Tändningsplus via rattlåset.

inkoverflow
13 maj 2018 · 9 Inlägg

Har en ng 9-3a ja bygt ljud i och har för tillfället tändningsplus via cigguttaget men de ger bara ström när man vrider på tändningen. Däremot så öppnar rattlåset så fort man stoppar i nyckeln så där har man ju en möjlighet att få igång stereon utan att behöva stå med belysning m.m igång. Dock så antar jag att de inte är något vidare att paralellkoppla direkt på den kabeln som ger ström till rattlåset men tänkte koppla ett relä istället så jag bara sluter reläet med den strömmen sen tar matningen från någon annan lämplig punkt. Så långt som jag kan se så borde detta inte vara något problem men tänkte de kan ju vara lika bra att fråga innan man börjar klippa kablar, rattlåset är ju rätt så viktigt att de fungerar som de ska ändå.

Bassiehof
13 maj 2018 · 1 777 Inlägg

Sen när har Saab rattlås?

inkoverflow
13 maj 2018 · 9 Inlägg

Bassiehof skrev:
Sen när har Saab rattlås?

Sen GM fick för sig att de va en bra ide att ändra på något så ikoniskt, dom flyttade ju inte på tändningslåset åt minstonde. Fast kan erkänna att kunna parkera utan att behöva lägga i backen är rätt bekvämt ändå.

Evildan
13 maj 2018 ·

SAAB 9000 hade när den presenterades 1984 rattlås och nyckeln vid rattstången. Samtliga SAAB innan 99 presenterades hade inte heller startnyckeln på golvet utan vid rattstången eller i instrumentpanelen.
Detta gör att
92
93
95
96
9000
9-3ng
9-2
9-7
Sonett
vilket blir 9st modeller har nyckeln högt placerad.
Medans
99
900
900ng
9-3og
9-5og
9-5ng
6st modeller.
Har nyckeln eller knappen lågt placerad vid växelspakskonsollen.

Undrar vad som är mest ikoniskt då, de gamla urSAABarna eller dom nyare bilarna? wink

Senast redigerat av Evildan (13 maj 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang