Agilan får nytt liv igen.

Projekt där jag rustar upp morsans gamla pärla, Opel Agila 1.2 från 2001. Bilen har knappt gått 8800mil och är i allmänt fint skick. Dock har den varit rätt misshandlad de senaste fem åren och fått ta emot en del skit med råttangrepp, ingen som brytt sig om den. Bilen ska kunna nyttjas för transport och frakt, vardagligt bruk, vara "optimerad" för vintern och vara i bra form. Jag hör mig mycket om, och jag söker rätt mycket information om bilar för att lära mig, och självfallet vore jag dum om jag inte tog chansen att nyttja det här forumet och den kunskap ni sitter på, ni som hänger här.
  • 8 Följare
  • 14 993 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 maj 2018
Tyfors Svetsare
13 maj 2018 · 1 150 Inlägg

FredrikWickbom skrev:

Tyfors skrev:

FredrikWickbom skrev:

Jo det förstår jag ju också. Jag tänker mest, hur tar man av dem lättast?

När ja tog av dom nu på svärmors räser så använde ja mattkniv iaf på en dom andra 3 släppte bara genom att dra.

Thinner så blir du av med limresterna

Tusen tack!

Lär ju följa va du gör ifall om du gör nåt som man kan härma hehe.

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
FredrikWickbom
13 maj 2018 · 26 Inlägg

Knugcab skrev:
Följer....kanske är lite sjuk men gillar fasen projekt som är jordnära där man tar hand om vanliga, enkla bilar på gräsrotsnivå bättre än jag gillar det som blir för storslaget.

Haha tack! Jag besitter varken kunskapen eller möjligheten att omvandlad agilan till något custommade-monster smile Tanken är att den ska "göras om", eller snarare sagt, förbättras, för att passa 2010 talet och kunna rulla minst 20.000 mil till. Kraken har ju knappt gått 8800 mil på 17 år.

Opel Agila "Agilan" (2001)
Tyfors Svetsare
13 maj 2018 · 1 150 Inlägg

FredrikWickbom skrev:

Knugcab skrev:
Följer....kanske är lite sjuk men gillar fasen projekt som är jordnära där man tar hand om vanliga, enkla bilar på gräsrotsnivå bättre än jag gillar det som blir för storslaget.

Haha tack! Jag besitter varken kunskapen eller möjligheten att omvandlad agilan till något custommade-monster smile Tanken är att den ska "göras om", eller snarare sagt, förbättras, för att passa 2010 talet och kunna rulla minst 20.000 mil till. Kraken har ju knappt gått 8800 mil på 17 år.

Haha knappt inkörd smile

Svärmors monster som vi åker i nu då vi har bil bekymmer den har rullat 11 nu.

Har dock tejpat på en bård samt silvertejp runt framrutan då listen är kass.

Har testat större fälgar då dessa inte är roliga å pendla med (varvar ju så förbaskat) men dom fälgar ja har te övers är för breda. Så dom hamnar långt utanför skärmarna =/

Men en riktig hatthylla hade ju vart trevligt.

Hur ser  dina bromsar ut? Rostiga som på denna. Dock enda rosten som finns haha

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
FredrikWickbom
13 maj 2018 · 26 Inlägg

Tyfors skrev:

FredrikWickbom skrev:

Knugcab skrev:
Följer....kanske är lite sjuk men gillar fasen projekt som är jordnära där man tar hand om vanliga, enkla bilar på gräsrotsnivå bättre än jag gillar det som blir för storslaget.

Haha tack! Jag besitter varken kunskapen eller möjligheten att omvandlad agilan till något custommade-monster smile Tanken är att den ska "göras om", eller snarare sagt, förbättras, för att passa 2010 talet och kunna rulla minst 20.000 mil till. Kraken har ju knappt gått 8800 mil på 17 år.

Haha knappt inkörd smile

Svärmors monster som vi åker i nu då vi har bil bekymmer den har rullat 11 nu.

Har dock tejpat på en bård samt silvertejp runt framrutan då listen är kass.

Har testat större fälgar då dessa inte är roliga å pendla med (varvar ju så förbaskat) men dom fälgar ja har te övers är för breda. Så dom hamnar långt utanför skärmarna =/

Men en riktig hatthylla hade ju vart trevligt.

Hur ser  dina bromsar ut? Rostiga som på denna. Dock enda rosten som finns haha

Jag har inte vågat ta mig an bromsarna än, men gissar att det blir nästa veckas projekt ihop med motortvätt. Jag gissar dock att de är bra rostiga och att det blir en genomgång och byte där väldigt snart. Tittar även på nya fälgar och däck då de som är på nu förmodligen är original från 2001.

Opel Agila "Agilan" (2001)
Tyfors Svetsare
13 maj 2018 · 1 150 Inlägg

FredrikWickbom skrev:

Tyfors skrev:

FredrikWickbom skrev:

Haha tack! Jag besitter varken kunskapen eller möjligheten att omvandlad agilan till något custommade-monster smile Tanken är att den ska "göras om", eller snarare sagt, förbättras, för att passa 2010 talet och kunna rulla minst 20.000 mil till. Kraken har ju knappt gått 8800 mil på 17 år.

Haha knappt inkörd smile

Svärmors monster som vi åker i nu då vi har bil bekymmer den har rullat 11 nu.

Har dock tejpat på en bård samt silvertejp runt framrutan då listen är kass.

Har testat större fälgar då dessa inte är roliga å pendla med (varvar ju så förbaskat) men dom fälgar ja har te övers är för breda. Så dom hamnar långt utanför skärmarna =/

Men en riktig hatthylla hade ju vart trevligt.

Hur ser  dina bromsar ut? Rostiga som på denna. Dock enda rosten som finns haha

Jag har inte vågat ta mig an bromsarna än, men gissar att det blir nästa veckas projekt ihop med motortvätt. Jag gissar dock att de är bra rostiga och att det blir en genomgång och byte där väldigt snart. Tittar även på nya fälgar och däck då de som är på nu förmodligen är original från 2001.

Har bytt en hel del på denna så är de nåt så fråga smile

Bromsrören borde bytas på denna men inte blivit av då bes inte sagt nåt.

Nu senast fick ja byta vajrarna till växelspaken de va lite spännande dock hehe.

Men annars så e de handbroms problem som spökar iaf på denna.

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
FredrikWickbom
13 maj 2018 · 26 Inlägg

Tyfors skrev:

FredrikWickbom skrev:

Tyfors skrev:

Haha knappt inkörd smile

Svärmors monster som vi åker i nu då vi har bil bekymmer den har rullat 11 nu.

Har dock tejpat på en bård samt silvertejp runt framrutan då listen är kass.

Har testat större fälgar då dessa inte är roliga å pendla med (varvar ju så förbaskat) men dom fälgar ja har te övers är för breda. Så dom hamnar långt utanför skärmarna =/

Men en riktig hatthylla hade ju vart trevligt.

Hur ser  dina bromsar ut? Rostiga som på denna. Dock enda rosten som finns haha

Jag har inte vågat ta mig an bromsarna än, men gissar att det blir nästa veckas projekt ihop med motortvätt. Jag gissar dock att de är bra rostiga och att det blir en genomgång och byte där väldigt snart. Tittar även på nya fälgar och däck då de som är på nu förmodligen är original från 2001.

Har bytt en hel del på denna så är de nåt så fråga smile

Bromsrören borde bytas på denna men inte blivit av då bes inte sagt nåt.

Nu senast fick ja byta vajrarna till växelspaken de va lite spännande dock hehe.

Men annars så e de handbroms problem som spökar iaf på denna.

Handbromsen är sisådär på denna. Har lyckats köra iväg med bromsen uppe flertalet gånger och det har först efter ett tag känts lite segt, så den kommer man nog behöva titta på framöver.

Opel Agila "Agilan" (2001)
Tyfors Svetsare
13 maj 2018 · 1 150 Inlägg

FredrikWickbom skrev:

Tyfors skrev:

FredrikWickbom skrev:

Jag har inte vågat ta mig an bromsarna än, men gissar att det blir nästa veckas projekt ihop med motortvätt. Jag gissar dock att de är bra rostiga och att det blir en genomgång och byte där väldigt snart. Tittar även på nya fälgar och däck då de som är på nu förmodligen är original från 2001.

Har bytt en hel del på denna så är de nåt så fråga smile

Bromsrören borde bytas på denna men inte blivit av då bes inte sagt nåt.

Nu senast fick ja byta vajrarna till växelspaken de va lite spännande dock hehe.

Men annars så e de handbroms problem som spökar iaf på denna.

Handbromsen är sisådär på denna. Har lyckats köra iväg med bromsen uppe flertalet gånger och det har först efter ett tag känts lite segt, så den kommer man nog behöva titta på framöver.

Kan va dåliga backar men på denna har de varit trummorna på som fått stryk. Oftast riktiga kanter invändigt =/

Går dock att slipa ner bara dom inte blivit slagna för då blir de ojämn bromsverkan

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
Tyfors Svetsare
13 maj 2018 · 1 150 Inlägg

Skitiga räsern wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48474/48474-7ba89cbccb4c44765fd1668bfaf77dac.jpg

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
FredrikWickbom
13 maj 2018 · 26 Inlägg

Tyfors skrev:
Skitiga räsern wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48474/48474-7ba89cbccb4c44765fd1668bfaf77dac.jpg

Måste ju säga att jag gillar färgen dock! Riktigt schysst!

Opel Agila "Agilan" (2001)
Tyfors Svetsare
13 maj 2018 · 1 150 Inlägg

FredrikWickbom skrev:

Tyfors skrev:
Skitiga räsern wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48474/48474-7ba89cbccb4c44765fd1668bfaf77dac.jpg

Måste ju säga att jag gillar färgen dock! Riktigt schysst!

Gammal bild därav riktig skitig å vinter fälgar. Den lösa fälgen va nåt ja vela få dit men som sagt hamna utanför skärmarna. Vilket inte e nå snyggt alls i min mening.

Färgen är dock helt ok smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
CC72
14 maj 2018 · 1 661 Inlägg

Ta bort listerna och peta bort allt lim. Lättast är att köpa en dekalborttagare (gummipuck) på Biltema som man monterar på skruvdragaren. Sätt dit ny tape och montera tillbaka listerna. Smörj sen in dom med någor keramiskt medel eller Concept Vista så får dom tillbaka sin svärta igen.

Alternativt tar du bara bort dom och kör utan.

Skippa hamron, jula m.m när du köper polermedel. Köp ett riktigt bra medel istället från t ex Pingens, Bollnäs Bilvård eller street power rekond.

FredrikWickbom
14 maj 2018 · 26 Inlägg

Någon som testat denna och som vet om det är något att ha? Tyckte den verkade vara precis det som man kunde behöva sätta in i bilen för att få den att bli uppgraderad mediamässigt utan att det blir alldeles för mkt lullull smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-25a9847e8c13ec259b68ba71fbc719d9.jpg

Opel Agila "Agilan" (2001)
CC72
14 maj 2018 · 1 661 Inlägg

De flesta no-name maskiner funkar bra så länge det är plusgrader. Vid lite kyligare temp brukar dom bli sega.

Men ingen aning om just den där. Köp en och testa så köper jag en likadan sen wink

FredrikWickbom
15 maj 2018 · 26 Inlägg

CC72 skrev:
De flesta no-name maskiner funkar bra så länge det är plusgrader. Vid lite kyligare temp brukar dom bli sega.

Men ingen aning om just den där. Köp en och testa så köper jag en likadan sen wink

Deal! Räcker det att vi tummar på det eller måste vi skriva en sån där överenskommelse i blod? tongue

Opel Agila "Agilan" (2001)
FredrikWickbom
15 maj 2018 · 26 Inlägg

Fick hem ett paket från skruvat idag, innehållandes nytt olje och luftfilter. Luftfiltret åker på i helgen ihop med en förmodad motortvätt smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-d1bbf9cdfea9098ec3573b310ff9a68e.jpg

Passar även på och slänger med en bild på mitt improviserade garage. Har inte speciellt mkt yta att spela på, så man får ta det man har. Ska kapa översta topparna på hyllan med vinkelslip så får jag plats med det längst in i garaget dessutom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-124c25cd198975ea879e6bf1702087fa.jpg

Framöver så är tanken att ta loss listerna. Tackar för tipset att använda thinner! Sen ska listerna målas med svart plastfärg. De blir mattsvarta, och jag tror att det kommer passa in bra mot det blåa.

Opel Agila "Agilan" (2001)
Tyfors Svetsare
15 maj 2018 · 1 150 Inlägg

FredrikWickbom skrev:
Fick hem ett paket från skruvat idag, innehållandes nytt olje och luftfilter. Luftfiltret åker på i helgen ihop med en förmodad motortvätt smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-d1bbf9cdfea9098ec3573b310ff9a68e.jpg

Passar även på och slänger med en bild på mitt improviserade garage. Har inte speciellt mkt yta att spela på, så man får ta det man har. Ska kapa översta topparna på hyllan med vinkelslip så får jag plats med det längst in i garaget dessutom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-124c25cd198975ea879e6bf1702087fa.jpg

Framöver så är tanken att ta loss listerna. Tackar för tipset att använda thinner! Sen ska listerna målas med svart plastfärg. De blir mattsvarta, och jag tror att det kommer passa in bra mot det blåa.

Tja du har iaf tak de gör e när man håller på smile

Biln ser riktigt bra ut utan Listerna men de e ju en smaksak hur man vill göra wink

Lite service mår dom inte dåligt av smile

Du din växelspaken,  om du har växel i kan du röra spaken ett par cm utan att växeln hoppar ur?
Denna som ja lånat är de så på men vet inte om de ska va så eller inte =/

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
FredrikWickbom
15 maj 2018 · 26 Inlägg

Tyfors skrev:

FredrikWickbom skrev:
Fick hem ett paket från skruvat idag, innehållandes nytt olje och luftfilter. Luftfiltret åker på i helgen ihop med en förmodad motortvätt smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-d1bbf9cdfea9098ec3573b310ff9a68e.jpg

Passar även på och slänger med en bild på mitt improviserade garage. Har inte speciellt mkt yta att spela på, så man får ta det man har. Ska kapa översta topparna på hyllan med vinkelslip så får jag plats med det längst in i garaget dessutom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-124c25cd198975ea879e6bf1702087fa.jpg

Framöver så är tanken att ta loss listerna. Tackar för tipset att använda thinner! Sen ska listerna målas med svart plastfärg. De blir mattsvarta, och jag tror att det kommer passa in bra mot det blåa.

Tja du har iaf tak de gör e när man håller på smile

Biln ser riktigt bra ut utan Listerna men de e ju en smaksak hur man vill göra wink

Lite service mår dom inte dåligt av smile

Du din växelspaken,  om du har växel i kan du röra spaken ett par cm utan att växeln hoppar ur?
Denna som ja lånat är de så på men vet inte om de ska va så eller inte =/

Hej!
Precis så är det med min växelspak också. Oavsett vilken växel jag har i så kan jag röra spaken typ någon centimeter åt alla håll utan att växeln hoppar ut. Växeln sitter i ordentligt och jag får ta i för att växla.
Jag har tidigare tyckt att det är ett sattyg att växla med denna då den gärna går från tvåan till ettan lika bra som den kan gå till trean.. jag har lärt mig att växlar jag från 2an till någon växel eller från fyran till någon växel så lägger jag växeln i neutralläge i typ en halv sekund. Det gör att det är betydligt lättare att växla och det är ingen risk att den glider från 2an till 1an när man egentligen vill till 3an.

Opel Agila "Agilan" (2001)
Tyfors Svetsare
16 maj 2018 · 1 150 Inlägg

FredrikWickbom skrev:

Tyfors skrev:

FredrikWickbom skrev:
Fick hem ett paket från skruvat idag, innehållandes nytt olje och luftfilter. Luftfiltret åker på i helgen ihop med en förmodad motortvätt smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-d1bbf9cdfea9098ec3573b310ff9a68e.jpg

Passar även på och slänger med en bild på mitt improviserade garage. Har inte speciellt mkt yta att spela på, så man får ta det man har. Ska kapa översta topparna på hyllan med vinkelslip så får jag plats med det längst in i garaget dessutom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-124c25cd198975ea879e6bf1702087fa.jpg

Framöver så är tanken att ta loss listerna. Tackar för tipset att använda thinner! Sen ska listerna målas med svart plastfärg. De blir mattsvarta, och jag tror att det kommer passa in bra mot det blåa.

Tja du har iaf tak de gör e när man håller på smile

Biln ser riktigt bra ut utan Listerna men de e ju en smaksak hur man vill göra wink

Lite service mår dom inte dåligt av smile

Du din växelspaken,  om du har växel i kan du röra spaken ett par cm utan att växeln hoppar ur?
Denna som ja lånat är de så på men vet inte om de ska va så eller inte =/

Hej!
Precis så är det med min växelspak också. Oavsett vilken växel jag har i så kan jag röra spaken typ någon centimeter åt alla håll utan att växeln hoppar ut. Växeln sitter i ordentligt och jag får ta i för att växla.
Jag har tidigare tyckt att det är ett sattyg att växla med denna då den gärna går från tvåan till ettan lika bra som den kan gå till trean.. jag har lärt mig att växlar jag från 2an till någon växel eller från fyran till någon växel så lägger jag växeln i neutralläge i typ en halv sekund. Det gör att det är betydligt lättare att växla och det är ingen risk att den glider från 2an till 1an när man egentligen vill till 3an.

Denna va riktigt svår att växla när ja låna den. Till sist va spaken helt lös då va de en wire som gick av eller inte wiren i sig utan wiren går i ett typ mässing rör som rör sig i ett plaströr å de plaströret sprack ju. Bytte wire men öpptäckte då detta glapp å därav min fråga hehe. Men de kanske är original på dessa med detta smile

(Bara fantasin sätter gränserna)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
BMW E39 (2003)
FredrikWickbom
16 maj 2018 · 26 Inlägg

Då motorlampan visar gult (problem med katalysatorn enligt instruktionsboken) så passade jag på att köpa på mig en obd2 läsare också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-e0d1b85905e03e5beb6b89d3a4a5223e.jpg

Opel Agila "Agilan" (2001)
FredrikWickbom
16 maj 2018 · 26 Inlägg

Och nu detta.

Går ut och fyller på bilen spolarvätska. Den måste varit helt tom eftersom jag får i nästan 3 liter. Tittar ner vid däcken och det som möter mig är detta. Kan vi gissa på hål i någon slang, eller vad tror ni? Jag får nämligen ingen lampa om låg nivå av spolarvätska annars.

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-d243f8bb792d5ae0b01b3c76c1a74adf.jpg

Testade dessutom OBD2 läsaren. Verkar inte som att min Agila är fullt kompatibel med den heller då jag inte fick upp någon live diagnostik. Men jag fick iaf upp felkoder och kunde släcka lampan.
Enda koden som kom upp var denna. P0170.
Om jag läser det hela rätt på nätet så kan det vara rätt mkt som orsakar detta? Allt från dålig bränslepump, dåligt bränslefilter eller felaktiga sensorer?


https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228241/228241-6a6aad15b7e1988601793d6b0d867e80.jpg

Opel Agila "Agilan" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang