Folk som ringer om pris på strålkastare

Niklas1987 NO
1 juli 2018 · 2 182 Inlägg

Haj haj, jobbar på en mindre verkstad i närheten av Linköping och den senaste veckan har vi fått massa förfrågningar på vänster strålkastare till diverse VAG bilar, veckan innan var det bromsar bak.

Då vi är en Mekopartner verkstad så tar vi samma pris som mekonomen (Vi kan få köpa på annat håll med) och våran huvudsakliga syssla är ju inte att sälja reservdelar utan att laga bilar. (Ja visst säljer vi delar som vi lagar/servar bilarna med).

De senaste samtalen började vi bli misstänksamma och började kolla upp ägarna på reg nr vi fått, bilarna står inte i närheten av Linköping och vissa har varit avställda i flera år.

Det sista samtalet vi fick var vänster strålkastare på en Seat Leon 2016.
Personen som ringde efter prisuppgift uppgav sitt namn motvilligt kan jag säga,och han fundera en bra stund på ett efternamn och telefon nummer var bara att glömma (Han sa att han satt på jobbet och kunde självklart inte ge ut det).
Fick honom dock att ringa upp då jag sa att jag provkörde en kundbil (Därav behövde jag namn och nummer)

Gick in på transportstyrelsen och fick upp nuvarande ägaren, en kvinna i Örebro som vi ringde upp och frågade om hon behövde en strålkastare och fråga om hon hade gjort nån förfrågan på nån nätsajt ,det hade hon inte och vart lite oroad över att nån använt hennes reg nr utan att fråga.

Vi konfronterade personen när denna ringde upp, han sa att ringde åt en kompis och vi fråga såklart vad han hete, det ville han inte svara på och när vi fråga vart bilen står nånstans så ville han inte svara.
Han avslöjade dock att han satt i Göteborg och hade inget bra svar på varför han ringer till en bilverkstad i Linköping och frågar efter pris.

Vad fan är detta??? Mystery shoppers?? nån jävla undersökning??? Tur att man har semester och slipper det ett tag.

Är det nån som har en anning? som kanske jobbar på verkstad och får liknande samtal?

MVH/Niklas

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juli 2018 · 13 742 Inlägg

Säkert så att Mekonomen gör ett antal kontroller så ni följer deras pissavtal och inte tar in delar själva från tex Tyskland..   Det är ju lagom uppstart med Mekonomen och autoexperten med deras 200% förtjänst på alla reservdelar som dom säljer. Så dom är nog rädda att ni köper billigare från något annat ställe och tjänar på mellan skillnaden istället för att det kommer i deras ficka

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
1 juli 2018 · 4 917 Inlägg

För ca ett år sedan så stod det Mekonomen på en liten verkstadslokal där jag bor ,där det endast jobbade 2 man.
Skylten var nyuppsatt ca ett halvt år och blev sedan borttagen av någon anledning..
Då kan man ju undra vad DET var för nåt..
Nu står det enbart bilverkstad på skylten..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juli 2018 · 13 742 Inlägg

chanstagarn skrev:
För ca ett år sedan så stod det Mekonomen på en liten verkstadslokal där jag bor ,där det endast jobbade 2 man.
Skylten var nyuppsatt ca ett halvt år och blev sedan borttagen av någon anledning..
Då kan man ju undra vad DET var för nåt..
Nu står det enbart bilverkstad på skylten..

När du skriver på hos Mekonomen så säljer du dig själv till jävulen...   Om tex mekonomen går ut med ett bjudande att man får servicen för en viss summa så är det på verkstaden vinst pengarna tas från.     Polarn hade en rätt stor verkstad som var ansluten och jag var ärligt förvånad hur dom beter sig.    När man dessutom måste handla till deras piss dyra priser förvisso har man rabbat men inga super priser.     Du plockar fortfarande hem sakerna till halva priset från Tyskland

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
caromania Forummoderator
1 juli 2018 · 9 296 Inlägg

chanstagarn skrev:
För ca ett år sedan så stod det Mekonomen på en liten verkstadslokal där jag bor ,där det endast jobbade 2 man.
Skylten var nyuppsatt ca ett halvt år och blev sedan borttagen av någon anledning..
Då kan man ju undra vad DET var för nåt..
Nu står det enbart bilverkstad på skylten..

Fast det är ju en franchiserörelse där egentligen vem som helst kan sätta deras skylt på sin verkstad om vissa krav uppfylls. Samma med Autoexperten.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
NIzmO Ollikkala Racing
1 juli 2018 · 1 724 Inlägg

Jo men följer du inte deras regler så är det slut med det.

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
CC72
1 juli 2018 · 1 661 Inlägg

Ja? Det är som vilket avtal som helst.

Niklas1987 NO
2 juli 2018 · 2 182 Inlägg

Growe skrev:
Säkert så att Mekonomen gör ett antal kontroller så ni följer deras pissavtal och inte tar in delar själva från tex Tyskland..   Det är ju lagom uppstart med Mekonomen och autoexperten med deras 200% förtjänst på alla reservdelar som dom säljer. Så dom är nog rädda att ni köper billigare från något annat ställe och tjänar på mellan skillnaden istället för att det kommer i deras ficka

Så kan det mycket väl vara, dock så är vi inte en fullfjädrad mekonomen verkstad utan med i Mekopartner vilket gör att vi inte behöver köpa allt från dem.

Känns dumt att de skulle ringa så ofta för att kontrollera oss också, har prata med två andra mindre verkstäder i närheten och dem har inte fått sådana samtal.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Niklas1987 NO
2 juli 2018 · 2 182 Inlägg

Growe skrev:

chanstagarn skrev:
För ca ett år sedan så stod det Mekonomen på en liten verkstadslokal där jag bor ,där det endast jobbade 2 man.
Skylten var nyuppsatt ca ett halvt år och blev sedan borttagen av någon anledning..
Då kan man ju undra vad DET var för nåt..
Nu står det enbart bilverkstad på skylten..

När du skriver på hos Mekonomen så säljer du dig själv till jävulen...   Om tex mekonomen går ut med ett bjudande att man får servicen för en viss summa så är det på verkstaden vinst pengarna tas från.     Polarn hade en rätt stor verkstad som var ansluten och jag var ärligt förvånad hur dom beter sig.    När man dessutom måste handla till deras piss dyra priser förvisso har man rabbat men inga super priser.     Du plockar fortfarande hem sakerna till halva priset från Tyskland

Ja ett riktigt pissavtal är det, vi har varit nära att gå ur mekopartner samarbetet ett par gånger.
Varje gång har vi fått bättre villkor,rabatter osv så det har kännts värt å vara kvar.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
torsen
2 juli 2018 · 7 236 Inlägg

Avråder på det bestämdaste från att anlita en mekonomenverkstad.
För 4 år sedan havererade slutväxeln i bakaxeln på min bil.
Bärgaren tog bilen till Mekonomenverkstaden i Eskilstuna.
Efter lång väntan, bortåt halvåret, var bilen "klar" enligt Mekonomenverkstaden.

På kvittot stod 3 års garanti på arbete och delar.

Några månader efter att bilen hämtats ut började bakaxeln strula igen.
Den nya "diffen" hade skurit så att bilen i praktiken hade "AGA-diff".

Verkstaden vägrade ta det inträffade som reklamation, trots 3 års garanti på delar och arbete.

Vände mig till Mekonomens "kloka hus".

Fick inget gehör av ett näbbigt fruntimmer som inte var tekniskt initierad.

Vände mig till ARN som efter utdragen konversation och utväxling av handlingar avslog min anmälan av ett lika tekniskt initierat fruntimmer som gick på vad fruntimret på Mekonomens "kloka hus" lämnat för uppgifter.

Fick i stället lämna bilen till en annan verkstad, som visserligen bytte "diff", men orsakade andra fel.

En tredje verkstad lyckades fixa alla problem. Bl a hade Mekonomenverkstaden demonterat packboxarna i bakaxeln men ej monterat nya. Resulterade i byte av bromsbackar och trummor samt parkeringsbromsvajrar och hjulbromscylindrar. Det senare p g a a oljan löst upp dammskydden och lösa dito inte fanns. 

Allt detta på en bil som då var mellan 2 och 3 år gammal och rullat mindre än 3.000 mil.

Vet att Mekonomenverkstäderna "tar hand om" "bidragsberättigade" personer med vissa funktionsnedsättningar, vilket i o f s är behjärtansvärt. Har själv pratat med flera av dem. Men det ska ju inte behöva gå ut över kunders bilar. Kanske så att hela Mekonomenkedjan bygger på personal med mentala funktionsnedsättningar, och därför får statligt bidrag. Vad vet jag.

ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG mera MEKONOMEN..

CC72
2 juli 2018 · 1 661 Inlägg

Vad för biltillverkare eller återförsäljare tar inte det på garantin då bilen är så pass ny?

Niklas1987 NO
2 juli 2018 · 2 182 Inlägg

Synd att du drar alla verkstäder över samma kam, varje mekonomen verkstad är en självständig verkstad med olika människor.

Har ej hört att de ta emot "bidragberättigade" på verkstadsdelen då dem faktiskt har krav på viss utbildning.

Nog med offtopic, nån mer idé om vad det kan va

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Buddibudd
1 augusti 2018 · 13 Inlägg

Det är säkert Mekonomen som vill säkerhetsställa att ni inte kör med fulinköp, allt annat vore väldigt ologiskt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 augusti 2018 · 13 742 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Synd att du drar alla verkstäder över samma kam, varje mekonomen verkstad är en självständig verkstad med olika människor.

Har ej hört att de ta emot "bidragberättigade" på verkstadsdelen då dem faktiskt har krav på viss utbildning.

Nog med offtopic, nån mer idé om vad det kan va

Finns inga som helst krav på kunskaper som mekaniker..   Allt handlar om vad för krav som ägaren till verkstaden kräver..  Men det är ju inget som man behöver någon större kunskap om.  Allt är ju rätt framåt skruva bort och dit saker ingen läkar utbildning direkt på det.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
1 augusti 2018 · 5 836 Inlägg

Growe skrev:

Niklas1987 skrev:
Synd att du drar alla verkstäder över samma kam, varje mekonomen verkstad är en självständig verkstad med olika människor.

Har ej hört att de ta emot "bidragberättigade" på verkstadsdelen då dem faktiskt har krav på viss utbildning.

Nog med offtopic, nån mer idé om vad det kan va

Finns inga som helst krav på kunskaper som mekaniker..   Allt handlar om vad för krav som ägaren till verkstaden kräver..  Men det är ju inget som man behöver någon större kunskap om.  Allt är ju rätt framåt skruva bort och dit saker ingen läkar utbildning direkt på det.

På en volvo 240 kanske, men en del av dagens bilar är ganska avancerade

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 augusti 2018 · 13 742 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Growe skrev:

Niklas1987 skrev:
Synd att du dörar alla verkstäder över samma kam, varje mekonomen verkstad är en självständig verkstad med olika människor.

Har ej hört att de ta emot "bidragberättigade" på verkstadsdelen då dem faktiskt har krav på viss utbildning.

Nog med offtopic, nån mer idé om vad det kan va

Finns inga som helst krav på kunskaper som mekaniker..   Allt handlar om vad för krav som ägaren till verkstaden kräver..  Men det är ju inget som man behöver någon större kunskap om.  Allt är ju rätt framåt skruva bort och dit saker ingen läkar utbildning direkt på det.

På en volvo 240 kanske, men en del av dagens bilar är ganska avancerade

Haha jo dom är sämre så man får meka med mer korkade saker än tidigare men det krävs fortfarande ingen speciell utbildning för att meka..       Det enda som det är krav på är ac fyllning. Lite osäker på gas men där ska man ju vara försiktig pga det är rätt högt tryck.  Tackade nej till sån utbildning men känns bortkastad den dagen skiter jsg totalt i det och tar reda på hur det fungerar..  Vem som helst kan starta en verkstad..  Oavsätt om man kan skruva eller ej utbildning eller ej...  Istort sätt ingen dom jag känner är utbildade mekaniker men dom som är bäst är dom som lärt sig genom att pröva sig fram

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang