Skillnad mellan Rostätare och Rostomvandlare?

FrejaT
17 maj 2018 · 33 Inlägg

Jag är i full färd med att slipa bort rosten på sparklådan och det tar sin tid med "krull" på borrmaskinen. Jag har varken svets eller kompressor, så ny plåt eller blästring funkar inte, Jag köpte Hagmans Rostätare på Mekonomem, men bruksanvisningen är nästan obefintlig. Hur länge ska den sitta? Ska den sköljas bort? Vad skiljer den från Rostomvandlaren?
Om det går hål i plåten - fungerar aluminiumnät?
Tack på förhand
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224277/224277-1f54248b4dfaf43538463a5395377900.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224277/224277-4d43e8ec084eb42c3b60175af4639f46.jpg

Senast redigerat av FrejaT (18 maj 2018)

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Jag har provat bägge och det är rostomvandlare som gäller.
Rostätare fungerar ju bara som en syra , typ saltsyra, så den måste sköljas bort.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
FrejaT
17 maj 2018 · 33 Inlägg

Tack för svar.
Är det bara att stryka på, sen spackla, färg + lack?
Hur mycket rost kan lämnas kvar? Jag får nog inte bort det i porerna.

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Jag vill med bästa vilja påstå att om det börjat rosta så är det svårt att stoppa .
Har själv provat med zinkspray och tycker att den duger gott.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
FrejaT
17 maj 2018 · 33 Inlägg

Stort Tack för svar.
Då blir det nog att pröva zink och hoppas på det bästa.

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
Steff240
17 maj 2018 · 1 016 Inlägg

Jag vill påstå att zinkspray inte alls fungerar speciellt bra om det finns kvar rost under. Däremot är det kanon på plåtrena ytor så kör en sväng med rostomvandlare/ätare först smile

FrejaT
18 maj 2018 · 33 Inlägg

Tack för svar.
Men är det inte skillnad på rostomvandlare och rostätare? Just nu har jag bara röstätare (Hagmans), men då blir det att köpa omvandlare.
Jag vet inte om jag vågar slipa mer på plåten - den känns rätt tunn.

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Kör du med grövrengörare så tar du inget på plåten. Tyvärr är det svårt att få ett resultat som håller i många år, men sparklådorna är inte speciellt kritiska. Gör så gott du kan med grovrengöraren, tvätta av med förtunning och måla på med en bra grund. Sedan hade nog jag lagt på övermålningsbar ”body” -stenskottsskydd. Sist hade jag lackat på med bilens färg om det inte såg snyggt ut med det svarta.

Om det går små hål så kan du ta lite glasfiberspackel. Är det så stora hål att du tycker det borde behövas aluminiumnät så borde du nog egentligen svetsa.

Se det såhär; du lagar upp bilen nu. Den kommer vara snygg denna sommar, hålla över vintern men sedan börjar det nog krypa tillbaka även om det garanterat klarar även nästa sommar. Å andra sidan, sedan kanske du byter bil?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Steff240 skrev:
Jag vill påstå att zinkspray inte alls fungerar speciellt bra om det finns kvar rost under. Däremot är det kanon på plåtrena ytor så kör en sväng med rostomvandlare/ätare först smile

Såklart måste måste rosten bort innan zinkspray används.
Dock är det så att har rosten väl fått fäste så är den svår att stoppa.
Om man bara målar ovanpå rost så döljer man bara eländet ett tag tills rosten lyfter på hatten så det börjar bli brunt igen.

Senast redigerat av chanstagarn (18 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
FrejaT
18 maj 2018 · 33 Inlägg

Tack för alla svar.
Här kommer en bild på den hopplösa sparklådan. Allt spackel är inte borta än, så skadan är  - tyvärr - större än de ca 10 cm som syns på bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224277/224277-1f54248b4dfaf43538463a5395377900.jpg

(något grynig bild, tyvärr)

Senast redigerat av FrejaT (18 maj 2018)

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Jag skulle göra följande:
Köpa 2påsar citronsyra på påse (kryddhyllan på Coop)
Blanda upp med vatten och lite tapetklister.
Måla på.
Sitta över natten.
Tvätta av.
Tvätta rent med förtunning och måla direkt.
Problem solved.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
FrejaT
18 maj 2018 · 33 Inlägg

Tack för svar.
Måste man inte spraya någon primer på?

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Jo. Grundfärg. Sedan någon lack. Sist stenskottsskydd. Ev lack på det. Kommer bli bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
FrejaT
18 maj 2018 · 33 Inlägg

Stort Tack!

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
jaka54
18 maj 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har man inte bläster  så funkar faktiskt rostätare bra men...det är Corro Protect som jag tycker fungerar bäst. Finns på bl.a Mekonomen.
Så kommer vi till dessa men... Det funkar inte med att bara kladda på rostlösaren på en skitig yta utan man måste först köra med stålborste alt stålborste i vinkelslipen så man får bort allt grovrost och sedan ha på rostlösaren. Efter 15min eller en timme så torkar man av med trasa och sen penslar man på mer rostlösare,  väntar 15min -timme ,  torkar av med torr trasa igen  och gör om proceduren tills alla svarta ytor är borta. Detta kan ta flera dagar...men till slut blir ytan som om man blästrat den och först då kan man ha på 2-komp grundfärg, sprutspackel ,slipa och sedan lacka.

Senast redigerat av jaka54 (18 maj 2018)

caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Har man inte bläster  så funkar faktiskt rostätare bra men...det är Corro Protect som jag tycker fungerar bäst. Finns på bl.a Mekonomen.
Så kommer vi till dessa men... Det funkar inte med att bara kladda på rostlösaren på en skitig yta utan man måste först köra med stålborste alt stålborste i vinkelslipen så man får bort allt grovrost och sedan ha på rostlösaren. Efter 15min eller en timme så torkar man av med trasa och sen penslar man på mer rostlösare,  väntar 15min -timme ,  torkar av med torr trasa igen  och gör om proceduren tills alla svarta ytor är borta. Detta kan ta flera dagar...men till slut blir ytan som om man blästrat den och först då kan man ha på 2-komp grundfärg, sprutspackel ,slipa och sedan lacka.

Fasen Jaka, är det inte du som brukar förespråka husmorsknep? Citronsyra blir soprent över natten. Och kostar några tior. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Jisses,  några tior bara ?
Då får jag dra mej tebaks med min zinkspray som  kostar mer än 100lappen..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
18 maj 2018 · 9 296 Inlägg

chanstagarn skrev:
Jisses,  några tior bara ?
Då får jag dra mej tebaks med min zinkspray som  kostar mer än 100lappen..sad

Nä. Man måste ju måla efteråt. Men det blir billigare än ”rostätare”.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
18 maj 2018 · 7 228 Inlägg

Caromanias metod hade jag också använt, citronsyra är en jäkligt bra "rostätare"

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Har faktiskt inte provat det!
Men eftersom min nu 20 år gamla riskokare börjar bli lite brun här o där så ska jag prova, och tackar.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang