Styrka i bilbatteri och brytare

Cargo1980
17 maj 2018 · 245 Inlägg

Hur fungerar det egentligen, om jag har ett 12-volts bilbatteri på 60ah, så är det väl så att destå mer att ah desto längre kan batteriet leverera ström. Det jag tänkte på när man försöker hitta en vettig strömbrytare är att det ofta står att dessa klarar av 16 eller 20 ampere.

Men hur många ampere levererar ett 12-volts bilbatteri? Antar att dessa 60 ah har med det jag tidigare skrev och att volten är styrkan ut?

fax110
17 maj 2018 · 344 Inlägg

hur många ampere batteriet kan leverera är ganska orelevant i det avseendet, men flera 100 A kan det åtminstone leverera när startmotorn körs.

Det är förbrukaren som bestämmer hur mycket ampere den vill ha och då tar den det från batteriet. batteriet skickar inte ut några ampere av sig själv utan något måste vilja ha dom.

så om du t.ex. stoppar en ledramp efter strömbrytaren som dra 30A så kommer strömbrytaren mest troligt inte må så bra. stoppar du en ledramp som dra 10A så klarar sig strömbrytaren fin fint.

vill du ändå veta hur mycket batteriet max kan leverera så brukar det stå CCA xxx på batterierna och då är det cold cranking amps . alltså hur många A batteriet kan leverera när du försöker starta under en kort tid.

Cargo1980
17 maj 2018 · 245 Inlägg

fax110 skrev:
hur många ampere batteriet kan leverera är ganska orelevant i det avseendet, men flera 100 A kan det åtminstone leverera när startmotorn körs.

Det är förbrukaren som bestämmer hur mycket ampere den vill ha och då tar den det från batteriet. batteriet skickar inte ut några ampere av sig själv utan något måste vilja ha dom.

så om du t.ex. stoppar en ledramp efter strömbrytaren som dra 30A så kommer strömbrytaren mest troligt inte må så bra. stoppar du en ledramp som dra 10A så klarar sig strömbrytaren fin fint.

vill du ändå veta hur mycket batteriet max kan leverera så brukar det stå CCA xxx på batterierna och då är det cold cranking amps . alltså hur många A batteriet kan leverera när du försöker starta under en kort tid.

Så om det står 16a på brytaren. Betyder det att den klarar detta max?

Senast redigerat av Classicern (17 maj 2018)

fax110
17 maj 2018 · 344 Inlägg

Ja dom garanterar att den funkar för max 16A men jag har svårt att tro att den pajjar direkt om man går det minsta över det men..

it_mutt Avstängd
17 maj 2018 · 10 388 Inlägg

fax110 skrev:
hur många ampere batteriet kan leverera är ganska orelevant i det avseendet, men flera 100 A kan det åtminstone leverera när startmotorn körs.

Det är förbrukaren som bestämmer hur mycket ampere den vill ha och då tar den det från batteriet. batteriet skickar inte ut några ampere av sig själv utan något måste vilja ha dom.

så om du t.ex. stoppar en ledramp efter strömbrytaren som dra 30A så kommer strömbrytaren mest troligt inte må så bra. stoppar du en ledramp som dra 10A så klarar sig strömbrytaren fin fint.

vill du ändå veta hur mycket batteriet max kan leverera så brukar det stå CCA xxx på batterierna och då är det cold cranking amps . alltså hur många A batteriet kan leverera när du försöker starta under en kort tid.

CCA är t.o.m. hur många A ett batteri kan leverera under en viss tid vid en viss temperatur utan att understiga en viss spänning.

Vet att Optima åtminstone har haft (vid fulladdat batteri...givetvis); -18c, 30 sekunder och med -minimum- 1.2v per cell

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cargo1980
17 maj 2018 · 245 Inlägg

fax110 skrev:
Ja dom garanterar att den funkar för max 16A men jag har svårt att tro att den pajjar direkt om man går det minsta över det men..

Bra, tack för tydligt och bra svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang