Bmw E87 118d 2006 Elproblem/Massor med fellampor (LAGAD)

FixitBMW
14 augusti 2018 · 4 Inlägg

Hallå!
Mitt problem uppstod efter lite sladd på grus med DTC avstängt.
Jag har dessa varningssignaler i instrumentbrädan https://imgur.com/I6CxeZC och även ett varningslampa för styrlås inaktiverat, ingen av rattens knappar fungerar och vindrutetorkarna fram lever sitt egna liv när jag slår på tändningen och jag kan inte stänga av dem och bakrutetorkaren fungerar aldrig. Hastighetsmätaren är död men varv- och bränslemätare fungerar. Inget händer när jag trycker på DTC-knappen längre

Saker jag har kontrollerat är:
PDC
eCU
Alla säkringar
Alla ABS-sensorer vänsterbak har några små märken.
Batteri


När jag tar bort kontakterna till JBE finns det inga varningslampor kvar i instrumentpanelen, men jag vet inte om det är relevant.

Vänligen kom med tips och idéer.

Senast redigerat av FixitBMW (21 augusti 2018)

Bennybira
14 augusti 2018 · 480 Inlägg

Hejsan Fixit.
DISCLAIMER: Jag vill inte smutskasta BMW som märke eller den som sålde mig bilen det minsta.

Förra sensommaren, när det regnade en jävla massa hade jag precis köpt en 2009 130i som gått 5500 mil.
riktigt fin på alla sätt och vis och gick helt underbart.

En dag på väg hem från jobbet började en del varningslampor lysa. Fasikens tänkte jag och körde till en vän som har diagnosutrustning (verkstad).
Diagnosen var att batteriet hade dippat lite i spänning och vi beställde ett nytt.

2 dagar senare skulle jag köra till jobbet. Låste upp bilen.. eller ja, försökte.
Keyfoben fungerade inte.
Jag låste upp manuellt och öppnade dörren.. och möttes av rök. Bränd plast.
Det hade tagit fyr bak i kabelhärvan (höger sida) och hatthylla och interiör hade smält / Brunnit upp.

Bilen blev inlöst. Och jag miste en blivande klassiker i topskick för alltid. Det var toppen... sad


Så, leta fukt vid baklamporna. Och kolla boxarna som sitter nära batteriet.
Hoppas du slipper mitt problem. Kände bara igen en jäkla massa.

Fiat 127 (1977)
FixitBMW
14 augusti 2018 · 4 Inlägg

Bennybira skrev:
Hejsan Fixit.
DISCLAIMER: Jag vill inte smutskasta BMW som märke eller den som sålde mig bilen det minsta.

Förra sensommaren, när det regnade en jävla massa hade jag precis köpt en 2009 130i som gått 5500 mil.
riktigt fin på alla sätt och vis och gick helt underbart.

En dag på väg hem från jobbet började en del varningslampor lysa. Fasikens tänkte jag och körde till en vän som har diagnosutrustning (verkstad).
Diagnosen var att batteriet hade dippat lite i spänning och vi beställde ett nytt.

2 dagar senare skulle jag köra till jobbet. Låste upp bilen.. eller ja, försökte.
Keyfoben fungerade inte.
Jag låste upp manuellt och öppnade dörren.. och möttes av rök. Bränd plast.
Det hade tagit fyr bak i kabelhärvan (höger sida) och hatthylla och interiör hade smält / Brunnit upp.

Bilen blev inlöst. Och jag miste en blivande klassiker i topskick för alltid. Det var toppen... sad


Så, leta fukt vid baklamporna. Och kolla boxarna som sitter nära batteriet.
Hoppas du slipper mitt problem. Kände bara igen en jäkla massa.

Ok det var tråkigt att höra men tack för tipset. Läste på ett annat forum att vissa hade haft problem med kablar i bak på 1 serien så ska kolla det.

Tack för svaret  smile

FixitBMW
21 augusti 2018 · 4 Inlägg

HALLÅ!
Nu efter en vecka utan bilen har jag löst problemet
Problemet var en lös komponent på kretskortets DSC / ABS-enhet, så jag lödde det och alla stiften från kontakten och därefter fungerar allt.
https://imgur.com/Rqu3Y9Y

Jag hoppas det kan hjälpa någon i framtiden! Om du har några frågor, skriv bara och jag försöker svara så fort jag kan. (förlåt för bristen på bilder)

Utmarks-Loke
21 augusti 2018 · 5 833 Inlägg

Det är ju kristallen som du ringat in. Att den lossnar har jag aldrig hört talas om, det måste vara närmast unikt. Det är ju den som skapar den puls som ger mikrodatorn sin "arbetstakt" så utan den står allting still

FixitBMW
22 augusti 2018 · 4 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det är ju kristallen som du ringat in. Att den lossnar har jag aldrig hört talas om, det måste vara närmast unikt. Det är ju den som skapar den puls som ger mikrodatorn sin "arbetstakt" så utan den står allting still

Hej.
Ja jag vet att det är kristallen jag har ringat in och jag också vad den har funktion men i mitt fall så var det den som hade lossnat. jag skrev svaret bara så folk skulle få veta vad felet var och kanske där ifrån kunna få någon idé och för att jag har sett så många inlägg där skaparen aldrig svarar på vad felet var vilket jag finner mycket irriterande.

Senast redigerat av FixitBMW (22 augusti 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang