Lacka dörr, sprayburk eller med kompressor

Andreask99
29 augusti 2018 · 31 Inlägg

Har rostlagat på en bakdörr, har lagt 2k epoxyprimer över det lagade området. Nu har jag alltså kommit till att lägga bas färg och klarlack (blå metallic). Tänker lacka över hela dörren för att slippa skarvar. Min fundering är alltså ska man köra det lite billigare alternativet med sprayburks bas + 2k sprayburk klarlack. Eller kommer resultatet bli mycket bättre med en billig biltema färgspruta kopplad till kompressor? Såklart då med basfärg och 2k klarlack.
Jag har lackat med sparyburk tidigare och tycker mig ändå fått godkänt resultat. Men då har det bara varit mindre ytor.
Färgspurta har jag aldrig använt.
Anledningen till att jag överväger färgspruta är att jag läst att sprayburk på större ytor kan bli ojämt och flammigt.

Vad tror ni ger bäst resultat. Sprayburk eller en nybörjare med färgspruta?

torsen
29 augusti 2018 · 7 230 Inlägg

Tag spejburk.
Mycket mycket svårare med billig elektrisk färgspruta = stor risk för grapefruktyta.
Ska du lacka på "riktigt sätt" med kompressor-/tryckluftspruta står kostnaderna för utrustningen inte i proportion mot resultatet.
Har du kollat vad en "målargubbe" tar för jobbet?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Som ovanstående sen slipar du vått med minst 600 papp...
Så får du bort "knutorna " smile

Senast redigerat av bilknuffaren (29 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
29 augusti 2018 · 5 715 Inlägg

Hej!
Det finns bara ett sätt att få spegelblank yta när man lackar och det är med färgspruta!
Glöm bort sprayburkar, det blir aldrig jämn fördelning på färgen och aldrig spegelblank yta. Och 2k sprayburk var finns det???? För det är 2komp färger du måste ha för att få det blankt! Inte vattenbaserade utan den "farliga" varianten.

Biltemas kompressorer och sprutor med överliggande kopp funkar alldeles utmärkt! Det är viktigt att man lägger på tunna skickt först ,väntar ca 20-30min mellan skikten och sedan ett sista skikt lite flödigare. Lägger man bara på ett skikt är det lätt att man får rinningar. Likaså är det viktigt att man helst  lackar vid temperaturer över 20 grader (utomhus).

zzr94092
29 augusti 2018 · 4 383 Inlägg

2k spray kan dom flesta fixa som hålls med bilfärg.

jaka54
29 augusti 2018 · 5 715 Inlägg

Hej!
Men till en dörr räcker inte en flaska eller två och sprutbredden är inte alls som på en sprutpistol! Så glöm allt vad sprayflaskor heter!

Senast redigerat av jaka54 (29 augusti 2018)

it_mutt Avstängd
29 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det finns bara ett sätt att få spegelblank yta när man lackar och det är med färgspruta!
Glöm bort sprayburkar, det blir aldrig jämn fördelning på färgen och aldrig spegelblank yta. Och 2k sprayburk var finns det???? För det är 2komp färger du måste ha för att få det blankt! Inte vattenbaserade utan den "farliga" varianten.

Biltemas kompressorer och sprutor med överliggande kopp funkar alldeles utmärkt! Det är viktigt att man lägger på tunna skickt först ,väntar ca 20-30min mellan skikten och sedan ett sista skikt lite flödigare. Lägger man bara på ett skikt är det lätt att man får rinningar. Likaså är det viktigt att man helst  lackar vid temperaturer över 20 grader (utomhus).

Raderat

Och den diskussionen har vi haft innan också. Varpå du blev motbevisad även då.

Jag orkar inte igen...men det där är bara totalt skitsnack.


Inlägg något redigerat. Tänk på att ha en trevlig ton gentemot varandra.
Tack,
Mvh mod

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Undrar hur noga det är med målningen egentligen..eftersom han rostlagat så kan det väl inte vara en nyare kärra..
Måste det vara perfekt eller räcker det med att det blir bra..?

Senast redigerat av bilknuffaren (29 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
29 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Det går att lacka en hel dörr eller skärm med sprayburk. Däremot får man räkna med att skaffa riktig färg, av handlare fylld på sprayburk. Att det sedan inte är helt enkelt är en annan sak och inget jag skulle råda en novis att testa även om någon gång måste bli den första!

Å andra sidan är det inte helt enkelt att lacka med spruta heller.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
30 augusti 2018 · 5 715 Inlägg

Hej!
Blev påmind av en moderator som tydligen uppfattade mitt inlägg ovan som "otrevligt!...vilket jag naturligtvis inte menade.
Men man frågar sig vad  frågeställaren är ute efter för finnish på dörren om han/hon tänker lacka med sprayburkar.
Jag säger det igen att ska man lacka så stora ytor som en bildörr och man samtidigt vill ha bra finnish  så går det inte lacka med sprayburkar! Med bra finnish menar jag  att färgen täcker jämnt och att ytan är spegelblank.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

ja,TS får höra av sig hur bra han ska ha det egentligen..smile

Senast redigerat av bilknuffaren (30 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
30 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Blev påmind av en moderator som tydligen uppfattade mitt inlägg ovan som "otrevligt!...vilket jag naturligtvis inte menade.
Men man frågar sig vad  frågeställaren är ute efter för finnish på dörren om han/hon tänker lacka med sprayburkar.
Jag säger det igen att ska man lacka så stora ytor som en bildörr och man samtidigt vill ha bra finnish  så går det inte lacka med sprayburkar! Med bra finnish menar jag  att färgen täcker jämnt och att ytan är spegelblank.

Nej, det var inte ditt inlägg som var otrevligt. Det var en kommentar då ditt inlägg citerades som innehöll något av mindre nödvändig karaktär.
Mvh mod


Det går emellertid utmärkt att lacka en dörr och få den spegelblank med sprayburkar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
30 augusti 2018 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Blev påmind av en moderator som tydligen uppfattade mitt inlägg ovan som "otrevligt!...vilket jag naturligtvis inte menade.
Men man frågar sig vad  frågeställaren är ute efter för finnish på dörren om han/hon tänker lacka med sprayburkar.
Jag säger det igen att ska man lacka så stora ytor som en bildörr och man samtidigt vill ha bra finnish  så går det inte lacka med sprayburkar! Med bra finnish menar jag  att färgen täcker jämnt och att ytan är spegelblank.

Och du har igen; fel.

Det har gjorts mängder med gånger, vilket jag också bevisat för dig genom bilder osv "varje" gång du påstått att det inte går. Men du fortsätter, det till trots, ändå att hävda motsatsen.

Så, igen; det går absolut att göra.


Det var för övrigt mitt inlägg som blev redigerat. Vilket i efterhand givetvis kan ses som förståeligt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Andreask99
30 augusti 2018 · 31 Inlägg

Det resultat jag gärna skulle få är att dörren blir blank så att man på avstånd inte ser nån skillnad. Det kommer inte bli utställningsskick är jag medveten om.
Jag har tidigare använt sparyburkar får bilfarg.se, färgmässigt tycker jag dom funkat bra. Men då har det som sagt bara varit mindre ytor.
Jag har en kompressor samt en färgspruta från biltema hemma. Sprutan har en överliggande kopp på 500ml och ett munstycke som är 1,5mm. Det jag undrar är alltså om man kan ränka med att få ett bättre resultat med den sprutan än med "billack" sparyburkar. Fördelen med färgsprutan är att jag kommer få över färg och kan försöka igen om det blir dåligt. Sparyburks 2k klarlacken får man bara en chans med eftersom färgen härdar i burken inom några timmar.

zzr94092
30 augusti 2018 · 4 383 Inlägg

Kan man lacka så är en färgspruta bättre...

Andreask99
30 augusti 2018 · 31 Inlägg

Kommer det funka med en biltema färgspruta som har 1,5mm munstycke?

zzr94092
30 augusti 2018 · 4 383 Inlägg

Det funkar , om än lite stort..

caromania Forummoderator
30 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kan man lacka så är en färgspruta bättre...

Tveklöst!

Eftersom du har utrustningen så ska du lacka med spruta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
30 augusti 2018 · 5 715 Inlägg

Hej!
Visst går det med en sån!
Skulle vara intressant att se en yta stor som en bildörr lackad med sprayfärg!

Senast redigerat av jaka54 (30 augusti 2018)

caromania Forummoderator
31 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/63/62494/62494-5df6bdf24daf7e77c28de0ccef86e3f2.jpg

Tyvärr har jag sålt bilen men en panel är lackad med sprayburk.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang