Kenwood KDC-BT92SD - Problem med SUB-utgång samt tyst ljud

iFerz
10 juli 2018 · 279 Inlägg

Hej!

Jag sökte på forumet, men hittade inget som passade direkt in på mitt problem så jag hoppas inlägget är OK ändå. Hittar ni något inlägg jag missade så länka det gärna till mig så kikar jag över!

Stereon köptes begagnat genom en Köp o Sälj-grupp på Facebook, så jag har tyvärr ingen garanti jag kan använda mig av.

Felet började med att stereon inte spelade något ljud alls, detta hade säljaren informerat mig om, att det var ett problem med stereon som Kenwood tagit ansvar för, och det räcker med att ta ut sockerbiten och stoppa in den på nytt så spelar den igen. Sagt och gjort, det började spela men basen lät ingenting alls. Visade sig då att kablarna jag använt för ljudet (där fick jag för att köra på Julas högtalarkablar) hade brytit av sig på den röda av röd/vita ingångarna.

Tillsammans med en kompis så skruvade vi (försiktigt såklart) isär stereon och petade ut kontakten som brytits av, kollade om någon synlig skada syntes (vilket det inte gjorde) och monterade ihop allt. Då får jag inget ljud alls ut från SUB-utgången (det finns tre lågnivå-par) men högtalarna spelar, bluetoothen fungerar och allt. Byter då ingång från SUB till Front, och då spelar basen (men jag saknar då Subwoofer-inställningar).

Så fråga 1. Kan jag reparera detta på något sätt? Försöka löda om lågnivå-utgångarna till nya kontakter? Löda om t.ex. front och sub-paret för att få alla SUB-inställningar på front-ingångarna?

Fråga 2. Har ni själv använt huvudenheten och haft problem? Nu har den bestämt sig för att ändra teckensnitt på huvudenheten samt sluta ge ut ljud. Jag har inte haft möjligheten att skruva upp mittkonsollen och dra ut och in sockerbiten igen, men det känns inte rimligt att det ska behövas göras så ofta.

Följdfråga: Det känns som att stereon är rent av skräp, den vill inte koppla så jag kan byta låt på stereon, den skriver inte ut vilken låt som spelas oavsett musikprogram (använder en Samsung Galaxy S8, polarens Huawei gav inte heller någon reaktion). Det finns helt suveräna ljudinställningar i den, men känns som att det finns så mycket problem med den (bluetooth anslutningen är förövrig sjuuuukt långsam).

Är det värt att bara skicka bort den och köpa en ny? Några rekommendationer isåfall?

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Nissan Skyline R33 "GTST" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang