Supra MK3 goes 2JZ + Helrenovering - första projektbilen

Saker spårade ur, bilen skulle bara rostlagas, byggas ihop och få en ny motor utan vevlagerras samt lackas. Nu står det en 2JZ-GTE i motorrummet, en BMW-låda, SFRO-besiktning planerat och MaxxECU skall in. Inte en meter körd och bilen gås igenom för fullt för att kunna rulla någon gång. Inget stressprojekt direkt, men sakerna faller sakta men säkert på plats. Min absolut första projektbil, tanken var att lägga den tid som behövdes på att få bilen i körbart skick och uppgradera det som är slitet eller trasigt. Den köptes komplett men i delar med vevlagerras och tanken är att göra massor med bilen löpande. Det ska trimmas, ljud ska byggas, den ska lackas och jag gillar att försöka göra det mesta själv.
  • 53 Följare
  • 25 678 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 oktober
dFagnell
1 mars 2019 · 106 Inlägg
#41

FilipWelin skrev:
Du glömde väll inte packningspastan nu i främre delen mellan toppen och blocket ? kommer läcka vatten där annars har jag läst mig till! sad

Tack för tipset! Av denna anledning så är inte toppen helt åtdragen än, utan allt är bara testmonterat. Ska absolut forska på detta innan toppen dras fast på riktigt!

Kul med lite input! Nu har jag surrat med lackeraren som vet om att lack börjar bli väldigt nära. Hon har granskat bilen ett andra varv och har sett några småsaker som ska åtgärdas innan allt är 100% redo.

Blev faktiskt att hjälpa henne med bilen under mina lediga dagar och garage motivationen är åter höjd. Har även börjat fundera på om jag ska skippa aem pnp sprutet för 2jz och börja med att åka 7m med maxxecu för att sedan köra maxxecu med framtida motorn pga blåtand och de resterande funktionerna jag kan vela ha.

M-Thooor
1 mars 2019 · 337 Inlägg
#42

Härligt att det går framåt! Tycker att du ska satsa på ett Maxxecu när det blir dags att uppgradera smile

dFagnell
2 mars 2019 · 106 Inlägg
#43

LillemanT skrev:
Härligt att det går framåt! Tycker att du ska satsa på ett Maxxecu när det blir dags att uppgradera smile

Det verkar inte så pjåkigt, men är rädd att jag kommer vilja ha det till e30n då också. Nämen att sälja aem 2jz pnp boxen ger ju tillbaka lite för att köpa nytt sprut. Vi får se hur det börjar! 7m maxxecu och lite större turbo funkar ju över sommaren för att fortsätta spara till byggd 2jz. Enda problemet med denna hobby är alla dessa prioriteringar. Tur man har japs och gillar nudlar i varje fall.

Sprut är jag mest sugen på för att slippa massa kablar och skrot som inte behövs i motorutrymmet. Hatar kablar lite smått, saker ska vara snygga också!

M-Thooor
4 mars 2019 · 337 Inlägg
#44

dFagnell skrev:

LillemanT skrev:
Härligt att det går framåt! Tycker att du ska satsa på ett Maxxecu när det blir dags att uppgradera smile

Det verkar inte så pjåkigt, men är rädd att jag kommer vilja ha det till e30n då också. Nämen att sälja aem 2jz pnp boxen ger ju tillbaka lite för att köpa nytt sprut. Vi får se hur det börjar! 7m maxxecu och lite större turbo funkar ju över sommaren för att fortsätta spara till byggd 2jz. Enda problemet med denna hobby är alla dessa prioriteringar. Tur man har japs och gillar nudlar i varje fall.

Sprut är jag mest sugen på för att slippa massa kablar och skrot som inte behövs i motorutrymmet. Hatar kablar lite smått, saker ska vara snygga också!

Haha ja det här med att välja vad man ska köpa och/eller använda först är inte alltid lätt tongue Det får bli extra mycket nudlar nu då i alla fall wink

dFagnell
10 mars 2019 · 106 Inlägg
#45

LillemanT skrev:

dFagnell skrev:

LillemanT skrev:
Härligt att det går framåt! Tycker att du ska satsa på ett Maxxecu när det blir dags att uppgradera smile

Det verkar inte så pjåkigt, men är rädd att jag kommer vilja ha det till e30n då också. Nämen att sälja aem 2jz pnp boxen ger ju tillbaka lite för att köpa nytt sprut. Vi får se hur det börjar! 7m maxxecu och lite större turbo funkar ju över sommaren för att fortsätta spara till byggd 2jz. Enda problemet med denna hobby är alla dessa prioriteringar. Tur man har japs och gillar nudlar i varje fall.

Sprut är jag mest sugen på för att slippa massa kablar och skrot som inte behövs i motorutrymmet. Hatar kablar lite smått, saker ska vara snygga också!

Haha ja det här med att välja vad man ska köpa och/eller använda först är inte alltid lätt tongue Det får bli extra mycket nudlar nu då i alla fall wink

Efter att ha varit förbi en bekant i sitt garaget och tjötat hela dagen lutar det åt att sälja AEM 2JZ pnp sprutet och direkt satsa på Maxxecu och köra flyinglead härvan till 7MGTE. Då 2JZ skaffas så parar jag ihop den med en färdig maxxecu härva till den då 2jz piskor fanns tillhands. Känns som den absolut klokaste lösningen.

Förövrigt så gå gärna in och kika under mina videoklipp här på gorg. Jag filmade och klippte ihop en video på Johans japs (S15 varietta) och la upp videon på polarens youtubekonto då han börjat motorvlogga lite. Blev faktiskt sjukt nöjd med redigeringen. big_smile

dFagnell
9 maj 2019 · 106 Inlägg
#46

Trots att jag inte uppdaterat här på ett tag har det inte stått still. Jag har donat på i garaget och slitit på på jobbet. Snart byter jag jobb och byggbudgeten kan bli ännu bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-fdcc68c30d83788dafe81904bf1017bd.jpg
Mer saker har börjat komma ihop. Ventilspel kvar att mätas in och ev justeras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-62571939c1bfa2e4343352c68a65dfa8.jpg
Kamremmen tog plats för lite drygt en vecka sedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-a3e777bca092771648640e9bc6b78c54.jpg

Att köra VAG spolar är visst inte alls så tokigt. Spolarna passade just. Med annat insug så lär det bli ännu smidigare men det blev inga problem med utrymmet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-fcf7e0f1f211f9b7c9a6de6cccae4c4a.jpg

För referens så är det dessa spolar jag testat med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-bc3b257dff0c15e15d8e0b8550feb23a.jpg

Får hoppas allt fungerar senare, tanken är ju som sagt att bygga 2jz och ersätta hela 7m med den. Men detta får fungera tills vidare.

dFagnell
28 juli 2019 · 106 Inlägg
#47

Mer grejer köpta, mer grejer gjorda. Mest småfix men snart ska jag vara redo att hänga ihop motor och låda för att börja pussla ihop allt som saknas i motorutrymmet.

Denna gång beställdes grejer från mrtuning, det var rätt bra pris på det jag behövde så det fick bli så denna gång, funkade ju bra sist.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-ba4f886bacf086b09952ecc927cf64b4.jpg

Rovers
29 juli 2019 · 700 Inlägg
#48

Hahh, helt missat detta. Prem lagd givetvis

dFagnell
29 december 2019 · 106 Inlägg
#49

2JZ inhandlad, väntar på leverans. Komplett med det mesta jag behövde, kommer behöva jaga reda på lite 2jz prylar men som det ser ut nu så kommer den rulla i sommar.

Måsten:
Köpa motorfästen+montera
Köpa svänghjul/koppling/tryckplatta 2JZ-R154
Köpa servopump 2jz
Byta svep på lådan till 2jz svepet jag tidigare köpt
Bessa/regbessa/sfro beroende på


Säker att göra inför sommaren i mån av tid/pengar:
Halvbur
Ta bort baksäte/snygga till bakom
Soppasystem
Bromsar runt om
Montera hydrauliska kryckan (ligger i garaget)
Ladda mapp i AEM PNP sprutet och testa

Jocke_wiie
7 januari · 424 Inlägg
#50

fått hem motorn ?big_smile

Kolla in mitt mb 190 om606 turbo projekt!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=296060
dFagnell
8 januari · 106 Inlägg
#51

Jocke_wiie skrev:
fått hem motorn ?big_smile

Tyvärr inte än, borde komma strax! Behöver 2JZ-koppling och svänghjul för R154, något du har över sen ditt byte till BMW lådan?

dFagnell
14 januari · 106 Inlägg
#52

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-defa2655f8208950337df0105d6820c2.jpg
2JZ inkommit, det här blir skoj!

dFagnell
15 januari · 106 Inlägg
#54

M-Thooor skrev:

dFagnell skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-defa2655f8208950337df0105d6820c2.jpg
2JZ inkommit, det här blir skoj!

Nice! Nu kan det roliga börja! Lycka till med ombyggnaden! big_smile

Hehe, exakt! Har haft span på motor senaste året och nu dök en upp. Som tidigare sagt så är ju att lägga pengar på hög bra, kanske inte det roligaste men helt klart nödvändigt.

En polare som också kör MK3 var eventuellt sugen på att handla mitt 7m-lager. Man har ju som samlat på sig massa bra att ha 7m-grejer.

Efter att ha funderat lite så ska jag nog försöka ändra såpass mycket att jag kan regga den som ombyggt fordon. Beroende på förändringarna som görs så har jag hittat en smidig grej att göra för att få till ytterligare en SFRO-vänlig punkt. Nämligen styrväxeln från mustang II verkar passa rätt fint, vissa har även lyckats montera RX-7 styrväxeln, skall forskas på för att se vad jag kan hitta på.

Chassimods som gör att man kan söka lite effektdispens vore ju trevligt, detta är ju tunga as så man kan ju regga in en och annan häst. Singelkonvertering, effektdispens och E85 kan ju vara trevligt.

Aja, nu är spargrisen rätt så krossad så montage och prepp inför lack är nästa steg. Ska köpa kopplingskit och motorfästen härnäst.

Senast redigerat av dFagnell (21 januari )

dFagnell
26 januari · 106 Inlägg
#55

Mailat lite fram och tillbaka med SFRO nu och det kommer bli att bygga bilen utefter målet att kunna regga in alla ändringar. Min R154-låda såldes och nu ska jag köpa en BMW-låda från Brandtab. Jag sitter och funderar på hur jag löser diff/kardan/drivaxlar för att få till detta.

Det känns som att 3,73 utväxlingen som den har original är lite hög och i kombination med GS6-53DZ så kanske man skulle vilja komma ner lite. Det finns mig veterligen ingen annan diff i Toyotafamiljen som passar bolt-on eller med lättare modifikation så vilken diff jag väljer är just nu tämligen okänt.

När jag vet vilken diff som skall köpas så skall gamla diffen säljas, synd på en i övrigt bra diff. Spanar in mig just nu på svänghjul/kopplingar till 2JZ-GS6-53DZ och detta skall inhandlas så fort jag känner mig trygg i valet. Eller ja, jag har ju inte så mycket till alternativ då jag redan sålt lådan.

Men det känns skönt med en fräsch start med ännu roligare prylar, polaren köpte hela mitt bra-att-ha-lager så garaget fick några kvadratmeter tillbaka och de nya prylarna lär hålla ännu mer. R154 är ju inte tokig men har vissa svagheter likväl som 7M-GTE motorn.

2JZ kombon lär vara stryktålig. Har även en ny turbo på G och registeringsturbon är nu nästan spikad baserad på den effekt SFRO kände att de kunde tänka sig godkänna bilen med.

Ofantligt många timmar har gått åt research/planering nu för att leverera ett tydligt "byggrecept" för bedömning med delar valda utefter prestanda/ekonomi och SFRO-vänlighet samt möjlighet till färdigställande.

Det vore kul om jag skulle hinna få klart bilen och ta mig ner till Vallåkraträffen i år och jag ska försöka ta mig ner dit med Supran iallafall. Worst case så får det bli E30n.

Det här kan bli bra, jag är taggad.

dFagnell
9 februari · 106 Inlägg
#57

Äntligen har jag fått tag på ett baksumpstråg! När lönen kommer in så bör jag även ha nog mycket till övers så jag även kan lägga en beställning på låda och kopplingskit.

Snart så börjar grejerna komma ihop! 😀

dFagnell
9 februari · 106 Inlägg
#58

Sen finns det en kul uppdatering som jag glömde av, råkade handla en turbo också av Virre som köpte en bra att ha turbo innan han gick på sin HKS T51R

Bra i skicket och lär nog duga ett tag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-1b95b0842a15a76eeed00a68fe7b9646.jpg

dFagnell
15 februari · 106 Inlägg
#59

Nu har tråget kommit och det är inte så långt kvar till löning så lådan ska få beställas. Nu jäklar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-7568b892ac2a6e7ba55cf64682c51c6a.jpg

hencive
17 februari · 17 Inlägg
#60

Ska bli kul att följa detta! Bygger själv på min mk3 just nu så är inte fel med lite inspiration big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Cuefa · 10 svar · onsdag 13:40 · Projekt
Evenemang