Bmw 318i 1998. Nån snäll själ som vill hjälpa mig?

AntaniosRs
29 maj 2018 · 22 Inlägg

Hej på er!

Min bil har gått lite trögt och blivit väldig seg känns som den har tappat kraft men för ungefär 20 minuter sedan så gjorde jag felsökning och fick upp P0130 kod och har kollat upp det och fick fram : O2-sensorkrets (bank 1, sensor 1) och vad menas med det? vad är det som behövs åtgärdas? alltså den har inte så mycket kraft och när jag sätter igång bilen så går det några sekunder så tänds en gul motorlampa och sen släcks den efter några sekunder..
Vad hade du gjort i min sitts? vet inte vart jag ska börja kolla

Curse
29 maj 2018 · 686 Inlägg

Låter som Lambda sonden har gett upp. Den mäter av avgaserna o med hjälp av luftmassemätarn o motortempgivarn bestämmer den hur mycke bränsle bilen ska få för att gå optimalt.

Mazda 6 "MPS" (2006)
AntaniosRs
29 maj 2018 · 22 Inlägg

Okej då behöver jag byta lambasond?


Låter som Lambda sonden har gett upp. Den mäter av avgaserna o med hjälp av luftmassemätarn o motortempgivarn bestämmer den hur mycke bränsle bilen ska få för att gå optimalt.

AntaniosRs
29 maj 2018 · 22 Inlägg

Hur vet jag vilken lambasond ska ha då?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000040371/ ska jag ha den här tror Du?

Låter som Lambda sonden har gett upp. Den mäter av avgaserna o med hjälp av luftmassemätarn o motortempgivarn bestämmer den hur mycke bränsle bilen ska få för att gå optimalt.

SportPilot Ubåtsingenjör
29 maj 2018 · 7 228 Inlägg

https://www.autodoc.se/delphi/1755858

vet inte om du har en e36 eller e46, men det borde vara samma sond till båda

Biltema är dyrt, handla inte bildelar där.

Senast redigerat av SportPilot (29 maj 2018)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
AntaniosRs
29 maj 2018 · 22 Inlägg

Tack för svar! Priset skiljer inte så mycket emellan autodocs o biltemas. Man ska betala frakt på autodoc så blir ungefär samma pris klass. plus leverans tiden är ungefär en vecka så det suger lite..


https://www.autodoc.se/delphi/1755858

vet inte om du har en e36 eller e46, men det borde vara samma sond till båda

Biltema är dyrt, handla inte bildelar där.

Mew
29 maj 2018 · 2 156 Inlägg

BMW är känsliga för piratdelar när det gäller sådan ekektronik. Köp helst original. Ofta är det bättre med en begagnad original än en ny ex. Biltema. smile

Senast redigerat av Mew (29 maj 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 maj 2018 · 13 734 Inlägg

Köp inte på billigskitema då ska man skarva sonden och det är inge bra

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
29 maj 2018 · 5 833 Inlägg

Biltemas lambdasonder har dåligt rykte. Det sägs att dom håller över första besiktningen men ofta är kass redan till andra

AntaniosRs
29 maj 2018 · 22 Inlägg

Okej! Jag har satt dit nya lambasonden men felet är fortfarande inte återgärdats sad alltså när jag gasar så låter det som bilen vislar typ.. kan det va ett litet hål i avgasröret som gör så att bilen går dåligt? Fick nämligen höra det så vet inte om det stämmer så tänkte kolla det med er om ni vet något om det. Mvh

SportPilot Ubåtsingenjör
29 maj 2018 · 7 228 Inlägg

Den stora skillnaden är att på autodoc så får du en delphi sond, delphi tillverkar många originaldelar och håller erkänt högkvalité. På biltema köper du grisen i säcken och kan lika gärna handla på ebay eller wish.

Har du hål i avgassystemet innan lambdsonden så får sonden fel värden vilket kan vara upphov till ditt bekymmer.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang