Lyfta ur turbo och grenrör samtidigt? (940 ltt)

940Rep
6 maj 2018 · 1 Inlägg

Hej!

Topplockspackningen på min 940 har gått så denna helgen har man försökt skruva loss topplocket. Det är första gången jag jobbar på en bil så ni får ursäkta om jag låter dum.

När jag skulle ta loss muttrarna på grenröret blev en runddragen och man har spenderat många frustrerande timmar åt att banka ur den med det gick inte. Har försökt med mutterspräckare, fil, borrmaskin, hammare och skruvmejsel men inget funkar.

En bekant tipsa om att ta bort toppen med turbon och grenröret på och jag undrar hur man gör det? Såg att turbon sitter på avgassystemet med tre skruvar och sen finns det olje/kylrör på turbon. Ska man ta bort de tre rören på turbon eller måste man skruva loss rören från motorn också?

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228155/228155-4588ba022e7b7a7e4aa5d1ced823ede6.jpg

Jesper328
6 maj 2018 · 2 371 Inlägg

Ja, det är vad jag oftast gör iaf.
Se bara till att lossa vatten/oljerör, downpipe, och möjligtvis om det sitter något stag som stödjer upp mellan block och turbo.
Bra mycket smidigare att lyfta med allting upp, blir bara lite tyngre. smile

Edit : Var beredd på att kopparbrickorna brukar ramla av ifrån banjoskruvarna för att sedan försvinna in i en annan dimension.
Alltså skruvarna som sitter i turbon genom ändarna på vatten/oljerören.

Senast redigerat av Jesper328 (6 maj 2018)

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang