Inkoppling av extraljus - säkringshållare, säkringar samt strömbrytare

schectoo
4 augusti 2017 · 8 Inlägg

Hej Garaget,

Låt mig börja med att påpeka att ytterligare frågor kan tillkomma som eventuellt inte handlar om just säkringshållare, säkringar och strömbrytare. Allt kommer dock beröra inkoppling/montering av extraljus.

Har läst på och forskat lite kring detta med extraljus sedan i vintras. Inkopplingen av ljusen via relä känns numera ganska enkelt. Tanken är att köra med 3x100w halogen via två 30A eller 40A reläer (stavning?) och koppla två extraljus till ett relä och det tredje extraljuset till ett eget relä. Tanken är att mata reläerna med kablar på 6mm2 och sedan 2.5mm2 till varje extraljus. Sedan även 2.5mm2 från extraljus till jord.

Åkte förbi på Biltema igår och inhandlade det mesta jag tror mig behöva och insåg då att jag inte riktigt har koll på hur jag ska koppla in säkringarna på "matarkablarna" till reläerna.

Jag har alltid utgått från att använda typ en sånhär (1) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000016466/, men kablarna på denna är ju i minsta laget. Känns lite skumt att köra med 6mm2 kablar och sedan skarva på säkringen med dessa småkablar. Efter lite letande bland hyllorna hittade jag denna istället (2) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000016464/. Denna borde väl fungera om man klämmer på flatstiftshylsor som man sedan ansluter på säkringshållaren? Frågade en anställd på Biltema om råd, men insåg ganska snabbt att denna person i första hand var en säljare utan direkta kunskaper om bilel och liknande. Därför vänder jag mig till er istället.

Sedan tänkte jag även på styrkan på säkringen, kan man beräkna detta nu eller bör det göras när man vet ungefär hur långa kablar som ska användas? 200W / 12V = 16.7A på kabeln till reläet som styr två ljus och 100W / 12V = 8.3A på kabeln till reläet som styr ett ljus? Kan man baserat på detta sätta i en säkring på 20A och en på 10A? Blir det samma om man gissar att matarkablarna kommer vara ca. 0.5m långa?

Tänkte även dra in en strömbrytare i kupén och med den bryta "styrströmmen" på jordsidan, strömbrytaren ser ut såhär (3) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000016436/. Den lilla rackaren har tre stift på baksidan, så jag antar att man klipper jordkabeln i detta fallet och fäster den på typ de två yttre stiften. Men vad gör det tredje stiftet?

Vet inte hur relevant detta är, men bilen detta ska kopplas in på är en Honda Accord -03 2.0. Extraljusen är SIM 3227 tror jag, det är hursomhelst flood-varianten.

TL;DR
Vilken säkringshållare vid användning av 6mm2 kablar? (1), (2) eller något annat?

Vilken storlek på säkringarna bör jag använda? Funkar det med 20A till reläet som styr två ljus och 10A till reläet som styr ett ljus?

Vad gör det tredje stiftet på strömbrytaren? (3)

Tack på förhand!

torsen
7 augusti 2017 · 7 198 Inlägg

Hej, du verkar ha lite hum om vad du tänker göra.
Du ska montera 3 lampor á 100 W.
100 W dividerat med 12 v = 8,3 A (Ohms lag).
3 lampor kräver således ungefär 25 A avsäkring, men vi höjer till 30 A.
Du behöver lämpligen ett relä som "pallar" för 25 A, men vi höjer även här till 30 A.
Biltema har ett relä, med integrerad säkring, som är avsett för 30 A.

Om du önskar extra avsäkring (utöver det på relät) skulle jag välja ditt alternativ 2.

Beträffande kablaget så anser jag det räcker med 2½ mellan batteri och relä samt vidare till lamporna.
Har du en "pickis" och ska dra kabel upp till en takbåge kan det vara bra med 4 eller 6 kvm.
Har du en "plastbil" så glöm inte att stomansluta/jorda med samma kabelarea.

Det tredje kontaktstiftet på "den lilla rackaren" är avhängigt om du vill kontrollampan ska indikera av eller på.

För övrigt vet du väl vad de olika beteckningarna på relät betyder, och hur de ska anslutas.
Återkom annars.

Härutöver är det alltid intressant av veta vad för bil trådskaparen "pillar" med.

schectoo
8 augusti 2017 · 8 Inlägg

torsen skrev:
Hej, du verkar ha lite hum om vad du tänker göra.
Du ska montera 3 lampor á 100 W.
100 W dividerat med 12 v = 8,3 A (Ohms lag).
3 lampor kräver således ungefär 25 A avsäkring, men vi höjer till 30 A.
Du behöver lämpligen ett relä som "pallar" för 25 A, men vi höjer även här till 30 A.
Biltema har ett relä, med integrerad säkring, som är avsett för 30 A.

Om du önskar extra avsäkring (utöver det på relät) skulle jag välja ditt alternativ 2.

Beträffande kablaget så anser jag det räcker med 2½ mellan batteri och relä samt vidare till lamporna.
Har du en "pickis" och ska dra kabel upp till en takbåge kan det vara bra med 4 eller 6 kvm.
Har du en "plastbil" så glöm inte att stomansluta/jorda med samma kabelarea.

Det tredje kontaktstiftet på "den lilla rackaren" är avhängigt om du vill kontrollampan ska indikera av eller på.

För övrigt vet du väl vad de olika beteckningarna på relät betyder, och hur de ska anslutas.
Återkom annars.

Härutöver är det alltid intressant av veta vad för bil trådskaparen "pillar" med.

Tack för svar!

Tror det blir ett biltema-relä för enkelhetens skull då. Angående strömbrytaren så låter det rimligt, antar att det tredje stiftet då ansluts till jord?

Hur reläet ska kopplas har jag hyvsad koll på, just detta finns det ganska mycket information om. Det verkar dock vara lite olika angående 85/86, men det borde väl inte spela någon roll om man drar styrström till 86 och jord till 85 eller vice versa?

30: Plusmatning från batteri.
87: Till extraljus.
86: Styrström från bilens helljus.
85: Jord.
Vid minusstyrt helljus, som vissa Hondor har, kan man om jag förstått det rätt koppla 85 till helljusets jord istället. Vet inte om det är så på min bil, men det lär jag märka.

torsen
8 augusti 2017 · 7 198 Inlägg

Hur det är på Honda vet jag, skam till sägandes, inte trots att jag har en Honda.
Men Suzuki, som jag för närvarande har min fjärde, är det minst sagt annorlunda anslutet.
Suzuki har ström till det lampstift som normalt är stomanslutet/jordat(det i mitten).
Medelst ljusomkopplaren jordas halv- respektive helljustråd i glödlampan.
Det var vid inkopplingen av extraljus på min första Suzuki, för cirka 15 år sedan, som håret blev grått och tunt.

schectoo
26 augusti 2017 · 8 Inlägg

torsen skrev:
Hur det är på Honda vet jag, skam till sägandes, inte trots att jag har en Honda.
Men Suzuki, som jag för närvarande har min fjärde, är det minst sagt annorlunda anslutet.
Suzuki har ström till det lampstift som normalt är stomanslutet/jordat(det i mitten).
Medelst ljusomkopplaren jordas halv- respektive helljustråd i glödlampan.
Det var vid inkopplingen av extraljus på min första Suzuki, för cirka 15 år sedan, som håret blev grått och tunt.

Såhär blev det tillslut! Blev väldigt nöjd med tanke på att det är första gången jag ger mig på något sådant. Det som är kvar att göra är finjustering av lyktorna, dra in strömbrytare i kupén och sedan dunka in 100W glödlampor. Ska se hur längden på ljuset blir med starkare lampor, blir jag inte nöjd köper jag förmodligen en pencil och sätter i mitten.

Extraljusfästet sitter monterat i plasten med 8st M5 och sedan brickor och låsmutter från baksidan. Om man tar bort plastskyddet som sitter ovanför kylaren finns det gott om plats att få ner en hand samt 8mm nyckel för att komma åt muttrarna.

Toppstagen sitter i grillen med bult och låsmutter även där. Utan stag sitter ljusen ganska stadigt ändå sålänge man inte kör på ojämna grusvägar etc. Nu sitter dem ganska stumt.

Inkopplingen skedde mha 2st relä från Biltema á 30A. Reläer matas med 6mm2 och sedan 2.5mm2 till varje extraljus. Även 2.5mm2 från extraljus till jord. Nu sitter det säkringar i för 3x55W (7.5A & 15A om jag minns rätt), dessa byts ut när starkare lampor monteras.

Strömtjuv togs från + på befintligt helljus, denna modell verkar inte vara minusstyrd. Jag klarade mig från att bli skallig big_smile

För att återgå till strömbrytaren, hur ska det tredje stiftet kopplas för att kontrollampan ska lysa? Jord eller +12V?

Tack för all hjälp! Extraljusen är ovärderliga när hösten börjar knacka på här uppe i norr. Nu kan jag nästan titulera mig som extraljusinkopplare, dock inte fotograf..... Men dåliga bilder kanske är bättre än ingenting smile


http://forumbilder.se/G9A7S/dsc-0004-utan-reg.jpg

http://forumbilder.se/G9A7S/dsc-00065-utan-reg.jpg

http://forumbilder.se/G9A7S/dsc-0005.JPG

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 augusti 2017 · 17 380 Inlägg

Bra jobbat! Ser bra ut! Gott med ljus när kung Bore knackar på dörren.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
schectoo
28 augusti 2017 · 8 Inlägg

Jodu, hade xenonkonverterat helljus tidigare men var inte helt nöjd med ljusbilden. Detta blev ett rejält lyft!

Ingen som vet angående strömbrytaren? Vill att led-lampan i knappen ska vara tänd när extraljusen är igång, sker det automatiskt eller måste det tredje stiftet på knappen kopplas på något speciellt sätt?

spillolja
29 augusti 2017 · 4 014 Inlägg

Ja till jord som regel och de 2 andra anslutningarna måste sitta rätt  (om indikatorn lyser trots bortkopplad extraljus så måste dessa 2 byta plats)    evt. bör ett motstånd sättas i serie med inikatorjorden om den lyser stark  i mitt fall på ca 330 Kiloohm  för att inte vara störande för denna sorts omkopplare:
http://www.ebay.co.uk/itm/192233570335

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
29 augusti 2017 · 2 250 Inlägg

Och så får vi hoppas att du pressade alla kabelskor ordentligt med t ex Biltemas
71-7800. För god kontakt under många år.
Tanken med en sån är att man pressar ihop metallerna till en helt luftfri, homogen förbindning. Så gör proffs.

Jag brukar därefter dutta på lite Permatex på kabelskornas kabelinförning.  Detta för att förhindra korrosion - ärg. Vatten ska inte kunna nå den uppskalade kabeländen som man pressar fast.


Simpel tång typ 44-200 duger endast att klippa småskruv med och möjligen skåla kabel.
Metallerna i kabel och kabelsko trycks ihop så de stöder mot varandra, men inte mer.
Bara att provdra den pressade kabelskon, som då i regel lossnar.


Metallen i kabelskor med lim, tycker jag är allt för mjuka. Avsikten med dessa är att de ska bli vattentäta.

Senast redigerat av Meaganeowner (29 augusti 2017)

spillolja
29 augusti 2017 · 4 014 Inlägg

Vill man vara seriös och lägga ca 700-800:- för inköp så finns lödhylsor, kräver lite övning men ger en mycket bra förbindning

http://www.ebay.com/itm/201925693626  (120 PCS Mixed)
Värmepistol:
https://www.conrad.se/?websale8=conrad- … =7nDldHdFf

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
spillolja
29 augusti 2017 · 4 014 Inlägg

Har lagt upp lite kopplingsscheman där finns för  bla. extraljus
http://web.comhem.se/a128/elektro/car_el.zip

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
CC72
29 augusti 2017 · 1 661 Inlägg

Lite robotslang på kablarna så ser det bra mycket bättre ut wink

schectoo
29 augusti 2017 · 8 Inlägg

Lånade en ganska rejäl kabelskotång av grannen eftersom den jag hade var en budgetmodell som pressade dåligt. Fick dock återgå till denna när min kabelskalare, även den en budgetmodell från Kjell, gick sönder...

Kablarna från extraljusen ska fixas vid senare tillfälle, lyckades inte få tag på flexslang när jag höll på att koppla in ljusen.

Angående strömbrytaren, tredje stiftet till jord så verkar det stämma! Plockade fram kopplingsdäck, 9V batteri och lite kablar igår och testade mig fram. Har provat någon gång tidigare också men fick det inte att fungera, kopplade förmodligen fel då...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang