Råd om byte av insprutnings-styrenhet (FORD FOCUS -06)

gnurgle
29 maj 2018 · 1 Inlägg

Yo!

Lysande motorlampa och felet lokaliserat till styrenheten för insprutning så den behöver bytas. Ford tar 20kkr för den manövern så det känns lite mycket wink

En begagnad kostar i runda slängar 1200:- och för en 06:a låter det som en klart bättre ekonomisk utläggning wink

Vad bör man tänka på? Enheten ska, om jag förstått det rätt, kopplas till nyckeln så styrenheten lär ju behöva programmeras. Så jag antar att köra bilen efter byte av enhet är inte möjligt innan man programmerat om enheten?


Måste enheten sitta i bilen när den programmeras? Dvs kan jag ta den och nyckeln till lämplig verkstad för omprogrammering innan jag sätter den i bilen eller behöver den sättas i bilen och sedan hela bilen befinna sig vid lämplig verkstad för omprogrammering?


Vissa begagnade står det "avkodad" och andra står det "ej avkodad" - skillnad?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Kan man inte lämna in den till någon elektronikverkstad och få den lagad?
Om det är elektronik som gått sönder så borde det väl inte vara några problem att fixa, eller..?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
xXSammy
29 maj 2018 · 6 566 Inlägg

gnurgle skrev:
Yo!

Lysande motorlampa och felet lokaliserat till styrenheten för insprutning så den behöver bytas. Ford tar 20kkr för den manövern så det känns lite mycket wink

En begagnad kostar i runda slängar 1200:- och för en 06:a låter det som en klart bättre ekonomisk utläggning wink

Vad bör man tänka på? Enheten ska, om jag förstått det rätt, kopplas till nyckeln så styrenheten lär ju behöva programmeras. Så jag antar att köra bilen efter byte av enhet är inte möjligt innan man programmerat om enheten?


Måste enheten sitta i bilen när den programmeras? Dvs kan jag ta den och nyckeln till lämplig verkstad för omprogrammering innan jag sätter den i bilen eller behöver den sättas i bilen och sedan hela bilen befinna sig vid lämplig verkstad för omprogrammering?


Vissa begagnade står det "avkodad" och andra står det "ej avkodad" - skillnad?

PCM (Motorstyrdon) ska programmeras ihop med BCM (Karosstyrdonet) annars kommer startspärren tjura.
Har aldrig provat montera en begagnad PCM i Focus men vet iallafall på Ford Ka (Fiat 500) är det engång-grejer tyvärr.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang