3065
Sök

Opel kadett c 1.2 förgasarbyte

5 Inlägg
5 augusti 2018
Trådstartare
#1
Hej
Har en Trike med en opel kadett c 1.2 motor. Jag är just nu ute efter att uppgradera till en mer rejäl förgasare typ en weber 36/36 eller annat liknande som ger mer HP och högre varvtal. Just nu är min topp fart på 130 km/h.

Någon som vet vad jag kan använda?
Har letat efter Bolt on förgasare, adapter platta och möjligheten till dubbla förgasare men kan inte hitta något som passar.

Om förgasare är ute ur leken vad kan jag göra istället? Är tacksam för svar

7 772 Inlägg
5 augusti 2018
#2
Byt till en 1.5-motor och "putsa" lite i kanaler samt plana toppen någon mm.

5 Inlägg
5 augusti 2018
Trådstartare
#3
torsen skrev:
Byt till en 1.5-motor och "putsa" lite i kanaler samt plana toppen någon mm.

Tack för svaret ska kika på det, men försöker undvika att byta motor så långt det går.

Men går det att sätta dit en topp från en annan motor?

4 575 Inlägg
5 augusti 2018
#4
Byta förgasare gör nog ingen nytta!

5 Inlägg
6 augusti 2018
Trådstartare
#5
Passar 1.5 motorn "bolt-on"  till växellådan?

5 Inlägg
6 augusti 2018
Trådstartare
#6
Hade det varit värt att sätta dit denna på motorn tillsammans med weber 40/45 eller dellorto 40/45?
https://m.ebay.co.uk/itm/Opel-Kadett-C- … Swm-ZZ9H93

7 772 Inlägg
7 augusti 2018
#7
swarnord skrev:
torsen skrev:
Byt till en 1.5-motor och "putsa" lite i kanaler samt plana toppen någon mm.

Tack för svaret ska kika på det, men försöker undvika att byta motor så långt det går.

Men går det att sätta dit en topp från en annan motor?

I "tidernas begynnelse" ägde jag ett flertal A, B och C-kadetter.
Trevliga bilar med lättmekade motorer.
Stötstångsmotorer så inget problem med att "plana" topparna 1 - 2 mm.
Slipa ur/upp kanalerna för bättre andning.
Eventuellt större insugsventiler.
Bestycka om förgasaren.
Om jag minns rätt Solex.
Byta halsring och vissa munstycken.
Kolla flottörnivån så den inte är för låg - men heller inte alltför hög.

På frågan om det går att byta till 1500-motor är jag inte 100 % säker.
Men har för mig att hålbilden på kopplings-/sprängkåpan är samma.
Andra får vidimera eller dementera.

5 Inlägg
7 augusti 2018
Trådstartare
#8
torsen skrev:
swarnord skrev:
torsen skrev:
Byt till en 1.5-motor och "putsa" lite i kanaler samt plana toppen någon mm.

Tack för svaret ska kika på det, men försöker undvika att byta motor så långt det går.

Men går det att sätta dit en topp från en annan motor?

I "tidernas begynnelse" ägde jag ett flertal A, B och C-kadetter.
Trevliga bilar med lättmekade motorer.
Stötstångsmotorer så inget problem med att "plana" topparna 1 - 2 mm.
Slipa ur/upp kanalerna för bättre andning.
Eventuellt större insugsventiler.
Bestycka om förgasaren.
Om jag minns rätt Solex.
Byta halsring och vissa munstycken.
Kolla flottörnivån så den inte är för låg - men heller inte alltför hög.

På frågan om det går att byta till 1500-motor är jag inte 100 % säker.
Men har för mig att hålbilden på kopplings-/sprängkåpan är samma.
Andra får vidimera eller dementera.

Ok låter som ett spännande vinter projekt, ska hålla utkik efter motorer (inte helt lätt att hitta några när jag googlade runt) verkade vara billigaste vägen att gå.
Tack för hjälpen


Sök