Volvo 244 originalprojekt

Tjo, nyss köpt en Volvo 240 DL årsmodell 87. Bilen köptes för 3500kr och har mer rost än frisk plåt. Jag har tänkt att rostlaga den mesta rosten inför besikningen nu i sommar och sedan få den i så bra skick som möjligt.
  • 31 Följare
  • 24 479 Visningar
  • Projektet avslutat 1 juli 2023
Ksoderholm
30 september 2018 · 84 Inlägg

Tjo, har nu fixat alla 2or jag fick på besiktningen, tyvärr så har jag inte tagit bilder då vädret och stressen var emot. Bilen är helt färdig nu iallafall, bild kommer imorgon när den skall in på efterkontrollen. Nu ska den förhoppningsvis gå igenom.

Mvh

Ajjamän
Ksoderholm
1 oktober 2018 · 84 Inlägg

Tjo, har nu gjort efterkontrollen som resulterade med att bilen går 2 år till! Det har varit en redig resa hit men nu är den äntligen klar, eller ja inte helt men första delen är klar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220520/220520-eb76fc330796029a84e3bf5c23f7a887.jpg

Bjuder på en bild som den ser ut nu, dock ska jag köpa andra fälgar till nästa år men vet ej vad, iallafall inte mk18.
Ge gärna tips på vad jag kan göra med den nu! (Nya baklyktor ska köpas)


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220520/220520-33a64d25092a6e52d3cf4e3554a77846.jpg

Ajjamän
ILindh
1 oktober 2018 · 83 Inlägg

Ksoderholm skrev:
Tjo, har nu gjort efterkontrollen som resulterade med att bilen går 2 år till! Det har varit en redig resa hit men nu är den äntligen klar, eller ja inte helt men första delen är klar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220520/220520-eb76fc330796029a84e3bf5c23f7a887.jpg

Bjuder på en bild som den ser ut nu, dock ska jag köpa andra fälgar till nästa år men vet ej vad, iallafall inte mk18.
Ge gärna tips på vad jag kan göra med den nu! (Nya baklyktor ska köpas)


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220520/220520-33a64d25092a6e52d3cf4e3554a77846.jpg

Fan va kul! Den ser ju riktigt bra ut, sänkning och andra fälgar gör mycket, har själv funderat över mim juventus till min sen. Annars är de väll jalusi eller toning kanske, mindre dimljus skulle kanske passat å?

Ksoderholm
1 oktober 2018 · 84 Inlägg

ILindh skrev:

Ksoderholm skrev:
Tjo, har nu gjort efterkontrollen som resulterade med att bilen går 2 år till! Det har varit en redig resa hit men nu är den äntligen klar, eller ja inte helt men första delen är klar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220520/220520-eb76fc330796029a84e3bf5c23f7a887.jpg

Bjuder på en bild som den ser ut nu, dock ska jag köpa andra fälgar till nästa år men vet ej vad, iallafall inte mk18.
Ge gärna tips på vad jag kan göra med den nu! (Nya baklyktor ska köpas)


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220520/220520-33a64d25092a6e52d3cf4e3554a77846.jpg

Fan va kul! Den ser ju riktigt bra ut, sänkning och andra fälgar gör mycket, har själv funderat över mim juventus till min sen. Annars är de väll jalusi eller toning kanske, mindre dimljus skulle kanske passat å?

Tackar! Sänkning kommer ske efter vintern, eventuellt coilovers. Ja dom fälgarna ser bra ut, går det att köpa dom ny? Toning kommer ske inom snar framtid. Jalusi skulle sitta riktigt bra men är så dyrt sad

Ajjamän
findustheslayer
1 oktober 2018 · 37 Inlägg

Ksoderholm skrev:

ILindh skrev:

Ksoderholm skrev:
Tjo, har nu gjort efterkontrollen som resulterade med att bilen går 2 år till! Det har varit en redig resa hit men nu är den äntligen klar, eller ja inte helt men första delen är klar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220520/220520-eb76fc330796029a84e3bf5c23f7a887.jpg

Bjuder på en bild som den ser ut nu, dock ska jag köpa andra fälgar till nästa år men vet ej vad, iallafall inte mk18.
Ge gärna tips på vad jag kan göra med den nu! (Nya baklyktor ska köpas)


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220520/220520-33a64d25092a6e52d3cf4e3554a77846.jpg

Fan va kul! Den ser ju riktigt bra ut, sänkning och andra fälgar gör mycket, har själv funderat över mim juventus till min sen. Annars är de väll jalusi eller toning kanske, mindre dimljus skulle kanske passat å?

Tackar! Sänkning kommer ske efter vintern, eventuellt coilovers. Ja dom fälgarna ser bra ut, går det att köpa dom ny? Toning kommer ske inom snar framtid. Jalusi skulle sitta riktigt bra men är så dyrt sad

Finns ju kopierna som säljs ny ocean classic har jag för mig att dom heter

DieLuftWaffe
1 oktober 2018 · 645 Inlägg

Toning, sänkning, vindavvisare. Kjol paket på sidorna? Andra fälgar, med bred kant smile Sen så tycker jag inte att du ska göra så mycket med den. Den är fin som den är nu smile Bra jobbat!

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
Ksoderholm
1 oktober 2018 · 84 Inlägg

findustheslayer skrev:

Ksoderholm skrev:

ILindh skrev:

Fan va kul! Den ser ju riktigt bra ut, sänkning och andra fälgar gör mycket, har själv funderat över mim juventus till min sen. Annars är de väll jalusi eller toning kanske, mindre dimljus skulle kanske passat å?

Tackar! Sänkning kommer ske efter vintern, eventuellt coilovers. Ja dom fälgarna ser bra ut, går det att köpa dom ny? Toning kommer ske inom snar framtid. Jalusi skulle sitta riktigt bra men är så dyrt sad

Finns ju kopierna som säljs ny ocean classic har jag för mig att dom heter

Behövs det spacers till dom eller går det utan?

Ajjamän
Ksoderholm
1 oktober 2018 · 84 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Toning, sänkning, vindavvisare. Kjol paket på sidorna? Andra fälgar, med bred kant smile Sen så tycker jag inte att du ska göra så mycket med den. Den är fin som den är nu smile Bra jobbat!

Allt det kommer! Dock vet jag inte om kjolpaket. Tack så mycket! smile

Ajjamän
findustheslayer
1 oktober 2018 · 37 Inlägg

Ksoderholm skrev:

findustheslayer skrev:

Ksoderholm skrev:
Tackar! Sänkning kommer ske efter vintern, eventuellt coilovers. Ja dom fälgarna ser bra ut, går det att köpa dom ny? Toning kommer ske inom snar framtid. Jalusi skulle sitta riktigt bra men är så dyrt sad

Finns ju kopierna som säljs ny ocean classic har jag för mig att dom heter

Behövs det spacers till dom eller går det utan?

Ja det ska dom göra big_smile

DieLuftWaffe
1 oktober 2018 · 645 Inlägg

Kom på att du kan ju korta fjäderbenen fram. Billigare än coilovers? Och sen köra med Saab 900 dämpare fram? Det ska finnas en projekttråd om det här på garaget smile

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
ILindh
5 oktober 2018 · 83 Inlägg

Beror på helt hur breda du vill ha dem om du köper nya, originalen tror jag skulle passa rakt på, tycker absolut inte du ska sätta något "body-kit" på den, de gör bara bilen plastig typ. Ligg ute och leta i olika facebook köp och sälj grupper samt blocket ska du se att man tillslut hittar på ett billigt jalusi om man är snabb nog wink
Jobbiga är att de inte finns färdiga bolt-on coilovers till 240is. Men vindavvisare ser jävligt bra ut och gör faktiskt lite nytta, finns för typ 500kr på ebay

Ksoderholm
5 oktober 2018 · 84 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Kom på att du kan ju korta fjäderbenen fram. Billigare än coilovers? Och sen köra med Saab 900 dämpare fram? Det ska finnas en projekttråd om det här på garaget smile

Låter för svårt för mig :p

Ajjamän
Ksoderholm
5 oktober 2018 · 84 Inlägg

ILindh skrev:
Beror på helt hur breda du vill ha dem om du köper nya, originalen tror jag skulle passa rakt på, tycker absolut inte du ska sätta något "body-kit" på den, de gör bara bilen plastig typ. Ligg ute och leta i olika facebook köp och sälj grupper samt blocket ska du se att man tillslut hittar på ett billigt jalusi om man är snabb nog wink
Jobbiga är att de inte finns färdiga bolt-on coilovers till 240is. Men vindavvisare ser jävligt bra ut och gör faktiskt lite nytta, finns för typ 500kr på ebay

Vill ej ha för breda fälgar men tror inte det blir fulare med dessa än plåtfälgar.
Hade coilovers på förra 740in jag hade, visst är det samma där att man måste svetsa coilsen i spindeln? Vindavisare kommer smile

Ajjamän
ILindh
6 oktober 2018 · 83 Inlägg

Ksoderholm skrev:

ILindh skrev:
Beror på helt hur breda du vill ha dem om du köper nya, originalen tror jag skulle passa rakt på, tycker absolut inte du ska sätta något "body-kit" på den, de gör bara bilen plastig typ. Ligg ute och leta i olika facebook köp och sälj grupper samt blocket ska du se att man tillslut hittar på ett billigt jalusi om man är snabb nog wink
Jobbiga är att de inte finns färdiga bolt-on coilovers till 240is. Men vindavvisare ser jävligt bra ut och gör faktiskt lite nytta, finns för typ 500kr på ebay

Vill ej ha för breda fälgar men tror inte det blir fulare med dessa än plåtfälgar.
Hade coilovers på förra 740in jag hade, visst är det samma där att man måste svetsa coilsen i spindeln? Vindavisare kommer smile

Ja, det skulle jag vilja tro. Har själv inte handlat nå till min än men skulle gissa på det, fler klassiska fälgar som sitter fint på 240is är ju ocean dtm annars. Beror på om du vill ha läpp på fälgarna eller inte

0Buzz
7 oktober 2018 · 63 Inlägg

hur såg balkarna ut inuti denna bil när du var och kapade/inspekterade?. Ser ut som om denna bil bara hade mögliga rostskador på vissa ställen men var fin i övrigt. Vissa bilar börjar ju rosta lite över allt och andra bara på vissa ställen.

Ksoderholm
7 oktober 2018 · 84 Inlägg

0Buzz skrev:
hur såg balkarna ut inuti denna bil när du var och kapade/inspekterade?. Ser ut som om denna bil bara hade mögliga rostskador på vissa ställen men var fin i övrigt. Vissa bilar börjar ju rosta lite över allt och andra bara på vissa ställen.

Innertrösklarna var det bara utrost som slipades bort och blev grundat så där var det helt ok. Tvärbalkerna var ganska ruttna så gjorde om allt runtom dom två.

Senast redigerat av Ksoderholm (7 oktober 2018)

Ajjamän
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang