Koppla ledramp på bil med bi-xenon

Gustafff
5 september 2018 · 5 Inlägg

Tjena.
Har kopplat in en ledramp på en Audi a4 (8k) 2012 som har bi-xenon.

Jag gick tillväga som jag gjort på mina gamla bilar och letade upp, med hjälp av en multimeter, vilken kabel som går till helljuset i kopplingen innan lyktan, hittade den och sen tjuvade ström därifrån.
Problemet är att när jag slår på helljuset så tänds ledrampen och lyktorna i några sekunder, sen går ledrampen ner på halv effekt för att sedan dö helt och helljuset lika så. Har läst mig till att man i vissa fall måste köpa ett speciellt canbus interface-kablage, men pratade med en mekaniker som sa att han aldrig behövt använda det på bilar med bi-xenon.

Någon som har en lösning?

it_mutt Avstängd
5 september 2018 · 10 388 Inlägg

Gustafff skrev:
Tjena.
Har kopplat in en ledramp på en Audi a4 (8k) 2012 som har bi-xenon.

Jag gick tillväga som jag gjort på mina gamla bilar och letade upp, med hjälp av en multimeter, vilken kabel som går till helljuset i kopplingen innan lyktan, hittade den och sen tjuvade ström därifrån.
Problemet är att när jag slår på helljuset så tänds ledrampen och lyktorna i några sekunder, sen går ledrampen ner på halv effekt för att sedan dö helt och helljuset lika så. Har läst mig till att man i vissa fall måste köpa ett speciellt canbus interface-kablage, men pratade med en mekaniker som sa att han aldrig behövt använda det på bilar med bi-xenon.

Någon som har en lösning?

Systemen utvecklas, det är inte mer med det.

Översätt det till halogen. En bil från ex.vis 1980 har du inga problem att koppla in dig på (på samma/liknande sätt du beskrivit), men på en 2018 är det kanske inte lika säkert att bilen går med på det.

Just hur systemet på A4:orna utvecklats låter jag vara osagt. En A6 C6 är det iaf inga problem att göra som du har gjort på.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
5 september 2018 · 7 286 Inlägg

en spontan tanke är att du koppla ett canbusmotstånd på reläet till rampen,, är absolut inte 100 på att det hjälper,, men värt ett försök,, för låter ju som om styrningen stryps av någon anl,,

följdfråga,, för visst i 17 har du använt relä??

Senast redigerat av granadadr (5 september 2018)

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
it_mutt Avstängd
5 september 2018 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:
en spontan tanke är att du koppla ett canbusmotstånd på reläet till rampen,, är absolut inte 100 på att det hjälper,, men värt ett försök,, för låter ju som om styrningen stryps av någon anl,,

följdfråga,, för visst i 17 har du använt relä??

Befogad fråga (inte för att TS behöver känna sig träffad per se, men iaf)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Tobzter
5 september 2018 · 3 145 Inlägg

Har koppla in ramp på bixenon lyktor utan konstigheter. Men så klart med relä och allt runt omkring.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Gustafff
5 september 2018 · 5 Inlägg

granadadr skrev:
en spontan tanke är att du koppla ett canbusmotstånd på reläet till rampen,, är absolut inte 100 på att det hjälper,, men värt ett försök,, för låter ju som om styrningen stryps av någon anl,,

följdfråga,, för visst i 17 har du använt relä??

Ja det kan ju kanske funka.
Relä har jag självklart använt!

granadadr
5 september 2018 · 7 286 Inlägg

Gustafff skrev:

granadadr skrev:
en spontan tanke är att du koppla ett canbusmotstånd på reläet till rampen,, är absolut inte 100 på att det hjälper,, men värt ett försök,, för låter ju som om styrningen stryps av någon anl,,

följdfråga,, för visst i 17 har du använt relä??

Ja det kan ju kanske funka.
Relä har jag självklart använt!

antog att du anv relä,, men kände att jag frågar,, smile

Gustafff
5 september 2018 · 5 Inlägg

granadadr skrev:

Gustafff skrev:

granadadr skrev:
en spontan tanke är att du koppla ett canbusmotstånd på reläet till rampen,, är absolut inte 100 på att det hjälper,, men värt ett försök,, för låter ju som om styrningen stryps av någon anl,,

följdfråga,, för visst i 17 har du använt relä??

Ja det kan ju kanske funka.
Relä har jag självklart använt!

antog att du anv relä,, men kände att jag frågar,, smile

Förstår det! smile

Cuefa Ain't no place like home...
6 september 2018 · 4 628 Inlägg

Borde kunna fungera med en XBB annars, eftersom den bara kläms över sladden till helljustillslaget smile

Har monterat sådana på Passater med biXenon utan några problem smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Gustafff
9 september 2018 · 5 Inlägg

Cuefa skrev:
Borde kunna fungera med en XBB annars, eftersom den bara kläms över sladden till helljustillslaget smile

Har monterat sådana på Passater med biXenon utan några problem smile

Ja, har sett att andra har använt sig av det och att det har funkat. Men då kostar det ju lite mer, så vill se om det går att lösa utan först smile

ottorb
10 september 2018 · 320 Inlägg

du har  CAN-buss styrning ,om du vill att de ska funka får du bygga om till minus styrning, betyder att du får modifiera kablarna till reläet

granadadr
10 september 2018 · 7 286 Inlägg

ottorb skrev:
du har  CAN-buss styrning ,om du vill att de ska funka får du bygga om till minus styrning, betyder att du får modifiera kablarna till reläet

är det minusstyrt bara fr det är canbus?

it_mutt Avstängd
11 september 2018 · 10 388 Inlägg

Personligen blir jag lite smått nyfiken i vad "CAN-buss styrning" skulle innebära lite mer konkret enligt tidigare inlägg.

Att det ingår i kontrollnätverket i sig (canbus) har ju i sig inget att göra med HUR det styrs i sig. Det är isf "lika mycket" canbus-styrning på en A6 C6...där är det inte det minsta minusstyrt, och kräver således ingen modifiering alls (där går det dessutom ypperligt att koppla in det "som vanligt", men nu är det inte TS' bil, så det i sig kan kvitta).

Vidare, att det ingår i CB-systemet i sig, motsätter jag inte heller mig givetvis.

Senast redigerat av it_mutt (11 september 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ottorb
11 september 2018 · 320 Inlägg

canbusnätet apterar inte ut 12v ,att  du ska kunna koppla till förbrukare krävs en box eller du kopplar om förbrukarens relä till minusstyrd då behövs ingen box

it_mutt Avstängd
11 september 2018 · 10 388 Inlägg

ottorb skrev:
canbusnätet apterar inte ut 12v ,att  du ska kunna koppla till förbrukare krävs en box eller du kopplar om förbrukarens relä till minusstyrd då behövs ingen box

Fast...det är inte canbussystemet -i sig- som styr något alls. Det är "bara" sammankopplingen. Precis som att ljusövervakning i sig inte är "=" med canbus.
Canbus är i sig, ännu en gång, bara nätverket i bilen som tillåter att pryttlar att prata med varandra

För att dra det längre;

Du kan ha ett komplett system, canbus, där "sista anhalten" är en kontrollbox (för att hålla det enkelt) som i sin tur skickar ut 12v. Det görs "överallt" i bilar. Ljusboxen/arna i en Audi är ett ypperligt exempel. De skickar (inte alltid) ut 12v till glödlampan. Men, ingår de i canbussystemet? Givetvis gör de det.


Så nej, att man har ett CB-system innebär vare sig att bilen skickar ut en negativ spänningsimpuls, eller att den inte  är +12v, per automatik.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
11 september 2018 · 7 286 Inlägg

it_mutt skrev:

ottorb skrev:
canbusnätet apterar inte ut 12v ,att  du ska kunna koppla till förbrukare krävs en box eller du kopplar om förbrukarens relä till minusstyrd då behövs ingen box

Fast...det är inte canbussystemet -i sig- som styr något alls. Det är "bara" sammankopplingen. Precis som att ljusövervakning i sig inte är "=" med canbus.
Canbus är i sig, ännu en gång, bara nätverket i bilen som tillåter att pryttlar att prata med varandra

För att dra det längre;

Du kan ha ett komplett system, canbus, där "sista anhalten" är en kontrollbox (för att hålla det enkelt) som i sin tur skickar ut 12v. Det görs "överallt" i bilar. Ljusboxen/arna i en Audi är ett ypperligt exempel. De skickar (inte alltid) ut 12v till glödlampan. Men, ingår de i canbussystemet? Givetvis gör de det.


Så nej, att man har ett CB-system innebär vare sig att bilen skickar ut en negativ spänningsimpuls, eller att den inte  är +12v, per automatik.

tänkte väl det smile  minusstyrt kan man ju ha,, vet att v40 har minusstyrd helljus

it_mutt Avstängd
11 september 2018 · 10 388 Inlägg

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

ottorb skrev:
canbusnätet apterar inte ut 12v ,att  du ska kunna koppla till förbrukare krävs en box eller du kopplar om förbrukarens relä till minusstyrd då behövs ingen box

Fast...det är inte canbussystemet -i sig- som styr något alls. Det är "bara" sammankopplingen. Precis som att ljusövervakning i sig inte är "=" med canbus.
Canbus är i sig, ännu en gång, bara nätverket i bilen som tillåter att pryttlar att prata med varandra

För att dra det längre;

Du kan ha ett komplett system, canbus, där "sista anhalten" är en kontrollbox (för att hålla det enkelt) som i sin tur skickar ut 12v. Det görs "överallt" i bilar. Ljusboxen/arna i en Audi är ett ypperligt exempel. De skickar (inte alltid) ut 12v till glödlampan. Men, ingår de i canbussystemet? Givetvis gör de det.


Så nej, att man har ett CB-system innebär vare sig att bilen skickar ut en negativ spänningsimpuls, eller att den inte  är +12v, per automatik.

tänkte väl det smile  minusstyrt kan man ju ha,, vet att v40 har minusstyrd helljus

Jadå, visst är det så. Och det i sig motsätter jag mig inte. Samtidigt vet jag, av erfarenhet, att bilar med "fullt canbussystem" (var man nu ska dra gränsen...) också kan ha positiv 12v till styrningen av "skärmen" i bixenonstrålkastare.

Det är då inte att motsätta mig att en del system är känsligare än andra (dvs; även en minimal förbrukningsökning kan få systemet att balla ur), eller att det finns minusstyrt eller att det kan vara som så att, som i detta fall; där "helljuspåslaget" styrs med en lägre spänning än 12v. Det jag inte riktigt gillar är att man lägger fram det som "du har canbussystem i din bil, då ÄR det såhär...just för att det är canbus"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fax110
11 september 2018 · 344 Inlägg

har kopplat in extraljus på en A4 -13 precis som du gjort och där funkar det fint så trolgtivs något som strular. hur ser strömtjuven ut? säker på att du tog rätt kabel? tror det var pin 11 på vänster lykta jag tog(förarsidan menar jag).

jag skulle ha börjat från början.

vart har jag tagit + matning ifrån?
är allt kopplat rätt på reläet och jag har inga oisolerade kontakter eller kablar nånstans som kortsluter?
är det glapp i strömtjuven?
har jag provat ett annat relä?
osv

Senast redigerat av fax110 (11 september 2018)

Stefan7neson
12 september 2018 · 394 Inlägg

Ifall jag, som i nuläget har en Hella extraljusramp, vill byta till LED-ramp istället. All eldragning är ju gjord, så jag undrar: Kan jag byta rakt av till LED-ramp utan att behöva göra några modifieringar på eldragningar/relä? Har en Audi A6 C6 2010.

Cuefa Ain't no place like home...
12 september 2018 · 4 628 Inlägg

Stefan7neson skrev:
Ifall jag, som i nuläget har en Hella extraljusramp, vill byta till LED-ramp istället. All eldragning är ju gjord, så jag undrar: Kan jag byta rakt av till LED-ramp utan att behöva göra några modifieringar på eldragningar/relä? Har en Audi A6 C6 2010.

Fungerar rampen du har i dagsläget ska det inte vara några problem. Tänk på att LED är noga med + och -, kopplar du åt andra hållet lyser det inget smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang