Renovering av Mustang Mach 1 -72

Planen är att helrenovera denna fastback till ett skick man kan vara stolt över. Stilen efter renoveringen är inte i startskedet fastställt utan det får växa fram allt eftersom. "Originalskick" kommer det nog inte bli då en hel del har redan förändrats. Bilen har ju trots allt 46 år på nacken med dussinet ägare...

Pure71

  • 26 Följare
  • 5 123 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 juni
Pure71
2 februari · 35 Inlägg
#21

Äntligen Melodifestival -> mer tid i garaget...
Dags att plocka ihop bakaxeln. Lite primitiv metod men fullt fungerande. 0,8-1,1Nm för körda lager.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-a739b5e28b228be5d94a37dc3c3a1c09.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-2bd12ff91819900e70f71fd044da0b3e.jpg
Pinjongen monterad och fortsatt putsning av bakaxeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-93a5b118ba8ba6c6ccbaded6d2edef99.jpgRejält dammigt vart det av all rost...
Och lite färg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-0713eec2bbea14b41fc7ee3fba134f37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-7af7d10c88bd2bec08ff2b47e7db9bf7.jpgMer imorgon...

Norrland215
3 februari · 11 Inlägg
#22

Följer!

Kx5
3 februari · 1 031 Inlägg
#23

En av mina drömbilar:) följer också!

Pure71
3 februari · 35 Inlägg
#24

Framgångar och motgång.

Ventilkåporna fick lite färg då kromet var allt för skadat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-3a946f323dcfe883d7e6950d010823da.jpg
Och bakaxeln fick också en stänk. Fästet till genomslagsgummit saknas ännu då den behöver lite grövre puts.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-f409fe90da202015133e7e5b22c3f110.jpg
Och sen till motgången: Skulle inte den här pinnen (drivaxeln till oljepumpen) sitta i motorn vid den här stadiet?
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-9aba38673f51a9775ee65208e3873191.jpgNågra inte nämnbara finska svordomar senare var det bara konstatera att jag måste öppna underdelen igen... Men det spar jag till  imorgon.

Senast redigerat av Pure71 (3 februari )

Pure71
7 februari · 35 Inlägg
#25

Så, äntligen alla bitar på plats i motorn (och nu var det enklare att få upp oljetrycket denna gång...).
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-d844d318b343696f2272fb57ff8c7fff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-bcca778eec98504a7a0b92f36f3bfaca.jpgLite smådelar saknas ännu men nu kan man lagra undan den i väntan på att sänkas ner i bilen.
Även bakaxeln är hopplockad, påfylld och väntar på att lyftas på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-1e10a1013736c6ccab983162673441bf.jpg

Pure71
3 mars · 35 Inlägg
#27

Motgångar, framgångar, baciller och en trevlig present
Det har gått ett tag sen sist jag skrev något här. VAB, dunderförkylning och annat trevligt har hållit mig ifrån garaget - men "I´m back".

Då var det dags att titta närmare vad som har hänt med stötdämparfästen bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-4efa08326d5f7f3cde43b40ba568ac12.jpg Den här konstruktionen ser lite originell ut (ej att blanda ihop med original).

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-787a1a3dad154ca345ee6e2280330055.jpgLika bra att ta bort denna (folkrace?)konstruktion. Troligtvis krävdes något sådant att klämma dit Hi-Jackersen. Dock visade sig att även förstärkningsplåten innanför har förstörts.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-ad9c8aca6edd95ce3e41314df65e0a9a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-96466a7a76776c4aa81b285dec4fb2d0.jpgLika bra att göra en mall innan jag förstör mera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-8d697d407047dbd0ad650434e563b443.jpg
Och nu till det jobbiga... Hela balken måste ner. Den sitter med ca 20 svetspunkter (samt 10 till som upptäcktes allt eftersom, och alla 30 svetspunkter till hatthyllan, pust...). Balken och den anliggande plåten fick samtidigt några styrhål där jag senare kommer att popnita ihop det hela för att säkerställa att allt hamnar rätt innan allt svetsas fast igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-aed921672c49b934e112a10534e073fb.jpg

Och visst höll jag glömma bort något viktigt. Julen var ovanligt tidig i år då "Mach351CJ" kom förbi med sin lilla medhjälpare och ett stort paket från USA. Tackar och bockar hövligast för en utmärkt service med hemleverans.https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-2c028317714234eb062d87c6e96cb714.jpg

Senast redigerat av Pure71 (3 mars )

Pure71
3 mars · 35 Inlägg
#29

Att se sanningen i vitögat

Och efter många turer in och under bilen ligger tvärbalken äntligen på garagegolvet.https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-19c81a6d5eef81492b715677f26a13c4.jpgDet var inte det roligaste jag gjort på bilar men nu kan det bara bli bättre...

Och som jag misstänkte så var den inre plåten rejält förstörd. Det blir en hel del svetsjobb för något som "kanske ändå hade fungerat"...eller inte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-79b9027bf31f565da7f4cd4c1abecdd1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-0c37b65a6e5ce9b7931830b1929388d6.jpgSå, det taskiga bortrensat och dags att börja plåta på nytt.

Reflekterar samtidigt att jag har aldrig haft någon projekt tidigare som har varit så isärplockad. Men nu är det väl dags att vända på bladet och börja jobba åt andra hållet :-)

Senast redigerat av Pure71 (4 mars )

Pure71
31 mars · 35 Inlägg
#30

Vidare arbete med balken
Skammen som ger sig...
Baljorna börjar ta form och ett första provmontering att se om allt stämmer som tänkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-26e1feab207bee8f29ba432290836d36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-e41229ff172df282d3f8e9c95d79b5c0.jpg
Allt såg ut att passa så det vart att svetsa ihop det hela. Ny förstärkningsplåt bakom det tidigare. Grundad och klar för montering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-4c56ea36356468f4956fd768b81029bb.jpg
Allt på plats undertill och alla punkter återsvetsade. Positioneringen gjordes med popnitar i de tre hålen som borrades innan losstagning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-f9fca9630bf1d83f9764588815c4361c.jpg
Och hatthyllan på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-59bc91f466f5b91c038ec6a1f75ce5c5.jpg
Tanken putsad och behandlad för att hålla många år framöver.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-02f6f5a9b257434da2a4ea9dc49125be.jpg
Och nu väntar det roliga...
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-926bf5d9f5ddf9e26e1dbc58992fd222.jpg

Senast redigerat av Pure71 (31 mars )

Streetrod
31 mars · 304 Inlägg
#31

Börjar se spännande ut, i den farten så lär det bli provstart till sommaren😊

Pure71
31 mars · 35 Inlägg
#32

Streetrod skrev:
Börjar se spännande ut, i den farten så lär det bli provstart till sommaren😊

Det hoppas jag. En hel del återstår men vill ändå gärna veta skicket på drivlinan.

Pure71
1 april · 35 Inlägg
#33

Mål!
...eller delmål i alla fall.
Söndagskvällen ägnades åt att montera tank och bakvagn.https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-a2fa30a06d1a0cc5221aa6e380ab3e57.jpg
Nya fjädrar och allt annat putsat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-2bd3096b890d1815d30017984e1008cf.jpg
Dock hade dammtätningarna på knutkorsen torkat sönder så jag får vänta med denna tills jag fått hem nya. Men äntligen slipper man underredsgrottan och får börja jobba mer i dagsljus...

Pure71
3 maj · 35 Inlägg
#34

FMX-lådan och påsklov
Då var det dags att ta tag i FMX-lådan. Lådan saknade växlar och följde med i köpet tillsammans med från början tänkta C6:an. Men efter att ha läst lite om olika lådor vill jag till slut ändå ge FMX:en en chans då den rullar lättare än både C4 och C6.
Har hittills bara mekat med manuella lådor så denna blir en riktig utmaning. Men med hjälp av beskrivningar och 130 bilder under arbetets gång skall det nog lösa sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-892dc872a33efc0f1061d6d5d2742084.jpgDå kör vi igång. Oljan (den lilla som fanns kvar i lådan) gav en fingervisning vad som väntar. Mörk brunaktig sörja som luktar bränd koppling ger inga stora förhoppningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-2e84fc7c94837c55f5d29523a68fba7d.jpgÄven allt som sitter fast på filtret ger kalla kårar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-6c54423db9f6b27b299394a62d7a1aea.jpgLådan är förvånansvärt enkel att ta isär när man följer instruktioner. Men ändå dokumenterade jag varje steg ifall om...

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-c631ea92007e634307c8cd2e3d66fde2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-e6fdd9fada30a94734f85c7e6b56d033.jpgDet som kommer att behövas är nya tätningar, främre bromsband, nya lameller och ett nytt filter. Under tiden passar jag på och tar lite påskledigt...

Senast redigerat av Pure71 (4 maj )

Pure71
3 maj · 35 Inlägg
#35

Den som väntar på något gott...

Då alla tätningar inte följde med i första beställningen och under tiden tills nya paketet kommer på posten passar jag ta tag i startmotorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-55edc65177f17e05ebc65e8080cc42e4.jpgVid första anblicken ser den välanvänd ut...

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-aaa2352aec66916273f67e2a5a8296ca.jpgMen den verkar vara renoverad ganska nyligen med nya kol och svarvad kollektor. Glad och lättad behövdes det bara lite puts och färg så kunde den plockas ihop igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-9e3505fcb1400864554cf3c6fa4852ca.jpgKlar för att monteras.

Pure71
3 maj · 35 Inlägg
#36

FMX del 2: Ihopsättning
Då var det dags för sanningens ögonblick, ta tjuren i hornen och plocka ihop det hela igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-5117d1539808b6a98a6286f0e885e2f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-e8c2ad5d854475272c1bf66b7ce8fcef.jpgAllt är märkta, tvättade och väntar att plockas ihop.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-5e39f64e13971cb5e6e4559768878997.jpgBakre trumman behövde plockas isär för att byta tätningarna och till detta behövdes det ett specialverktyg, eller varför inte en mindre säker hopplock som saknar dock CE-märkning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-e57ad34c3021a34a96b581af1b7be52a.jpgFör att vara säker att tätningarna hamnar rätt behövdes det även något som styr dessa, Ett par tomma aluminiumburkar löste problemet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-cfea5b9c323244fd74a09bfd7881e92d.jpgÄven ventilpaketet, tryckregulatorn och båda bromsbandens cylindrar fick sig en välbehövd puts.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-3cac7028039fcc6283dbc8ab7d877826.jpgOch efter många timmar, några omtag, många granskande på instruktioner, sprängskisser, tagna bilder och någon Youtube-video för tips så står den där, nästan klar.

Pure71
4 maj · 35 Inlägg
#37

FMX del 3: Bröllop

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229164/229164-3a44946c993eac7ed743a26db0f3aade.jpgTill sist så sitter allt ihop och väntar att lyftas på plats.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
4 maj · 11 696 Inlägg
#38

Snyggt jobbat så här långt!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Pontiac_firebird72
4 maj · 653 Inlägg
#39

Väldigt fint arbete

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
Streetrod
4 maj · 304 Inlägg
#40

Bra kämpat, du är verkligen noggrann. Ska bli kul o följa projektet. Hör av dig om du behöver hjälp när du ska lyfta i motor o låda,

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang