Xoff
Volvo tönt... =)
1 juli 2018
· 2 344 Inlägg
spillolja skrev:
Det sker sakta men säkert, den tankmonterade bränslepumpen i VW Golf V och Vi styrs inte längre av ett relä, inte heller förvärmningen av lambdasonden, detta sker genom att minusanslutningen går till styrboxen och en av er nämda transistor, viket innebär att att uppvärningen som sker via ett PTC-motstånd även kan användas som temperatursensor för avgaserna
men ska man ha extra-ljus så är ett relä ett oslagbart alternativ ännu
Jo att styrboxen består av trissor är ju gammalt, så alla små detaljer i den aspekten är ju diskret styrt, även de relän som finns kvar i bilarna styrs ju ofta av någon slags trissa.
Varför är i din mening ett relä oslagbart till extra ljus?
Svarte_Orm skrev:
Just MOSFET är ju ganska känsliga mot statisk elektricitet även om det förstås går att skydda sig mot mer eller mindre med dioder och kondensatorer. Och i styrboxar är det nog ofta transistorer också. En annan nackdel med MOSFET är ju att de bara leder ström åt ett håll, det är inga problem i relän som sätts i bilen från fabrik men "hempulare" kommer ha svårt att förstå detta och koppla åt rätt håll. Men huvudsakligen tror jag det beror på att transistorer är känsliga för statisk elektricitet, åska osv. medan relän visserligen slits på grund av mekaniska rörelser men att det tar så lång tid att bilarna är långt utanför garantitiden när det händer.
Jo, känsligheten är jag medveten om, men som sagt skydd finns ju, och alla trissor i boxarna håller ju.
Borde inte hemma pulare snabbt lära sig? det är ju liknande med många led lampor, "funkar den inte montera på andra hållet" men visst, även matningen behöver vara förutbestämd vilket inte behövs på ett relä.
Hybrid_ skrev:
Nya bilar har knappt reläer. Till och med baksätets värme har en ECM istället...
Så dagens ECM moduler förlitar sig inte på relän då? för äldre ECM moduler vill jag minnas hade relän som ställare.