Planen är att helrenovera denna fastback till ett skick man kan vara stolt över. Stilen efter renoveringen är inte i startskedet fastställt utan det får växa fram allt eftersom. "Originalskick" kommer det nog inte bli... Visa mer
Inventering och provmontering Provmontering av alla stora delar såsom dörrar, huv, stötfångare, skärmar och glasrutor. Nya innerskärmar, huv, framskärm och bakre plåt. Och mycket på karossen var blästrat och all rost lagat såsom torpedplåt, golv och bagagerum. Dock visade sig att mindre justeringar behövdes göras för att allt skall sitta rätt. Sommaren användes annars till att inventera alla kartonger som följde med - och med ett imponerande resultat. Endast ett fåtal delar saknas på bilen. Inte illa för att ha varit nerplockad i dryga 10 år och att då även ha bytt ägare någon gång...
Då var det dags att plocka isär allt igen. Några post-it lappar vart det, fast det mesta såg bra ut.
När alla rutor är framme är det lika bra att putsa upp de innan jag lagrar undan de. Månades tips kom från en god vän som jobbar som glasmästare: För att få bort butyl-kladdet som fanns på framrutan kunde man använda sig av en skruvdragare med blomsterpinne. Låter man pinnen först kladda omkring i butylen så kommer resterna att hellre fastna på pinnen än bli kvar på rutan. Enkelt och effektivt! Därefter var det enkelt att tvätta bort de få kvarvarande resterna med lösningsmedel och därefter traditionell fönstertvätt (dock med lite grövre svamp...). Rutorna vart så gott som nya.
Nu näst kanske man skall ta sig en titt på varför ratten rör sig så mycket fast hjulen står stilla...
Med lite stillestånd då hela familjen tog VABruari i september har det sakteligen börjat rulla igång igen. Följde "Streetrod:s" uppmaning och kör lite varje kväll. Allt i styrningen plockades ner och nya delar är på gång.
Och i väntan på renoveringssatsen till styrsnäckan fick sig innerskärmarna och torpedväggen en genomgång. Några ställen tätades, lite extra rostskydd och vänster huvgångjärn flyttades 10mm framåt.
Det är ett tag sen senast så det är dags att skicka in lite bilder. Renoveringssatsen till styrväxeln kom till sist och allt sitter ihop efter 4:e försöket. Nu förstår jag varför vi inte fick plocka med sådan i gymnasiet...
Då var det dags att fortsätta med karossen. Dörrarnas undersidor behövde lite omvårdnad och vänster framskärm ser lite suspekt ut... Den är lite luggsliten - och det blir att beställa en ny.
Under tiden kan man väl ta sig an motorn. Den verkar ha fått sig uppfräschning tidigare men värt att titta igenom allt och byta alla packningar. Den har ju trotts stått still ett antal år. Kolvarna visade sig vara smidda TWR, kammen är en .510x282 graders Isky och allt var i ganska hyggligt skick. Det enda som egentligen var i behov att byta är lagerbrickan till kamaxeln.
Arbete fortsätter med motorn - eller mer på kringutrustningen. Generatorn fick nya lager och lite puts och startmotorn väntar på samma behandling. Men nu är det dags att packa in motorn och ta tag i underredet.
Dags att titta hur det ser ut under bilen. Det första som visade sig var att bladfjädrarna hade nog sett bättre dagar. Och vad jag märkte ganska fort var att den främre bulten är inte rolig att få loss. Dock hittade jag ett tips på nätet var man kunde använda sig av en 1/2" skarvmutter för att tvinga ut bulten. I denna fall gängades ena ändan i en M12x50mm skarvmutter om till 1/2" för att passa ändamålet och med lyckad resultat. Och nya fjädrar fanns närmare än förväntat. Dessa var lite styvare och "för sportigare körning" som Ford själv beskriver det och är egentligen till -72:ans Cobra Jet Mach 1.
Bakaxeln behövde en ny tätning till pinjongen - något som kom med i köpet. Men att byta det behövde man plocka ut medbringaren för att kunna mäta förspänningen vid monteringen. Lite mer jobb än planerat, igen... Och det var väl hög tid att byta o-ringen till medbringaren. Följsam som en tändsticka och kvadratisk snitt som, ja, en tändsticka...
Andra inte så önskvärda överraskningar som kommer att kräva en del:
Bromsana var överdrivet slitna (det måste ha fört ett rejält liv bak). Nya belägg fanns med vid köpet men trummorna kan användas till annat. Vidare behövs det ny bromsslang, nya bromsrör, hjulcylinder...
Övre stötdämparfästet på båda sidor har fått en "Remake" som jag tyvärr behöver göra om.