Volvo 240 villka midbasar i framdörrarna Bassface eller B2

244Lover
3 juni 2018 · 103 Inlägg

Jag ska köpa mid basar till min 240 dom ska sitta i fram dörrarna och det står mellan antingen 4 st sånna https://www.jjaudio.se/sv/midbas/bass-face-paw81.html

eller dom här https://www.brl.se/sv/artiklar/b-audio-hn8p.html

Jag är också öppen för tips på andra middar som är relativt billiga😉

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
Bassiehof
3 juni 2018 · 1 777 Inlägg

Den första har låg känslighet i basområdet. Det ser du på impedance vs freq bilden i länken. Kräver alltså massor med effekt i det frekvensområde du hade tänkt använda. Den andra är en mellanregisterhögtalare, ingen midbas. En midbas ska ha ett frekvensomfång från 80 hz, helst 50-60 för att ha lite marginal när du använder ett hpf. Brantheten är t ex 24 dB per oktav, alltså tar filtret inte bort alla frekvenser under den inställda till 100%. Därför brukar jag inte bara ändra frekvens utan även filtrets branthet för att även små steg kan göra ljudet bättre eller sämre. Båda är alltså av olika anledningar dåliga alternativ, så det är bara att leta vidare!

Senast redigerat av Bassiehof (3 juni 2018)

244Lover
3 juni 2018 · 103 Inlägg

Bassiehof skrev:
Den första har låg känslighet i basområdet. Det ser du på impedance vs freq bilden i länken. Kräver alltså massor med effekt i det frekvensområde du hade tänkt använda. Den andra är en mellanregisterhögtalare, ingen midbas. En midbas ska ha ett frekvensomfång från 80 hz, helst 50-60 för att ha lite marginal när du använder ett hpf. Brantheten är t ex 24 dB per oktav, alltså tar filtret inte bort alla frekvenser under den inställda till 100%. Därför brukar jag inte bara ändra frekvens utan även filtrets branthet för att även små steg kan göra ljudet bättre eller sämre. Båda är alltså av olika anledningar dåliga alternativ, så det är bara att leta vidare!

Tack detta visste jag inte vad tycker du om dom här istället

https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-sv-200l.html

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
Bassiehof
3 juni 2018 · 1 777 Inlägg

244Lover skrev:

Bassiehof skrev:
Den första har låg känslighet i basområdet. Det ser du på impedance vs freq bilden i länken. Kräver alltså massor med effekt i det frekvensområde du hade tänkt använda. Den andra är en mellanregisterhögtalare, ingen midbas. En midbas ska ha ett frekvensomfång från 80 hz, helst 50-60 för att ha lite marginal när du använder ett hpf. Brantheten är t ex 24 dB per oktav, alltså tar filtret inte bort alla frekvenser under den inställda till 100%. Därför brukar jag inte bara ändra frekvens utan även filtrets branthet för att även små steg kan göra ljudet bättre eller sämre. Båda är alltså av olika anledningar dåliga alternativ, så det är bara att leta vidare!

Tack detta visste jag inte vad tycker du om dom här istället

https://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-sv-200l.html

Såg nu att båda är mellanregister, alltså midrange i stället för midbas. Vilken högtalare du väljer beror alltså på frekvensområdet, men en subbas bör inte spela över 100 hz om den inte är exceptionellt bra, vilket är ovanligt, därför behöver en midbas kunna spela frekvenser som närmar sig subbasen för att slippa en dipp i återgivningen. Hertz verkar vara ett bättre alternativ, som sagt beroende på frekvensområde.

244Lover
3 juni 2018 · 103 Inlägg

Fattar inte så mycket de här med midbas mellanregister m.m. Ska fråga dom på brl och fråga vad dom tycker och tänker. Det jag vill ha ut ur min "dörrhögtalare" är att den ska spela både högt (dom högre frekvenserna) men samtidigt vill jag ha ut lite bas ur dom. nu vet du bättre vad jag är ute efter för hade jag velat haft mycket diskat så skulle jag ju köpt en diskant högtalare hehe. OBS är nybörjare på biljud så det skulle vara snällt om du förklarade med lite enklare ord för att min lilla hjärna ska förstå vad du menar. (:

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
Bassiehof
3 juni 2018 · 1 777 Inlägg

244Lover skrev:
Fattar inte så mycket de här med midbas mellanregister m.m. Ska fråga dom på brl och fråga vad dom tycker och tänker. Det jag vill ha ut ur min "dörrhögtalare" är att den ska spela både högt (dom högre frekvenserna) men samtidigt vill jag ha ut lite bas ur dom. nu vet du bättre vad jag är ute efter för hade jag velat haft mycket diskat så skulle jag ju köpt en diskant högtalare hehe. OBS är nybörjare på biljud så det skulle vara snällt om du förklarade med lite enklare ord för att min lilla hjärna ska förstå vad du menar. (:

Midbas är bas/mellanregister på svenska, och midrange är mellanregister. Det har med andra ord gått troll i svenskan för nysvenskar. Inom billjud. Du vill alltså ha en traditionell midbas som ska ta vid efter en subbas som spelar upp till cirka 50-80 hz. En diskant ska inte spela annat än övre mellanregister och diskant, så även där blir det en dipp i återgivningen om du inte har en högtalare som spelar nedre mellanregister.

244Lover
4 juni 2018 · 103 Inlägg

Tack har läst på lite och har nu listat ut att det mellanregister jag behöver som spelar lite högre än 60hz. Jag är ute efter Spl bas har jag tillräckligt av så det är mer runt 200hz och uppåt jag vill ha. så en mellan register högtalare skulle vara perfekt då jag redan har 2 st horn diskanter som rockar på bra. nu äre bara ett problem att få plats med minst en 8 tums högtalare kan skicka upp bild om du har några idéer

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227879/227879-1f611b6c4a2afd8b3f11d2f623a6da29.jpg

Senast redigerat av 244Lover (4 juni 2018)

Volvo 244 dl "Numera DL Turbo" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang