Alpine eller inte? (Huvudenheter)

Larron
15 juli 2018 · 13 Inlägg

Måste byta huvudenhet då den interna förstärkaren har börjat dista nå förbannat på min alpine ute72bt.
Min tanke var att hitta en huvudenhet som har lite mer inställningsmöjligheter, t.ex så är ett krav minst 24db/oct, hälst induviduella filter för fram/bak, och såklart bra ljudkvalite.

Inte så brydd över tidskompensering och sånt.

Hursom, jag kollade runt lite på Alpines lineup, då jag har hört att dem ligger i framkant på huvudenheter. Föll då för Alpine CDE178BT, men efter jag har kollat upp lite mer om den så verkar det som den är flera år gammal?? Har Alpine verkligen inte kommit ut med något nyare sen dess? Har andra tillverkare kommit i kapp?

Vad har ni för rekommendationer,  går inte över 3000 för en huvudenhet, känns alldeles för dyrt.

Fjong
15 juli 2018 · 1 494 Inlägg

Kör bara alpine, har ett antal av deras högre varianter och jag skulle inte vilja ha nått annat. 178an är väldigt populär och det är den av en anledning. Den låter bra och passar i dom flesta bilar med inställningsmöjligheterna den har. Den har några år på nacken ja, alpine har väl fokuserat mer på mid/låg varianter och dubbeldin med touch, marknaden för dyrare enkeldin har väl minskat. Men gammalt betyder såklart inte att den låter dåligt, dom äldre enheterna som 9887r är fortfarande ganska eftertraktade av dom som vet vad det är trots åldern. Sen är väl 178an ganska hypad, det är inte den bästa jag hört men den låter bra och är flexibel.

Går ju köpa en begagnad och prova lite, då finns ju även 137bti som i rätt system låter bättre men sjunker i pris pga hypen över 178an.

Eftersträvar du välljud skulle jag dock rekommendera att du driver grejerna med ett separat steg oavsett vilken stereo du väljer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang