Solenoid till startmotor? (Bild)

169 Inlägg
Skrivet 15 maj · Inlägg av trådskaparen #1

En fråga gällande eldragningar och startmotorer. Antar att det är liknande på bilar, men på min Stiga åkgräsklippare, hur är det kopplat egentligen? Visst är det en solenoid som batteriets röda kabel är kopplad till? Den svarta är från batteriet är jordad och den andra svarta från (soleoiden) går direkt till startmotorn. Men vad är en solenoid och vilken uppgift har den mot startmotorn? Har googlat men får inga bra svar.

http://forumbilder.se/H6SE0/60b0d6d1-1e … a34261a5c0

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 253 Inlägg
Skrivet 15 maj #2

Classicern skrev:
En fråga gällande eldragningar och startmotorer. Antar att det är liknande på bilar, men på min Stiga åkgräsklippare, hur är det kopplat egentligen? Visst är det en solenoid som batteriets röda kabel är kopplad till? Den svarta är från batteriet är jordad och den andra svarta från (soleoiden) går direkt till startmotorn. Men vad är en solenoid och vilken uppgift har den mot startmotorn? Har googlat men får inga bra svar.

http://forumbilder.se/H6SE0/60b0d6d1-1e … a34261a5c0

Solenoiden brukar sitta på startmotorn och jag ser ingen startmotor på bilden. Solenoiden är en slags kontaktor som med manöverström gör att det skickas in mycket ström till startmotorn samt det skickas ut ett drev in i startkransen som får motorn att snurra och förhoppningsvis starta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
169 Inlägg
Skrivet 15 maj · Inlägg av trådskaparen #3

Aha ok, men startmotorn sitter en bit ifrån och den svarta kabeln går till den. Vad i hela friden är det då istället för solenoid? Att säkringsboxen är ovan är inga konstigheter men vad är den där under. Det är en stiga park-åkklippare från 85

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 253 Inlägg
Skrivet 15 maj #4

Classicern skrev:
Aha ok, men startmotorn sitter en bit ifrån och den svarta kabeln går till den. Vad i hela friden är det då istället för solenoid? Att säkringsboxen är ovan är inga konstigheter men vad är den där under. Det är en stiga park-åkklippare från 85

Jaja, det kan ju faktiskt vara ett annorlunda system på en Stiga Park. Jag har inte tänkt på hur det är på min gräsklippartraktor, en Husqvarna från -07.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
169 Inlägg
Skrivet 15 maj · Inlägg av trådskaparen #5

Vill bli bättre på el och därför försöker jag förstå hur allt hänger  ihop. Alltså, som det är nu så går röd plus-kabel till ”solenoiden” och sen vidare upp till säkringsboxen och igenom där. Sen vidare därifrån till tändningslåset. Sedan från tändningslåset går det två kablar, där den ena går tillbaks in i ”solenoiden”. Och den andra in i säkeingsboxen (de transparenta kablarna på bilden).

Vette tusan vad det annars är om inte en solenoid.

169 Inlägg
Skrivet 15 maj · Inlägg av trådskaparen #6

Vettemannen skrev:

Classicern skrev:
En fråga gällande eldragningar och startmotorer. Antar att det är liknande på bilar, men på min Stiga åkgräsklippare, hur är det kopplat egentligen? Visst är det en solenoid som batteriets röda kabel är kopplad till? Den svarta är från batteriet är jordad och den andra svarta från (soleoiden) går direkt till startmotorn. Men vad är en solenoid och vilken uppgift har den mot startmotorn? Har googlat men får inga bra svar.

http://forumbilder.se/H6SE0/60b0d6d1-1e … a34261a5c0

Solenoiden brukar sitta på startmotorn och jag ser ingen startmotor på bilden. Solenoiden är en slags kontaktor som med manöverström gör att det skickas in mycket ström till startmotorn samt det skickas ut ett drev in i startkransen som får motorn att snurra och förhoppningsvis starta.

/Benny

Men svarta kabeln från ”solenoid” på bilden har en väldigt tjock kabel till startmotorn. Kan inte det vara ett tecken på att det är för att den skickar in mer ”klubba” i startmotorn?

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 253 Inlägg
Skrivet 15 maj #7

Classicern skrev:
Vill bli bättre på el och därför försöker jag förstå hur allt hänger  ihop. Alltså, som det är nu så går röd plus-kabel till ”solenoiden” och sen vidare upp till säkringsboxen och igenom där. Sen vidare därifrån till tändningslåset. Sedan från tändningslåset går det två kablar, där den ena går tillbaks in i ”solenoiden”. Och den andra in i säkeingsboxen (de transparenta kablarna på bilden).

Vette tusan vad det annars är om inte en solenoid.

Vi får hoppas att det är nån duktig elektriker som blandar sig i tråden. Jag vet ungefär hur en bilstartmotor fungerar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
169 Inlägg
Skrivet 15 maj · Inlägg av trådskaparen #8

Vettemannen skrev:

Classicern skrev:
Vill bli bättre på el och därför försöker jag förstå hur allt hänger  ihop. Alltså, som det är nu så går röd plus-kabel till ”solenoiden” och sen vidare upp till säkringsboxen och igenom där. Sen vidare därifrån till tändningslåset. Sedan från tändningslåset går det två kablar, där den ena går tillbaks in i ”solenoiden”. Och den andra in i säkeingsboxen (de transparenta kablarna på bilden).

Vette tusan vad det annars är om inte en solenoid.

Vi får hoppas att det är nån duktig elektriker som blandar sig i tråden. Jag vet ungefär hur en bilstartmotor fungerar.

/Benny

Ja, jo det vore intressant. Jag kan bli lite aspig och måste veta hur saker hänger ihop. En sak som slår mig, varför kan var och varannan mansmänniska födda på 40-50 det mesta om bilar, elektronik etc. allt från reläer, kopplingar, eldragningar i bilar fixar många galant och löser alla möjliga mekaniska och fordonsrelaterade problem. Själv har man fullt upp med att luska ut hur allt hänger ihop. På Chevan jag har är det en rejäl kabelhärva och det tar verkligen tid för mig att identifiera fel i dessa system.

Senast redigerat av Classicern (15 maj )

169 Inlägg
Skrivet 15 maj · Inlägg av trådskaparen #9

Classicern skrev:

Vettemannen skrev:

Classicern skrev:
Vill bli bättre på el och därför försöker jag förstå hur allt hänger  ihop. Alltså, som det är nu så går röd plus-kabel till ”solenoiden” och sen vidare upp till säkringsboxen och igenom där. Sen vidare därifrån till tändningslåset. Sedan från tändningslåset går det två kablar, där den ena går tillbaks in i ”solenoiden”. Och den andra in i säkeingsboxen (de transparenta kablarna på bilden).

Vette tusan vad det annars är om inte en solenoid.

Vi får hoppas att det är nån duktig elektriker som blandar sig i tråden. Jag vet ungefär hur en bilstartmotor fungerar.

/Benny

Ja, jo det vore intressant. Jag kan bli lite aspig och måste veta hur saker hänger ihop. En sak som slår mig, varför kan var och varannan mansmänniska födda på 40-50 det mesta om bilar, elektronik etc. allt från reläer, kopplingar, eldragningar i bilar fixar många galant och löser alla möjliga mekaniska och fordonsrelaterade problem. Själv har man fullt upp med att luska ut hur allt hänger ihop. På Chevan jag har är det en rejäl kabelhärva och det tar verkligen tid för mig att identifiera fel i dessa system.

Kan tillägga att det är fruns farsa som kopplat ihop allt på Stigan, bara sådär.

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 253 Inlägg
Skrivet 15 maj #10

Classicern skrev:

Classicern skrev:

Vettemannen skrev:

Vi får hoppas att det är nån duktig elektriker som blandar sig i tråden. Jag vet ungefär hur en bilstartmotor fungerar.

/Benny

Ja, jo det vore intressant. Jag kan bli lite aspig och måste veta hur saker hänger ihop. En sak som slår mig, varför kan var och varannan mansmänniska födda på 40-50 det mesta om bilar, elektronik etc. allt från reläer, kopplingar, eldragningar i bilar fixar många galant och löser alla möjliga mekaniska och fordonsrelaterade problem. Själv har man fullt upp med att luska ut hur allt hänger ihop. På Chevan jag har är det en rejäl kabelhärva och det tar verkligen tid för mig att identifiera fel i dessa system.

Kan tillägga att det är fruns farsa som kopplat ihop allt på Stigan, bara sådär.

Men då kanske han kan förklara hur det funkar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
169 Inlägg
Skrivet 15 maj · Inlägg av trådskaparen #11

Vettemannen skrev:

Classicern skrev:

Classicern skrev:

Ja, jo det vore intressant. Jag kan bli lite aspig och måste veta hur saker hänger ihop. En sak som slår mig, varför kan var och varannan mansmänniska födda på 40-50 det mesta om bilar, elektronik etc. allt från reläer, kopplingar, eldragningar i bilar fixar många galant och löser alla möjliga mekaniska och fordonsrelaterade problem. Själv har man fullt upp med att luska ut hur allt hänger ihop. På Chevan jag har är det en rejäl kabelhärva och det tar verkligen tid för mig att identifiera fel i dessa system.

Kan tillägga att det är fruns farsa som kopplat ihop allt på Stigan, bara sådär.

Men då kanske han kan förklara hur det funkar.

/Benny

Han är en sur sak som inte går att kommunicera med, tyvärr. Får hoppas nån kan svara här på vad delen är för något.

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 253 Inlägg
Skrivet 15 maj #12

Classicern skrev:

Vettemannen skrev:

Classicern skrev:

Kan tillägga att det är fruns farsa som kopplat ihop allt på Stigan, bara sådär.

Men då kanske han kan förklara hur det funkar.

/Benny

Han är en sur sak som inte går att kommunicera med, tyvärr. Får hoppas nån kan svara här på vad delen är för något.

Hahaha!!! smile
Jaa, vi får hoppas att nån duktig person förklarar hur det ligger till.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
1 050 Inlägg
Skrivet 15 maj #13

Det är en solonoid eller om man så Vill en elektromagnet. Samma sak.

Från batteriet kommer det en grövre pluskabel som sitter skruvad fast med en mutter. Sen från den går lika grov pluskabel vidare till startmotorn.

Från tändningslåset kommer det en smalare kabel med + matning (som också sitter på solonoiden) då du vrider till start på låset så går det ström till solonoiden och den slår till och strömmen passerar via den ned till startmotorn.

169 Inlägg
Skrivet 15 maj · Inlägg av trådskaparen #14

uhlin skrev:
Det är en solonoid eller om man så Vill en elektromagnet. Samma sak.

Från batteriet kommer det en grövre pluskabel som sitter skruvad fast med en mutter. Sen från den går lika grov pluskabel vidare till startmotorn.

Från tändningslåset kommer det en smalare kabel med + matning (som också sitter på solonoiden) då du vrider till start på låset så går det ström till solonoiden och den slår till och strömmen passerar via den ned till startmotorn.

Aha lite som jag misstänkte. Ser att det går två transparenta kablar från tändnibgslåset, en går till solenoiden. Men det andra går till säkringsboxen och ut på andra sidan kommer en röd och en grön, vad är detta bra för?

1 050 Inlägg
Skrivet 15 maj #15

Classicern skrev:

uhlin skrev:
Det är en solonoid eller om man så Vill en elektromagnet. Samma sak.

Från batteriet kommer det en grövre pluskabel som sitter skruvad fast med en mutter. Sen från den går lika grov pluskabel vidare till startmotorn.

Från tändningslåset kommer det en smalare kabel med + matning (som också sitter på solonoiden) då du vrider till start på låset så går det ström till solonoiden och den slår till och strömmen passerar via den ned till startmotorn.

Aha lite som jag misstänkte. Ser att det går två transparenta kablar från tändnibgslåset, en går till solenoiden. Men det andra går till säkringsboxen och ut på andra sidan kommer en röd och en grön, vad är detta bra för?

Svårt att säga utan att ha sett det.
Men låter nästan som Strömuttag till nåt! Nån belysning eller liknande

169 Inlägg
Skrivet 16 maj · Inlägg av trådskaparen #16

uhlin skrev:

Classicern skrev:

uhlin skrev:
Det är en solonoid eller om man så Vill en elektromagnet. Samma sak.

Från batteriet kommer det en grövre pluskabel som sitter skruvad fast med en mutter. Sen från den går lika grov pluskabel vidare till startmotorn.

Från tändningslåset kommer det en smalare kabel med + matning (som också sitter på solonoiden) då du vrider till start på låset så går det ström till solonoiden och den slår till och strömmen passerar via den ned till startmotorn.

Aha lite som jag misstänkte. Ser att det går två transparenta kablar från tändnibgslåset, en går till solenoiden. Men det andra går till säkringsboxen och ut på andra sidan kommer en röd och en grön, vad är detta bra för?

Svårt att säga utan att ha sett det.
Men låter nästan som Strömuttag till nåt! Nån belysning eller liknande

Ska ta en titt under dagen. Ser att det går en vit kabel från motorn fran till tändningslåset. Dock är den inte kopplad till låset utan den hänger löst. Tidigare ägare använde den till att döda motorn genom att hålla den mot chassit (jorda). Borde väl finnas knappar att köpa och koppla in den på eller ett tändningslås. Hur hade ni gjort det lite snyggt?

1 050 Inlägg
Skrivet 16 maj #17

Classicern skrev:

uhlin skrev:

Classicern skrev:

Aha lite som jag misstänkte. Ser att det går två transparenta kablar från tändnibgslåset, en går till solenoiden. Men det andra går till säkringsboxen och ut på andra sidan kommer en röd och en grön, vad är detta bra för?

Svårt att säga utan att ha sett det.
Men låter nästan som Strömuttag till nåt! Nån belysning eller liknande

Ska ta en titt under dagen. Ser att det går en vit kabel från motorn fran till tändningslåset. Dock är den inte kopplad till låset utan den hänger löst. Tidigare ägare använde den till att döda motorn genom att hålla den mot chassit (jorda). Borde väl finnas knappar att köpa och koppla in den på eller ett tändningslås. Hur hade ni gjort det lite snyggt?

Jag hade tagit en vanlig vippströmbrytare och satt på lämpligt ställe. Kopplat den kabel som går till dödaren på ett stift och sen en kabel på andra stiftet som går direkt till jord.

169 Inlägg
Skrivet 16 maj · Inlägg av trådskaparen #18

uhlin skrev:

Classicern skrev:

uhlin skrev:

Svårt att säga utan att ha sett det.
Men låter nästan som Strömuttag till nåt! Nån belysning eller liknande

Ska ta en titt under dagen. Ser att det går en vit kabel från motorn fran till tändningslåset. Dock är den inte kopplad till låset utan den hänger löst. Tidigare ägare använde den till att döda motorn genom att hålla den mot chassit (jorda). Borde väl finnas knappar att köpa och koppla in den på eller ett tändningslås. Hur hade ni gjort det lite snyggt?

Jag hade tagit en vanlig vippströmbrytare och satt på lämpligt ställe. Kopplat den kabel som går till dödaren på ett stift och sen en kabel på andra stiftet som går direkt till jord.

Har en liten dödarknapp liggandes, den funkar nog lika bra som vippbrytaren :-)

1 050 Inlägg
Skrivet 16 maj #19

Classicern skrev:

uhlin skrev:

Classicern skrev:

Ska ta en titt under dagen. Ser att det går en vit kabel från motorn fran till tändningslåset. Dock är den inte kopplad till låset utan den hänger löst. Tidigare ägare använde den till att döda motorn genom att hålla den mot chassit (jorda). Borde väl finnas knappar att köpa och koppla in den på eller ett tändningslås. Hur hade ni gjort det lite snyggt?

Jag hade tagit en vanlig vippströmbrytare och satt på lämpligt ställe. Kopplat den kabel som går till dödaren på ett stift och sen en kabel på andra stiftet som går direkt till jord.

Har en liten dödarknapp liggandes, den funkar nog lika bra som vippbrytaren :-)

Funkar lika bra det.


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang