Folk som arbetar med bilar kan inte prata med kunder?

Kekk
6 juli 2018 · 45 Inlägg

Hej!

Har inte haft bil länge. Men från den erfarenheten jag haft med företag inom bilvärlden hittills, så har de varit helt otroligt dåliga på att prata i telefon / med kunder.

Här är några exempel;

1. Ringer för att kolla pris för en AC kontroll hos en auktoriserad volvo verkstad. Här är vår konversation.
Tja det är Hampus (Verkstaden)
Ursäkta, har jag kommit till X?
Ja, det har du.
Hej, mitt namn är Y, såg på er hemsida att ni utför AC kontroll, men står inga priser. Vad ligger det på?
Jaa, det ligger väl på en femhundrig eller något.
Eller något? Kan ni inte ge ett mer exakt pris?
Jo, men runt femhundra eller tvåtusen.
(Jag tänker; Fuck this). Jaha, okej, tack så mycket. (Lägger på)


2. Min flickvän ringer till en biltvätt för att kolla vad det kostar och hur lång tid det tar att utföra en full rengöring av bilens utsida och insida.

Hon ringer, frågar om tid, pris och om de tvättar insidan av rutan i deras "fullständiga program".
Personen började skratta åt henne och frågade om han var med på dolda kameran. Undrade vad för frågor det var. Vem undrar hur lång tid det tar och det är väl självklart att de tvättar insidan av rutan?

Tjejen blir ju såklart generad, men säger att det står på deras första program att ni inte gör insidan av rutan på det programmet och står inget av det på de andra valen.

Han börjar skratta igen,frågar om det är någon av hans kollegor som bett henne ringa.. Men säger sen att det är ju uppenbart att de tar insidan.

Hon känner sig otroligt dumförklarad och säger hej då.

3. Ringer en bilhandlare (när jag letade bil)
Hej, jag såg er annons på blocket angående "BILEN".
Ja, vad är det med den?
Jag skulle vilja boka in en tid för att kolla på den.
Varför det?
Det stod i annons att man skulle ringa för att boka tid för att kolla på bilen?
Det är sånt man bara skriver.
Jaha, okej.. men jag passar nog istället. Ha en trevlig dag.




Helt ärligt, jag har inte haft mycket kontakt med folk inom bilvärlden, personer på forum osv är 99 % sjukt hjälpsamma, men när det kommer till företag? De har varit de konstigaste personerna jag haft med att göra...


Har någon annan upplevt detta också? Är det normalt och varför beter sig de så här?

Senast redigerat av Kekk (6 juli 2018)

lossah
6 juli 2018 · 19 Inlägg

Herrejösses, det där är illa. Jag hade sagt ifrån, de kommer inte få veta vem du är ändå och personen kanske får en tankeställare. Lättare sagt än gjort men gör det.

Jag sa faktiskt det till tjejen igår, "folk på bilverkstäder har verkligen noll känsla för kundtjänst". Det gäller på plats också, även när jag bokat tid och allting. Ringde runt och frågade priser på motorvärmarinstallation och mycket annat som jag ringt om till en massa olika företag. Det finns personer, såklart, som varit hjälpsamma, men majoriteten är dryga och aldrig har jag fått känslan av att "det här jobbet vill vi göra åt dig" utan har alltid känts som man bara varit till besvär.

När jag känner att någon verkar obrydd eller dryg är jag lika dryg tillbaka (borde säga ifrån bara egentligen och säga till att skärp dig istället, men har inte blivit av. big_smile)

Hädanefter sprider jag goda rykten om verkstäder med trevlig och hjälpsam support. Det finns enorma mängder bilverkstäder så inte direkt att de har monopol.

Senast redigerat av lossah (6 juli 2018)

jaka54
6 juli 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Tvätta insidan av rutan..??

candyweiss
6 juli 2018 · 876 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Tvätta insidan av rutan..??

Arbetar du med bilar..??

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
lossah
6 juli 2018 · 19 Inlägg

Ang motorvärmaren om prisfråga hos Mekonomen igår:

- Hej! Mitt namn är Joakim och tänkte höra lite vad ni tar i kostnad för arbete och material att installera motorvärmare?

- Hej! Jadu det är svårt att svara på, vad är det för bil du har?

- "Bil"

- jaha, hm ja...jag vet inte alls faktiskt då måste jag starta program och så och det orkar jag inte riktigt nu men ring tillbaka nästa vecka så kan vi kolla!"

- Aha, ja nae jag kollar på andra ställen. Tack hej!

Soulman
6 juli 2018 · 1 271 Inlägg

Ha haaa vilken kul tråd, det här kan jag skriva några gigabyte om. Håller på med ett case just nu faktiskt som är bland det värre jag upplevt.

Återkommer när jag orkar skriva och har en dator i knät och en GT i handen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 juli 2018 · 14 049 Inlägg

Jaa, detta är en kul tråd. smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
CC72
6 juli 2018 · 1 661 Inlägg

Tycker företagsfolk generellt är rätt dåliga på att föra ett samtal på telefon.

rcy
6 juli 2018 · 1 705 Inlägg

candyweiss skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Tvätta insidan av rutan..??

Arbetar du med bilar..??

Killen tvättar bilen med diskmedel och hårschampo så när det gäller bilvård har han klart egendomliga vanor.

caromania Forummoderator
6 juli 2018 · 9 296 Inlägg

Jag brukar alltid spela lite dum när jag är i kontakt med bilfirmor i olika frågor och det ger ganska snabbt en fingervisning om hur ärliga och sjyssta de egentligen är. Jag har ju ett par bilar där jag kanske är en av de som vet mest om dem i hela landet om kompatibilitet och likförbannat ska det pekpinnas från gubben bakom disken. Jag begriper det inte. Sedan finns det självklart undantag där folk är genuint trevliga och hjälpsamma. När man stöter på de ställena så kommer man tillbaka.

Grundproblemet är nog (lite fördomsfullt) att många som arbetar inom detta är unga, anställda grabbar som har lite lägre utbildningsnivå. De bryr sig helt enkelt inte om ”sitt” företag eller om oss kunder.

Mekonomen är väl typexempel på reservdelsfirma där det sitter en massa ”know-it-alls” som spelar över så in i bängen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Niknar
6 juli 2018 · 198 Inlägg

Apropå Knowles it all. https://youtu.be/OXDK3x5lAYI 😂

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juli 2018 · 17 477 Inlägg

Min chef köpte en 2 år gammal Kia för ett tag sedan. Det var kul. Vi jobbar ju med nya Kia dagarna i ända. Vad säljaren än diktade ihop fick han en verbal käftsmäll i retur. Han fick ett bra pris till slut.

Men visst finns det för många som inte bryr sig om kunderna de lever på. Har själv jobbat som bilförsäljare även om det är ett bra tag sedan nu och sett flera nyanställda som fått gå för de inte kunde ta folk. Eller helt enkelt varit snorkiga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
6 juli 2018 · 7 236 Inlägg

Har också jobbat som bilnasare.
Man anpassar sig till kunden.

Pratar prosa med bönder och latin med lärde.
Gäller att vara flexibel.
Om man jobbar på provision.

Sämst bemötande, rent generellt, får man hos Volvo, VAG och Mekonomen.
Bäst hos Toyota/Lexus, Mazda, Suzuki, Ford och Subaru.
Sisådär hos Mercedes och Honda.

Min upplevelse.

VinDisel
9 juli 2018 · 456 Inlägg

Tycker volvo med deras pst koncept är det överlägset bästa servicen vad det gäller kundkontakt, kund får träffa sin mekaniker öga mot öga, alla fel så ringer mekanikern till kund och lämmnar kostnadsförslag, fixar ny tid, kund kan ringa närsom och be om råd och tips, ist för en jävel som sitter i receptionen och ser ut som ett jävla frågetäcken när kund undrar vad som är gjort och lite mer avancerade frågor, fom har inte en jävla aning, sen ska det springa till mekanikern och fråga. Sen har mekanikern gått hem när kund hämtar sin bil så då blir som frustrerade.

Volvo har bästa kundbemotande generellt, finns säkert någon sur pst men det får han nog säkert reda på snart.

Audi, bmw skit bemötande
Lexus mkt bra.

BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
CC72
9 juli 2018 · 1 661 Inlägg

”Personlig tekniker” kör väl iaf Ford och VAG också med?

VinDisel
9 juli 2018 · 456 Inlägg

CC72 skrev:
”Personlig tekniker” kör väl iaf Ford och VAG också med?

Volvo ford renault dacia, de dom jag vet. Tror inte vag kör med det. Iafall inte här

BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
torsen
9 juli 2018 · 7 236 Inlägg

VinDisel skrev:
Tycker volvo med deras pst koncept är det överlägset bästa servicen vad det gäller kundkontakt, kund får träffa sin mekaniker öga mot öga, alla fel så ringer mekanikern till kund och lämmnar kostnadsförslag, fixar ny tid, kund kan ringa närsom och be om råd och tips, ist för en jävel som sitter i receptionen och ser ut som ett jävla frågetäcken när kund undrar vad som är gjort och lite mer avancerade frågor, fom har inte en jävla aning, sen ska det springa till mekanikern och fråga. Sen har mekanikern gått hem när kund hämtar sin bil så då blir som frustrerade.

Volvo har bästa kundbemotande generellt, finns säkert någon sur pst men det får han nog säkert reda på snart.

Audi, bmw skit bemötande
Lexus mkt bra.

Grundar du ditt inlägg på egen erfarenhet?

VinDisel
9 juli 2018 · 456 Inlägg

torsen skrev:

VinDisel skrev:
Tycker volvo med deras pst koncept är det överlägset bästa servicen vad det gäller kundkontakt, kund får träffa sin mekaniker öga mot öga, alla fel så ringer mekanikern till kund och lämmnar kostnadsförslag, fixar ny tid, kund kan ringa närsom och be om råd och tips, ist för en jävel som sitter i receptionen och ser ut som ett jävla frågetäcken när kund undrar vad som är gjort och lite mer avancerade frågor, fom har inte en jävla aning, sen ska det springa till mekanikern och fråga. Sen har mekanikern gått hem när kund hämtar sin bil så då blir som frustrerade.

Volvo har bästa kundbemotande generellt, finns säkert någon sur pst men det får han nog säkert reda på snart.

Audi, bmw skit bemötande
Lexus mkt bra.

Grundar du ditt inlägg på egen erfarenhet?

Japp.

BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
torsen
9 juli 2018 · 7 236 Inlägg

VinDisel skrev:

torsen skrev:

VinDisel skrev:
Tycker volvo med deras pst koncept är det överlägset bästa servicen vad det gäller kundkontakt, kund får träffa sin mekaniker öga mot öga, alla fel så ringer mekanikern till kund och lämmnar kostnadsförslag, fixar ny tid, kund kan ringa närsom och be om råd och tips, ist för en jävel som sitter i receptionen och ser ut som ett jävla frågetäcken när kund undrar vad som är gjort och lite mer avancerade frågor, fom har inte en jävla aning, sen ska det springa till mekanikern och fråga. Sen har mekanikern gått hem när kund hämtar sin bil så då blir som frustrerade.

Volvo har bästa kundbemotande generellt, finns säkert någon sur pst men det får han nog säkert reda på snart.

Audi, bmw skit bemötande
Lexus mkt bra.

Grundar du ditt inlägg på egen erfarenhet?

Japp.

Egen bil eller företagsbil?

VinDisel
9 juli 2018 · 456 Inlägg

torsen skrev:

VinDisel skrev:

torsen skrev:

Grundar du ditt inlägg på egen erfarenhet?

Japp.

Egen bil eller företagsbil?

Egna bilar, har kört det mesta, och vissa gånger varit tvungen att besöka VAG, volvo samt BMW och Lexus.

BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang