2509
Sök

Xenonkonvertering av extraljus - Färgtemperatur beroende på effekt på ballast

9 Inlägg
25 augusti 2018
Trådstartare
#1
Så jag monterade extraljus på bilen förra året, https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=321017, som jag hittills har varit väldigt nöjd med. Men varenda gång man möter någon med xenon eller LED i extraljusen blir jag avundsjuk. Tänkte därför börja kika på att xenonkonvertera mina SIM extraljus, det går aldrig att ha för lite ljus här uppe i norr liksom.

Då jag har konverterat helljusen på två tidigare bilar så har jag redan två par ballaster,  ett par 50W och ett par 70W. Planen var att använda 70W till de yttersta extraljusen (Flood) och 50W till ljuset i mitten (Pencil).

Behöver dock nya lampor och har då kikat runt lite på diverse hemsidor och hittade tillslut dessa hos Xenonkungen: https://www.xenonkungen.com/se/xenon/xe … lampa.html

Lågströmskablarna saknas då de ändå inte behövs till extraljus, dessa drar man ändå direkt från reläet. Det står på hemsidan att lamporna passar till ballaster med effekt på 50W/55W/60W/70W. Är det någon som har erfarenhet av dessa lampor? Bra eller anus?

Nästa fundering jag har berör färgtemperatur:

Har läst någonstans att en 50W 5000K lampa som matas med ett ballast som har en effekt på 70W, till exempel, kan få en annan färg än just 5000K. Givet att jag vill ha en färgtemperatur på 5000K i alla mina tre extraljus, vilken färg ska jag då välja när jag beställer lampor? Efter att ha mailat Xenonkungen och frågat fick jag till svar att färgen kan skilja och vill jag ha samma färg rekommenderades jag att ha ballaster med samma effekt.

Beroende på hur färgförändringen sker, kan man inte bara köpa typ två lampor med färgtemperatur 5000K till 70W ballasterna och en lampa med xxxxK färgtemperatur till 50W ballastern? Vad bör man välja istället för "xxxx"? Om färgtemperaturen på en lampa  skulle öka om man driver den med ett starkare ballast borde man väl kunna välja en lampa med lägre färgtemperatur, exempelvis 4300K i mitt fall?

Hoppas någon förstår vad jag menar. Jag är inte ute efter perfekta färger, vill bara ha så lite färgskillnad som möjligt.

Har ni tips på andra lampor som ni testat mottas det gärna!

Tack på förhand!
/ schectoo

4 233 Inlägg
26 augusti 2018
#2
Jag har fått för mig att man inte ska mata högre effekt än lampans märkeffekt, jag har koverterat och använt 3000k lampor som ger ett behagligt gult sken som inte bländar så stark när det reflekteras tillbaka av vägskyltar,
jag har beställt hem en sådan för utvärdering:
https://www.ebay.com/itm/222801035099   och även sätta gult skikt framför  (biltema 33-580)

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

599 Inlägg
26 augusti 2018
#3
schectoo skrev:
Så jag monterade extraljus på bilen förra året, https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=321017, som jag hittills har varit väldigt nöjd med. Men varenda gång man möter någon med xenon eller LED i extraljusen blir jag avundsjuk. Tänkte därför börja kika på att xenonkonvertera mina SIM extraljus, det går aldrig att ha för lite ljus här uppe i norr liksom.

Då jag har konverterat helljusen på två tidigare bilar så har jag redan två par ballaster,  ett par 50W och ett par 70W. Planen var att använda 70W till de yttersta extraljusen (Flood) och 50W till ljuset i mitten (Pencil).

Behöver dock nya lampor och har då kikat runt lite på diverse hemsidor och hittade tillslut dessa hos Xenonkungen: [url]https://www.xenonkungen.com/se/xenon/xenonlampor/power-extraljuslampa.html[/url 

Lågströmskablarna saknas då de ändå inte behövs till extraljus, dessa drar man ändå direkt från reläet. Det står på hemsidan att lamporna passar till ballaster med effekt på 50W/55W/60W/70W. Är det någon som har erfarenhet av dessa lampor? Bra eller anus?

Nästa fundering jag har berör färgtemperatur:

Har läst någonstans att en 50W 5000K lampa som matas med ett ballast som har en effekt på 70W, till exempel, kan få en annan färg än just 5000K. Givet att jag vill ha en färgtemperatur på 5000K i alla mina tre extraljus, vilken färg ska jag då välja när jag beställer lampor? Efter att ha mailat Xenonkungen och frågat fick jag till svar att färgen kan skilja och vill jag ha samma färg rekommenderades jag att ha ballaster med samma effekt.

Beroende på hur färgförändringen sker, kan man inte bara köpa typ två lampor med färgtemperatur 5000K till 70W ballasterna och en lampa med xxxxK färgtemperatur till 50W ballastern? Vad bör man välja istället för "xxxx"? Om färgtemperaturen på en lampa  skulle öka om man driver den med ett starkare ballast borde man väl kunna välja en lampa med lägre färgtemperatur, exempelvis 4300K i mitt fall?

Hoppas någon förstår vad jag menar. Jag är inte ute efter perfekta färger, vill bara ha så lite färgskillnad som möjligt.

Har ni tips på andra lampor som ni testat mottas det gärna!

Tack på förhand!

/ schectoo

Att en xenonlampa skulle ändra färg för att du kopplar den till en ballast med högre uteffekt än lampans märkeffekt låter för mig helt omöjligt. Det skulle möjligtvis kunna hända om den får för lite ström men den kan ju aldrig få för mycket då den drar det som står på den. Mvh T.


2 075 Inlägg
26 augusti 2018
#4
Om du ökar effekten till lampan så sjunker färgtemperaturen lite, men personligen tycker jag färgtemperaturen inte påverkas alltför mycket, men det kan även skilja lite mera mellan olika lampor.

Så om du är ute efter 5000K ljus skulle jag rekommendera att du köper 5000K lampor till alla ballaster.
Problemet är väl att lampan som matas med 50W kommer eventuellt lysa lite vitare än de två som får 70W. men misstänker det blir samma problem om du exempelvis skulle välja 4300K till 50W att den då igen skulle lysa gulare jämfört med de 5000K som får 70W.

Personligen har jag inte testat lamporna du länkat så kan inte säga något om dem.
Men annars finns cnlight som exempelvis Xenonuset säljer som är bra.

Största nackdelen med högre effekt till lampan är förkortad livsläng.

599 Inlägg
26 augusti 2018
#5
MammDiin skrev:
Om du ökar effekten till lampan så sjunker färgtemperaturen lite, men personligen tycker jag färgtemperaturen inte påverkas alltför mycket, men det kan även skilja lite mera mellan olika lampor.

Så om du är ute efter 5000K ljus skulle jag rekommendera att du köper 5000K lampor till alla ballaster.
Problemet är väl att lampan som matas med 50W kommer eventuellt lysa lite vitare än de två som får 70W. men misstänker det blir samma problem om du exempelvis skulle välja 4300K till 50W att den då igen skulle lysa gulare jämfört med de 5000K som får 70W.

Personligen har jag inte testat lamporna du länkat så kan inte säga något om dem.
Men annars finns cnlight som exempelvis Xenonuset säljer som är bra.

Största nackdelen med högre effekt till lampan är förkortad livsläng.

Åter igen. Lampan drar den effekten den är märkt med oavsett vad du ”matar” den med, dvs ger den möjlighet att dra.


2 075 Inlägg
26 augusti 2018
#6
Pininfarina406 skrev:
MammDiin skrev:
Om du ökar effekten till lampan så sjunker färgtemperaturen lite, men personligen tycker jag färgtemperaturen inte påverkas alltför mycket, men det kan även skilja lite mera mellan olika lampor.

Så om du är ute efter 5000K ljus skulle jag rekommendera att du köper 5000K lampor till alla ballaster.
Problemet är väl att lampan som matas med 50W kommer eventuellt lysa lite vitare än de två som får 70W. men misstänker det blir samma problem om du exempelvis skulle välja 4300K till 50W att den då igen skulle lysa gulare jämfört med de 5000K som får 70W.

Personligen har jag inte testat lamporna du länkat så kan inte säga något om dem.
Men annars finns cnlight som exempelvis Xenonuset säljer som är bra.

Största nackdelen med högre effekt till lampan är förkortad livsläng.

Åter igen. Lampan drar den effekten den är märkt med oavsett vad du ”matar” den med, dvs ger den möjlighet att dra.

Med halogen så är det så. Men med xenon så är det inte riktigt samma sak.
Är ju lite samma sak med LED där man måste begränsa strömmen.

599 Inlägg
26 augusti 2018
#7
MammDiin skrev:
Pininfarina406 skrev:
MammDiin skrev:
Om du ökar effekten till lampan så sjunker färgtemperaturen lite, men personligen tycker jag färgtemperaturen inte påverkas alltför mycket, men det kan även skilja lite mera mellan olika lampor.

Så om du är ute efter 5000K ljus skulle jag rekommendera att du köper 5000K lampor till alla ballaster.
Problemet är väl att lampan som matas med 50W kommer eventuellt lysa lite vitare än de två som får 70W. men misstänker det blir samma problem om du exempelvis skulle välja 4300K till 50W att den då igen skulle lysa gulare jämfört med de 5000K som får 70W.

Personligen har jag inte testat lamporna du länkat så kan inte säga något om dem.
Men annars finns cnlight som exempelvis Xenonuset säljer som är bra.

Största nackdelen med högre effekt till lampan är förkortad livsläng.

Åter igen. Lampan drar den effekten den är märkt med oavsett vad du ”matar” den med, dvs ger den möjlighet att dra.

Med halogen så är det så. Men med xenon så är det inte riktigt samma sak.
Är ju lite samma sak med LED där man måste begränsa strömmen.

Nix, du har fel. Lampan drar den effekten det står på den oavsett. Att man sätter dit motstånd ihop med led är ju oftast bara för att man vill lura ett canbus-system inte för att begränsa strömmen. Den drar också det det står på den.


9 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#8
Tack för alla svar!

Efter att ha googlat runt lite verkar det som att folk är överens kring att en 50W lampa som drivs av ett 70W ballast, till exempel, får sämre livslängd. Sedan kan även färgtemperaturen bli annorlunda (lägre). Hurvida detta beror på att lampan drivs med högre effekt än vad den är specad för eller om det är något annat som orsakar detta, ska jag låta vara osagt.

Pininfarina406: Du har personlig erfarenhet kring färgförändringarna? Om det skiljer så lite som du säger, kommer jag nog beställa tre lampor med samma färgtemperatur.

Hade varit intressant att veta vad lamporna är specade för då de marknadsförs till ballaster men en uteffekt på 50W/55W/60W/70W...

Lamporna kommer förmodligen beställas i veckan, och förhoppningen är att kunna installera allt nästa helg!

/ schectoo

599 Inlägg
26 augusti 2018
#9
schectoo skrev:
Tack för alla svar!

Efter att ha googlat runt lite verkar det som att folk är överens kring att en 50W lampa som drivs av ett 70W ballast, till exempel, får sämre livslängd. Sedan kan även färgtemperaturen bli annorlunda (lägre). Hurvida detta beror på att lampan drivs med högre effekt än vad den är specad för eller om det är något annat som orsakar detta, ska jag låta vara osagt.

Pininfarina406: Du har personlig erfarenhet kring färgförändringarna? Om det skiljer så lite som du säger, kommer jag nog beställa tre lampor med samma färgtemperatur.

Hade varit intressant att veta vad lamporna är specade för då de marknadsförs till ballaster men en uteffekt på 50W/55W/60W/70W...

Lamporna kommer förmodligen beställas i veckan, och förhoppningen är att kunna installera allt nästa helg!

/ schectoo

Ja jag har erfarenhet av det här och enda gången det kan bli färgskillnad, men inte nödvändigtvis, det är om man blandar Ac och Dc-ballaster. Annars så ska det vara lugnt.


5 154 Inlägg
27 augusti 2018
#10
Pininfarina406 skrev:
MammDiin skrev:
Pininfarina406 skrev:
Åter igen. Lampan drar den effekten den är märkt med oavsett vad du ”matar” den med, dvs ger den möjlighet att dra.

Med halogen så är det så. Men med xenon så är det inte riktigt samma sak.
Är ju lite samma sak med LED där man måste begränsa strömmen.

Nix, du har fel. Lampan drar den effekten det står på den oavsett. Att man sätter dit motstånd ihop med led är ju oftast bara för att man vill lura ett canbus-system inte för att begränsa strömmen. Den drar också det det står på den.

Nepp du har fel.
Xenonboxen bestämmer ström och spänning. Inte lampan.
Edit! Tänk svets, båda jobbar med ljusbåge.

Anledningen till att man i 9 av 10 fall har motstånd till en ledlampa är för att sänka spänningen.
Canbus har har inte ett skit med lamporna att göra, det du tänker på är ljusövervakningen som mäter kretsen eller förbrukningen i kretsen..
Senast redigerat av mb_pucken (27 augusti 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

599 Inlägg
27 augusti 2018
#11
mb_pucken skrev:
Pininfarina406 skrev:
MammDiin skrev:

Med halogen så är det så. Men med xenon så är det inte riktigt samma sak.
Är ju lite samma sak med LED där man måste begränsa strömmen.

Nix, du har fel. Lampan drar den effekten det står på den oavsett. Att man sätter dit motstånd ihop med led är ju oftast bara för att man vill lura ett canbus-system inte för att begränsa strömmen. Den drar också det det står på den.

Nepp du har fel.
Xenonboxen bestämmer ström och spänning. Inte lampan.
Edit! Tänk svets, båda jobbar med ljusbåge.

Anledningen till att man i 9 av 10 fall har motstånd till en ledlampa är för att sänka spänningen.
Canbus har har inte ett skit med lamporna att göra, det du tänker på är ljusövervakningen som mäter kretsen eller förbrukningen i kretsen..

Ok, du behöver nog tänka ett varv till men jag har informerat om vad jag vet så jag lägger ner den här tråden nu. Jag hoppas att ts får det som han vill med sin bil. Lycka till.


5 154 Inlägg
27 augusti 2018
#12
Pininfarina406 skrev:
mb_pucken skrev:
Pininfarina406 skrev:

Nix, du har fel. Lampan drar den effekten det står på den oavsett. Att man sätter dit motstånd ihop med led är ju oftast bara för att man vill lura ett canbus-system inte för att begränsa strömmen. Den drar också det det står på den.

Nepp du har fel.
Xenonboxen bestämmer ström och spänning. Inte lampan.
Edit! Tänk svets, båda jobbar med ljusbåge.

Anledningen till att man i 9 av 10 fall har motstånd till en ledlampa är för att sänka spänningen.
Canbus har har inte ett skit med lamporna att göra, det du tänker på är ljusövervakningen som mäter kretsen eller förbrukningen i kretsen..

Ok, du behöver nog tänka ett varv till men jag har informerat om vad jag vet så jag lägger ner den här tråden nu. Jag hoppas att ts får det som han vill med sin bil. Lycka till.

Nu får du allt berätta vad det är vi har fel på :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 496 Inlägg
27 augusti 2018
#13
Pininfarina406 skrev:
schectoo skrev:
Så jag monterade extraljus på bilen förra året, https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=321017, som jag hittills har varit väldigt nöjd med. Men varenda gång man möter någon med xenon eller LED i extraljusen blir jag avundsjuk. Tänkte därför börja kika på att xenonkonvertera mina SIM extraljus, det går aldrig att ha för lite ljus här uppe i norr liksom.

Då jag har konverterat helljusen på två tidigare bilar så har jag redan två par ballaster,  ett par 50W och ett par 70W. Planen var att använda 70W till de yttersta extraljusen (Flood) och 50W till ljuset i mitten (Pencil).

Behöver dock nya lampor och har då kikat runt lite på diverse hemsidor och hittade tillslut dessa hos Xenonkungen: [url]https://www.xenonkungen.com/se/xenon/xenonlampor/power-extraljuslampa.html[/url 

Lågströmskablarna saknas då de ändå inte behövs till extraljus, dessa drar man ändå direkt från reläet. Det står på hemsidan att lamporna passar till ballaster med effekt på 50W/55W/60W/70W. Är det någon som har erfarenhet av dessa lampor? Bra eller anus?

Nästa fundering jag har berör färgtemperatur:

Har läst någonstans att en 50W 5000K lampa som matas med ett ballast som har en effekt på 70W, till exempel, kan få en annan färg än just 5000K. Givet att jag vill ha en färgtemperatur på 5000K i alla mina tre extraljus, vilken färg ska jag då välja när jag beställer lampor? Efter att ha mailat Xenonkungen och frågat fick jag till svar att färgen kan skilja och vill jag ha samma färg rekommenderades jag att ha ballaster med samma effekt.

Beroende på hur färgförändringen sker, kan man inte bara köpa typ två lampor med färgtemperatur 5000K till 70W ballasterna och en lampa med xxxxK färgtemperatur till 50W ballastern? Vad bör man välja istället för "xxxx"? Om färgtemperaturen på en lampa  skulle öka om man driver den med ett starkare ballast borde man väl kunna välja en lampa med lägre färgtemperatur, exempelvis 4300K i mitt fall?

Hoppas någon förstår vad jag menar. Jag är inte ute efter perfekta färger, vill bara ha så lite färgskillnad som möjligt.

Har ni tips på andra lampor som ni testat mottas det gärna!

Tack på förhand!

/ schectoo

Att en xenonlampa skulle ändra färg för att du kopplar den till en ballast med högre uteffekt än lampans märkeffekt låter för mig helt omöjligt. Det skulle möjligtvis kunna hända om den får för lite ström men den kan ju aldrig få för mycket då den drar det som står på den. Mvh T.

är så,, jag kör med 5000k å dem blir UNGEFÄR som 4300,, tror mer på 4500k,,   jag själv har ett gäng sim jag kör 35w lampor å instant starter 55w ballaster så skiten tänder snabbare ,, är ganska nöjd med lysert MEN mkt vill ha mer smile hahaha  blir sim med den setupen på brukshäcken å finare bilen får nog nbb med 55w lampor å  70w ballaster


7 496 Inlägg
27 augusti 2018
#14
faktum är ju att en glödlampa också ändrar kelvin när den får mer effekt kolla en dimmer så gulnar den ju ju mindre effekt den får å vitnar ju mer effekt den får smile


1 915 Inlägg
10 september 2018
#15
Det finns för närvarande inga lampor för 70W med 85V-tekniken. Däremot trimmar ballasten 55W lampan till att motsvara 70W.
Färgtemperaturen blir ca 1000K mindre än det som är angivet på lampan.

Så med 70w ballast blir 55w lampan trimmad till 70w och får därför lite kortare livslängd.
o när lampan trimmas upp så blir färgtemperaturen lägre.
så vill du ha 5000K, köp 6000K lampa om du ska ha 70w ballast.
då blir den ungefär samma färg som en 55w lampa med 5000K o med 55w ballast.


Sen finns det även 55w lampor som är snabbstart och mer anpassade för snabbstartande ballaster.
dom har längre livslängd än standard lampor och ändrar inte färg lika mycket. De finns dock bara i 4300K o 6000K.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

9 Inlägg
10 september 2018
Trådstartare
#16
Louksor skrev:
Det finns för närvarande inga lampor för 70W med 85V-tekniken. Däremot trimmar ballasten 55W lampan till att motsvara 70W.
Färgtemperaturen blir ca 1000K mindre än det som är angivet på lampan.

Så med 70w ballast blir 55w lampan trimmad till 70w och får därför lite kortare livslängd.
o när lampan trimmas upp så blir färgtemperaturen lägre.
så vill du ha 5000K, köp 6000K lampa om du ska ha 70w ballast.
då blir den ungefär samma färg som en 55w lampa med 5000K o med 55w ballast.


Sen finns det även 55w lampor som är snabbstart och mer anpassade för snabbstartande ballaster.
dom har längre livslängd än standard lampor och ändrar inte färg lika mycket. De finns dock bara i 4300K o 6000K.

Det var som det jag hade för mig, nu är det dock försent. Kunde inte hålla mig så jag beställde 3st 5000K-lampor så får jag se hur det blir. Ditt svar var precis vad jag var ute efter!

7 496 Inlägg
10 september 2018
#17
Louksor skrev:
Det finns för närvarande inga lampor för 70W med 85V-tekniken. Däremot trimmar ballasten 55W lampan till att motsvara 70W.
Färgtemperaturen blir ca 1000K mindre än det som är angivet på lampan.

Så med 70w ballast blir 55w lampan trimmad till 70w och får därför lite kortare livslängd.
o när lampan trimmas upp så blir färgtemperaturen lägre.
så vill du ha 5000K, köp 6000K lampa om du ska ha 70w ballast.
då blir den ungefär samma färg som en 55w lampa med 5000K o med 55w ballast.


Sen finns det även 55w lampor som är snabbstart och mer anpassade för snabbstartande ballaster.
dom har längre livslängd än standard lampor och ändrar inte färg lika mycket. De finns dock bara i 4300K o 6000K.

finns dessa som d2?? snabbstartande ?? ska ha i extraljus smile


2 075 Inlägg
10 september 2018
#18
granadadr skrev:
Louksor skrev:
Det finns för närvarande inga lampor för 70W med 85V-tekniken. Däremot trimmar ballasten 55W lampan till att motsvara 70W.
Färgtemperaturen blir ca 1000K mindre än det som är angivet på lampan.

Så med 70w ballast blir 55w lampan trimmad till 70w och får därför lite kortare livslängd.
o när lampan trimmas upp så blir färgtemperaturen lägre.
så vill du ha 5000K, köp 6000K lampa om du ska ha 70w ballast.
då blir den ungefär samma färg som en 55w lampa med 5000K o med 55w ballast.


Sen finns det även 55w lampor som är snabbstart och mer anpassade för snabbstartande ballaster.
dom har längre livslängd än standard lampor och ändrar inte färg lika mycket. De finns dock bara i 4300K o 6000K.

finns dessa som d2?? snabbstartande ?? ska ha i extraljus smile

Finns som D2Y/D2H men inte som D2S/D2C vad jag vet.

7 496 Inlägg
11 september 2018
#19
ok,, ,, då får dem vara lite långsammare då  var köper man snabba lampor,, tänkte till helljuset,, tror dem har h7,,


2 075 Inlägg
11 september 2018
#20
Tycker också det är lite skit att det (i mitt fall) ska vara svårt att hitta D2S/D2C lampor som exempelvis är gjorda för mer effekt.

Men åtminstone Prestandabelysning har snabbstartande lampor: https://www.prestandabelysning.se/produ … bstartande


Sök