Gasbil går bara halva sträckan?

stefanandersson11
10 maj 2018 · 2 Inlägg

Jag har en volkswagen passat ecofuel (gas).

Vi brukar alltid tanka på fordonsgas och det kostar ca 400:- och med det kan jag köra ca 42-45 mil.

De senaste gångerna som jag har tankat har kostnaden bara blivit 200:- men bilen visar full tank och jag kan inte köra mer än ca 20 mil.

Nu undrar jag om det är fel på bilen eller om det kan vara fordonsgas som har ändrat sin gasbladning så den kanske inte är lika kompakt eller ger lika högt tryck? Någon som har gasbil och varit med om något liknande?

Evildan
10 maj 2018 ·

Jag tippar att en av dina ventiler som förbinder tankarna med varandra har gått sönder sim så ofta tyvärr.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 maj 2018 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:
Jag tippar att en av dina ventiler som förbinder tankarna med varandra har gått sönder sim så ofta tyvärr.

Fick lite panik när jag såg rubriken... "Helvete, snubben åker omkring med en läckande gasbil!"
Men det är nog rimligt om Evildan säger. Den ena tanken vill inte dela med sig längre.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
10 maj 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:
Jag tippar att en av dina ventiler som förbinder tankarna med varandra har gått sönder sim så ofta tyvärr.

Fick lite panik när jag såg rubriken... "Helvete, snubben åker omkring med en läckande gasbil!"
Men det är nog rimligt om Evildan säger. Den ena tanken vill inte dela med sig längre.

Den 2010 gaswagen jag ägde hade bytt tre ventiler inom 16000mil och 6år, alles klar!

Muttley
10 maj 2018 ·

Mycket vanligt problem på vw ecofuel.   Vi fick bytt på 9 av 9 bilar inom 1 år.  2012 års modell.

Den går bara på 1-2 tankar (där är väl 3 om inte minnet sviker)

Bara in och betala sura pengar för att få det åtgärdat.  När de ändå pillar med bomben så begär besiktning på rosttankarna så du inte smäller i luften.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 maj 2018 · 17 478 Inlägg

Muttley skrev:
Mycket vanligt problem på vw ecofuel.   Vi fick bytt på 9 av 9 bilar inom 1 år.  2012 års modell.

Den går bara på 1-2 tankar (där är väl 3 om inte minnet sviker)

Bara in och betala sura pengar för att få det åtgärdat.  När de ändå pillar med bomben så begär besiktning på rosttankarna så du inte smäller i luften.

Vill minnas att några har exploderat så det låter som en god idé. Hur vanligt det är vet jag inte. Evil? Hade inte du bytt tankar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
10 maj 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Muttley skrev:
Mycket vanligt problem på vw ecofuel.   Vi fick bytt på 9 av 9 bilar inom 1 år.  2012 års modell.

Den går bara på 1-2 tankar (där är väl 3 om inte minnet sviker)

Bara in och betala sura pengar för att få det åtgärdat.  När de ändå pillar med bomben så begär besiktning på rosttankarna så du inte smäller i luften.

Vill minnas att några har exploderat så det låter som en god idé. Hur vanligt det är vet jag inte. Evil? Hade inte du bytt tankar?

Ett par stycken har exploderat, ett par bussar i Helsingborg (vet inte om det var pga gasen) har brunnit upp, i en enorm rasande fart dessutom.

Var där inte en hund som fick sätta livet till med ?

Man ska vara riktigt jävla försiktig med gasbilarna.

Evildan
10 maj 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Muttley skrev:
Mycket vanligt problem på vw ecofuel.   Vi fick bytt på 9 av 9 bilar inom 1 år.  2012 års modell.

Den går bara på 1-2 tankar (där är väl 3 om inte minnet sviker)

Bara in och betala sura pengar för att få det åtgärdat.  När de ändå pillar med bomben så begär besiktning på rosttankarna så du inte smäller i luften.

Vill minnas att några har exploderat så det låter som en god idé. Hur vanligt det är vet jag inte. Evil? Hade inte du bytt tankar?

Jodå, gastankar och ventiler var bytt precis som växellåda, mekatronic, koppling, svänghjul, turbo som sedvanligt på en sådan.
Motorn var faktiskt inte bytt trots 17000 körda mil, mig veterligen iaf.
Fördelen med dessa är att man har ju nästan alltid en ny bil och åker runt med från auktoriserade verkstaden, ett så kallat lånelik. wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 maj 2018 · 17 478 Inlägg

Då rekommenderar jag TS att inte stoppa in vare sig barn eller fru i bilen till tankarna och ventilerna är bytta/besiktigade. Svärmor går dock bra...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
10 maj 2018 ·

Hybrid_ skrev:
Då rekommenderar jag TS att inte stoppa in vare sig barn eller fru i bilen till tankarna och ventilerna är bytta/besiktigade. Svärmor går dock bra...

Eller veckans grillerbjudande från Willys

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang