4810
Sök

945 ltt-97 startar inte efter topplocksbyte.

61 Inlägg
24 maj 2018
Trådstartare
#21
chanstagarn skrev:
OM det bara är topplocksbyte så kan man ju undra vad du missat i samband med bytet.
Lät du bilen bli strömlös t ex?
Komptestet jag skrev tidigare kanske blir aktuellt nu..

Ja det ger den varit. Och den gick jättebra innan

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
24 maj 2018
#22
Om den gick bra innan..
Då kan man undra varför du bytte..?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

61 Inlägg
24 maj 2018
Trådstartare
#23
chanstagarn skrev:
Om den gick bra innan..
Då kan man undra varför du bytte..?

Portade hela toppen och böt till vxt istället för t-kammen. Tänker på vad som kan orsaka detta fel. Om det finns nått i motorrummet man lätt kan glömma.
Mätte även på spridarmotståndet och hade där 6.2 ohm

6 470 Inlägg
24 maj 2018
#24
Hej!
Satte du kamremmen rätt??? Om du har gnista på stiften och soppa in i förbränningsrummen så kan ju motorn inte vägra att starta..!


61 Inlägg
24 maj 2018
Trådstartare
#25
jaka54 skrev:
Hej!
Satte du kamremmen rätt??? Om du har gnista på stiften och soppa in i förbränningsrummen så kan ju motorn inte vägra att starta..!

Jaa allt är rätt. Kollad kam gnista "men bara soppa fram när jag sätter direktström på soppapumpen.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
24 maj 2018
#26
"det finns 12 v fram till pumpen men den går bara när jag kopplar direktström till den ? Ska prova byta bränslepumps relä och se om det kan ha gått sönder.."

Detta undrar jag över..
Som meaneowner skrev så borde kablaget kollas om det stämmer att du har 12 volt fram till pumpen..
Du kan t ex ta av ena polen på batteriet och OHMmäta trådarna.
Då borde du ha nästan ren jord på en tråd  och ett högre värde på den andra eftersom den går mellan reläet och pumpen.
Om nu konstruktionen är sådan på den bilen dvs..
Senast redigerat av chanstagarn (24 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

61 Inlägg
24 maj 2018
Trådstartare
#27
jaa det låter som en bra idé. ska jag ha någon speciell spänning på någon av kablarna (ohm)?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
25 maj 2018
#28
Nej, inte när man mäter resistans/motstånd.
Man sätter mätaren på 200 ohm och håller ena tåten till chassiejord och mäter med den andra på kablarna.
Senast redigerat av chanstagarn (25 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

60 Inlägg
25 maj 2018
#29
går det att sätta fördelaren så rotor hamnar ett halvvarv fel eller finns det bara ett läge.

61 Inlägg
25 maj 2018
Trådstartare
#30
micke-wes skrev:
går det att sätta fördelaren så rotor hamnar ett halvvarv fel eller finns det bara ett läge.

Får prova mäta på kablarna! Nej det går inte o sätta fördelaren fel.

61 Inlägg
25 maj 2018
Trådstartare
#31
Duett2000 skrev:
micke-wes skrev:
går det att sätta fördelaren så rotor hamnar ett halvvarv fel eller finns det bara ett läge.

Får prova mäta på kablarna! Nej det går inte o sätta fördelaren fel.

Ska vara ström fram till pumpen... Men kan chippet i boxen gå sönder och skapa detta problem?

61 Inlägg
25 maj 2018
Trådstartare
#32
Duett2000 skrev:
Duett2000 skrev:
micke-wes skrev:
går det att sätta fördelaren så rotor hamnar ett halvvarv fel eller finns det bara ett läge.

Får prova mäta på kablarna! Nej det går inte o sätta fördelaren fel.

Ska vara ström fram till pumpen... Men kan chippet i boxen gå sönder och skapa detta problem?

Och om kammen inte är helt nollad påverkar väll inte detta inte bränslet och pumpen?

61 Inlägg
28 maj 2018
Trådstartare
#33
Duett2000 skrev:
Duett2000 skrev:
Duett2000 skrev:

Får prova mäta på kablarna! Nej det går inte o sätta fördelaren fel.

Ska vara ström fram till pumpen... Men kan chippet i boxen gå sönder och skapa detta problem?

Och om kammen inte är helt nollad påverkar väll inte detta inte bränslet och pumpen?

om någon vet vad som kan va fel skriv gärna. motorn är nu 100% nollad, har bytt chip, transistor, bränslepumpsrelä kollat kablar till pumpen och kontrollerat att pumpen är hel.

354 Inlägg
28 maj 2018
#34
Aronson skrev:
rudarmy skrev:
Kamaxel givare ditsatt och inkopplad ordentligt?

Jag har aldrig sett en kamaxelgivare på en 940!

Ok, vevaxelgivaren då? smile


61 Inlägg
28 maj 2018
Trådstartare
#35
den va väldigt sotig men fräsh. har dock inte mätit på den

61 Inlägg
28 maj 2018
Trådstartare
#36
942_turbo_pickis skrev:
den va väldigt sotig men fräsh. har dock inte mätit på den

men har den med bränslesystemet att göra ?

2 251 Inlägg
28 maj 2018
#37
Mätu  Heter Det

61 Inlägg
28 maj 2018
Trådstartare
#38
Meaganeowner skrev:
Mätu  Heter Det

har det verkligen med bränslesystemet att göra?

321 Inlägg
28 maj 2018
#39
Ja kommer det ingen varvsignal till boxen kommer bränslepumpen inte starta

EViLution!

914 Inlägg
28 maj 2018
#40
Är säkring 4 till bromsljuset hel,,immobilizern/startspärren går också på den säkringen.


Sök