Hej. Har varit sugen på att prova lackera rätt länge nu men har inte riktigt vågat ge mig på det. Har nu en solid bil och tänkte lacka dörrarna och lite andra delar. Allt är borta från bilen så jag tänkte i princip lacka en och en av delarna. Har en Devilbiss spruta som jag kom över för några år sen, kompressorn är på 24l och 1,5hk, vattenavskiljare och regulator för att ställa tryck. Tänkte köpa ett solid lacks kit hos tipro.
Mina frågor är: Är detta rätt typ av spruta för ändamålet?(se bild) Vilket tryck ska jag köra på? Hur ska dom tre justerskuvarna vara ställda på sprutan? Går det använda det munstycket som sitter på, står no 43?
Hej. Har varit sugen på att prova lackera rätt länge nu men har inte riktigt vågat ge mig på det. Har nu en solid bil och tänkte lacka dörrarna och lite andra delar. Allt är borta från bilen så jag tänkte i princip lacka en och en av delarna. Har en Devilbiss spruta som jag kom över för några år sen, kompressorn är på 24l och 1,5hk, vattenavskiljare och regulator för att ställa tryck. Tänkte köpa ett solid lacks kit hos tipro.
Mina frågor är: Är detta rätt typ av spruta för ändamålet?(se bild) Vilket tryck ska jag köra på? Hur ska dom tre justerskuvarna vara ställda på sprutan? Går det använda det munstycket som sitter på, står no 43?
Har du någon färgbehållare? Det är nog bara två justerskruvar. En för sprutbild och en för färgmängd. Om du har en kompressor med en 24 liters tank så är det inte speciellt mycket om inte kompressorn kan producera tillräckligt med luft. Det som är viktigt är hur mycket "Fri avgiven luftmängd" det är. Kräver sprutan mer luft än kompressorn kan producera så kommer trycket i tanken att sjunka så att det snart nog inte går att spruta för färgsprutan får inte den mängd och tryck på luften den behöver för att lämna rätt sprutbild och rätt färgmängd. Skulle gissa att sprutan kräver minst 300 liter/minut fri avgiven luftmängd. Detta är viktigt. Även om du har en tank på 1000 liter så kommer trycket att sjunka men det tar bara lite längre tid.
Har tyvärr aldrig använt en DeVilbiss med koppen ovan sprutan så den tredje skruven vet jag inte vad den är till för. Sugvarianten har inte den skruven vad jag minns.
Hej! En av skruvarna reglerar trycket , en sprutbilden och en nålens läge (hur mycket färg som kommer ut). Skruven som reglerartrycket används inte (åtminstone tycker jag så) då trycket ställs lättare med tryckreglaget på kompressorn eller om man har tryckklocka monterad direkt undertill på sprutpistolen (vanligast).
Hej! Jag brukar köra med 2-3kg tryck när jag lackar med 2-k färger. Men man får pröva sig fram. Viskositeten på färgen bestämmer i stort vilket tryck man ska köra med.