Original högtalare qashqai

FadiStilarn
12 maj 2018 · 295 Inlägg

Hej

Jag har köpt en ny nissan qashqai som levereras i juli.
Min fråga gäller högtalarna, är det någon som vet om original högtalarna är bra?
Med bra menar jag inte bäst, utan bra.

Jag är inte extremt kräsen, har en Skoda Fabia 2015 idag med originalhögtalare där ljudet är ok. Förhoppningen är ju att qashqaiens ska vara bättre.

Jag har lyssnat på dessa då jag provkörde och i stunden vet jag att jag tyckte att det var bra ljud, men nu blir man osäker.
Man kan få bose system installerat för 5000kr extra.
Jag vill dock inte slänga bort 5000kr, men om original högtalarna är dåliga så är det ju värt pengarna.
Någon som vet?
Tacksam för svar

Gör den personlig
Bassiehof
12 maj 2018 · 1 777 Inlägg

Det är samma högtalare i alla Nissan. Och Renault.

Qashqai:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Nissa … 8156BR00A/

Note:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Nissan/NISSAN-NOTE-(E12)/2014_2019/Inredning/Högtalare/Alla/ID-29834240/OEM-281563SG0A/

Och de låter skit. Byt stereo och högtalare. Styckpris https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a … 80-8-.html

Senast redigerat av Bassiehof (12 maj 2018)

Bassiehof
12 maj 2018 · 1 777 Inlägg

Jag får inte länken till Note att fungera, men du kan lita på att det är exakt samma originalhögtalare i billiga som dyra Nissan och Renault sen några år tillbaka. Jag kom på att det är samma skit i allihopa när jag letade efter bättre originalhögtalare till min bil, så jag köpte Dayton.

FadiStilarn
12 maj 2018 · 295 Inlägg

Är original högtalarna så värdelösa?
Med det antar jag att ni menar att det är värt att köpa bose paketet?
Eller vad menar ni?

Gör den personlig
Bassiehof
12 maj 2018 · 1 777 Inlägg

Jag tycker det efter att jag bytt. Det är billiga plasthögtalare. Räkna själv på vad det kostar och vad du får för pengarna. Är Bose bara högtalare med samma stereo? 5000 för Bose är jämförbart med Dayton, som har väldigt bra värden och gjutet metallchassi = lägre distorsion. Hur ser Bose ut? Vilka värden?

Bassiehof
12 maj 2018 · 1 777 Inlägg

http://www.bildelsbasen.se/133-W473561.html Nu fungerar länken till Note!

Senast redigerat av Bassiehof (12 maj 2018)

FadiStilarn
12 maj 2018 · 295 Inlägg

Jag har ingen aning om hur dom ser ut. Men jag vet att original så är det 6 nissan högtalare.
Man kan välja bose ljudsystem med 8 högtalare  för 5000kr. Vilket låter värt.

Senast redigerat av FadiStilarn (12 maj 2018)

Gör den personlig
Bassiehof
12 maj 2018 · 1 777 Inlägg

FadiStilarn skrev:
Jag har ingen aning om hur dom ser ut. Men jag vet att original så är det 6 nissan högtalare.
Man kan välja bose ljudsystem med 8 högtalare  för 5000kr. Vilket låter värt.

Original är alltså bara 4 såna som jag länkade till + 2 diskanter i A-stolpen. Bose har väl andra (tvåvägs) högtalare i dörrarna både fram och bak. Men om det bara är högtalarna som byts ut låter 5000 kr ganska mycket. Provlyssna om du har möjlighet, men jag vet hur bra Dayton är. Beskrivningen på BRLs hemsida är inte överdriven.

FadiStilarn
12 maj 2018 · 295 Inlägg

Det står bose ljudsystem plus 8 högtalare för 5600kr. Så jag tror inte att det bara är högtalarna.
Jag hittade även en person som skrivit att han haft en nissan 2013 med bose systemet som han ansåg var grymt. Han bytte sedan till en qashqai 2017 med nissan system och han var missnöjd. Så det verkar som att bose systemet gör stor skillnad.
Tack så mycket för svaren

Gör den personlig
Bassiehof
12 maj 2018 · 1 777 Inlägg

Som svar på kundernas önskemål om att kunna välja ett super audio system, finns nu Qashqai med ett helt nytt 8 högtalar-system. Det kompetenta systemet, som kommer från Nissans ”Premium Audio Partner” BOSE, innehåller två diskanter (25 mm) vid vindrutan, en bashögtalare (165 mm) i framdörrarna och en mellanregisterhögtalare (130 mm) i bakdörrarna. Dessutom sitter det två bashögtalare (115 mm) inneslutna i en specialbyggd högtalarlåda på 7,7 liter i reservhjulsbaljan. En digital 8-kanalsförstärkare med separat frekvenskorrigering och signalbehandling, sitter placerad under passagerarsätet.

Hur mycket "bas" tror du att en...f'låt två 4,5" (115 mm) högtalare kan prestera? Så det är samma stereo med andra högtalare och nån form av DSP med förstärkare. Lycka till med det. Provlyssna så du blir nöjd.

Bassiehof
13 maj 2018 · 1 777 Inlägg

Bose systemet fanns tydligen inte 2013., för Nissan har nyligen utökat antalet ljudsystem från 2 till 3 vid den senaste uppdateringen som jag tror var till 2017 eller 2018 års modell.

Med BOSE Premium sound system har alltså utbudet av ljudsystem till Qashqai utökats från två till tre.

Senast redigerat av Bassiehof (13 maj 2018)

FadiStilarn
14 maj 2018 · 295 Inlägg

Gick ändå inte att lägga till det. Dom ville ha 9000kr för det då bilen redan börjat tillverkas.  Löjligt..
Då ser det ut som att det blir att fixa själv.
Vad exakt bytte du när du gjorde det. Vilka delar?
Var det enkelt att byta?

Gör den personlig
Bassiehof
14 maj 2018 · 1 777 Inlägg

Jag bytte allt från stereo (med DSP) till kablar och högtalare, som jag byggde egen baffel till av MDF. Jag använde en originalhögtalare som mall. Men ta det med BRL eller nån annan firma, vad de har för paket till en Qashqai.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang