Hjälp med baslåda till "MDS Predator PS12 2000D2"

bergarn00
24 augusti 2018 · 9 Inlägg

Hej
Jag hade tänkt införskaffa mig en mds predator PS12 2000d2 eller 1500d2 beroende på lådvolym ist för mina 2 gas gpp1244 då jag insett att jag inte har plats för en låda på 120L till dom och antar att lådan till mds basen blir lite mindre. Kalaset ska sitta i en kapad volvo 945 och drivas av ett bassface db1.3 i 1ohm med dubbla batterier, men nu till frågan om någon skulle kunna hjälpa mig räkna ut en passande låda. Lyssnar på mycket pop men vill fortfarande att den ska kunna gräva riktigt djupt i tex rap.

Tack på förhand!

Bassiehof
24 augusti 2018 · 1 777 Inlägg

För de pengarna kan väl MDS bjud på en låda. Om inte kan de ge besked om volym och portlängd osv utifrån dina preferenser via mejl. På hemsidan står lådvolym från 26 liter, oklart om det är sluten låda. Ett billigare alternativ är om du kör dina GAS i mottaktskoppling (push-pull). Då kan du halvera lådvolymen med bibehållet tryck och djupgräv. Det blir ynka 60 liter. Ingenting i en kapad Volvo. Ännu mindre om du byter upp dig till en okapad och oskruvad Norrlandskörd Volvo 245.

bergarn00
26 augusti 2018 · 9 Inlägg

tack för snabbt svar
med mottaktskoppling antar jag att du menar en isobarik låda? Har funderat lite på en sån lådmodell då jag hört att den halverar volymen fast det känns som att man inte kommer få ut samma tryck som i en vanlig portad låda, eller har jag fel? Gas basarna är ju rätt feta så vill jag ju såklart få ut så mycket som möjligt ur dom

Bassiehof
26 augusti 2018 · 1 777 Inlägg

Du kan använda basreflex, men röret måste anpassas. Om allt annat än lådvolym är lika förstår jag inte hur du tänker när det kommer till "tryck". Varför skulle det påverkas? Är det nån slags amerikansk filosofi, there is no substitute for cubic inches?

bergarn00
26 augusti 2018 · 9 Inlägg

jag tänkte bara eftersom att basen behöver x antal liter i en portad låda för att låta högt och bra så låter det konstigt att man bara kan halvera lådvolymen via annan lådkonstruktion, har dock heller inte så bra koll på hur en isobarik låda fungerar då jag inte googlat runt så mycket än.

Bassiehof
26 augusti 2018 · 1 777 Inlägg

Om en bas låter "högt" har mer att göra med hur välbyggd och välavstämd  lådan är samt placering än själva lådtypen. Det är ingen bandpasslåda. En sån låda dämpar ungefär som när du stänger in en baslåda i skuffen på en sedan. Basreflex används för att spela högre och få djupare bas, men som sagt så kan du ha 2 basar i en push-pull koppling i en basreflexlåda, så isobarik blir ingen begränsning som jag ser det.

bergarn00
26 augusti 2018 · 9 Inlägg

verkar som att en isobarik låda skulle kunna funka men har dock ett problem, lådan hamnar precis bakom stolarna vilket gör att jag inte får plats att ha en av basarna inverterade. Såg en video på youtube där en hade byggt en 6:e ordningens isobarik låda där bägge basarna blev inuti lådan. Jag undrar då om lådan blir mycket större genom att göra så? eller att alternativt bygga en 4:e ordningens isobarik.

Bassiehof
27 augusti 2018 · 1 777 Inlägg

En 6e ordningens bandpass blir inte så mycket mindre än basreflex med en bas hängande utanför, för du får kompensera lådvolymen för två element. Bandpass låter sämre, dåligt transientsvar.

bergarn00
1 september 2018 · 9 Inlägg

Om jag skulle bygga en isobarik låda där bägge basarna blir inuti lådan, 2 kammare varav en blir portad, vilka volymer skulle respektive kammare behöva då?

Bassiehof
1 september 2018 · 1 777 Inlägg

Googla för det finns beräkningsprogram. Bandpass låter som sagt inte bra.

bergarn00
1 september 2018 · 9 Inlägg

Har lånedator tyvärr som jag inte kan ladda ner program på. Kollade igenom "WooDMaN´s" projekt med hans golf där dom byggt en isobarik bandpass 4:e ordningen som spelade över 140dB. Låter förmodligen hur dum som helst nu fast vad innebär "transientsvar" och har det så stor inverkan på om lådan spelar bra eller inte?

Bassiehof
2 september 2018 · 1 777 Inlägg

Varför googlar du inte bara? Jag är ovillig att diskutera ljudfilosofi med folk som bara vill spela så högt som möjligt. Svaret är ja. Bandpasslåda är som att stänga in en låda i skuffen på en sedan. Bandpass kanske var intressant på den tiden man använde passiva filter, men nu finns digitala med 24 dB branthet både HP och LP. Vilket ger ett bandpassfilter. Börjar det klarna för dig varför det kallas en bandpasslåda?

Senast redigerat av Bassiehof (2 september 2018)

bergarn00
3 september 2018 · 9 Inlägg

Okej jag försöker en sista gång, jag vet att jag låter som ett ovetande epadrägg nu men det enda jag egentligen vill få ut ur basarna och lådan är att det ska spela högt utan att lådan är för peakad. Eftersom lådvolymen blir så liten kanske det vore bättre att köra med endast en gas 12a eller köpa en ny bas men jag tänker att det är värt att testa med 2 och sedan bygga om i framtiden om det låter skit. Vill du inte hjälpa mej räkna ut en isobaric 4e ordningens låda så behöver du såklart inte, men det är det jag vill prova med till en början då det verkar passa bäst i detta sammanhang

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang