3149
Sök

Hel och halvljus problem datsun 280 zx

103 Inlägg
12 maj 2018
Trådstartare
#1
Hallå!

Har bytt mina strålkastare till LED och gar problem med att hel och halvljus först blev tvärt om!
Kvittade om jag vände poler på lampan!

Fick läst att jah skulle montera ett växlande relä! Vilket nästan funkar!

Halvljus funkar perfekt!
För jag fram spaken till helljus tänds helljuset och även kontrollampan!
Men der vill inte slockna bör jag slår av helljuset på spaken! Kontrollampan slocknar, stänger jag av allt ljus så slocknar allt.

Tänder halvljuset igen och det funkar dom vanligt, blir dock samma problem med helljuset var gång....

Några tips??

Gamla Japan bilar har tydligen konstant ström på en pol och skiftar sen gjord på glödlampan för att tända hel/halv ljus....
Och det funkar ju tyvärr inte på LED


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 maj 2018
#2
En vanlig lampa kan man koppla +  - hur man vill.
Troligtvis måste man ha samma polaritet hela tiden på ledlampor och då kan man nog inte ha ett polväxlande relä.
Jag kan ha fel förvisso, men jag tror att det är så det fungerar.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 111 Inlägg
13 maj 2018
#3
Det är ju en jävla idiotkoppling på de där bilarna om den är likadan som på King Cab. Kollar man på H4-lamporna så går ju matningen in genom lampans jordtråd, sedan går det jordledningar från hel- och halvljustråden till ett växlande relä som avgör vilken sida som skall ha jord. Gissar att det är en rest från före 1968 när Datsun körde med plusjord, varför de då inte kunde behållt den också är ju en gåta.


103 Inlägg
14 maj 2018
Trådstartare
#4
Knugcab skrev:
Det är ju en jävla idiotkoppling på de där bilarna om den är likadan som på King Cab. Kollar man på H4-lamporna så går ju matningen in genom lampans jordtråd, sedan går det jordledningar från hel- och halvljustråden till ett växlande relä som avgör vilken sida som skall ha jord. Gissar att det är en rest från före 1968 när Datsun körde med plusjord, varför de då inte kunde behållt den också är ju en gåta.

Precis så är det! Får inte rätt på det! 😳


103 Inlägg
14 maj 2018
Trådstartare
#5
chanstagarn skrev:
En vanlig lampa kan man koppla +  - hur man vill.
Troligtvis måste man ha samma polaritet hela tiden på ledlampor och då kan man nog inte ha ett polväxlande relä.
Jag kan ha fel förvisso, men jag tror att det är så det fungerar.

Nej det stämmer! Så jag måste ju styra relät med jorden.... men då bilen växlar jord och plus vid Hello halvljus blir det ju helt galet!!


Forummoderator
9 299 Inlägg
14 maj 2018
#6
Jag vet att jag är jättetråkig och bakåtsträvande och gnällig men... Varför LED på en sådan klassiker? sad

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

103 Inlägg
14 maj 2018
Trådstartare
#7
caromania skrev:
Jag vet att jag är jättetråkig och bakåtsträvande och gnällig men... Varför LED på en sådan klassiker? sad

För att kunna se nått av vägen! Och för att jag gillar looken av dem! smile


5 111 Inlägg
14 maj 2018
#8
Förvisso vanliga 7" insatser och med H4 i sådana får man bra ljus om man har rejäla lampor och inget spänningsfall......men kan ju förstå för utseendets skull om man gillar sådant.



Sök