Problem med Ford Focus 1,8 Flexifuel 2007

90foba
6 september 2018 · 11 Inlägg

Tjena! Tänkte kolla om det finns någon som eventuellt kan hjälpa mig.
Blev nyligen (lycklig) Ford ägare...
Köpte bilen billig då den gick ojämnt, problemet löstes genom att jag bytte tändstiften så gick bilen bra i 2 dagar.
Nu efter det märker jag att han vill bara gå på 2-3 burkar på tomgången plötsligt.. när man startar han så går han fint i ca 20 sec på tomgången sen börjar han bete sig konstigt och  vill inte gå på alla burkar.... medför även en massa svart rök från avgassystemet. MEN börjar man gasa så går han hur fint som helst så länge man håller den på högre varvtal ca 2000 och uppåt....
Kollade tändstiften och de var kolsvarta vart enda en....
Rengjorde de och testade att köra bilen på tomgång i ca 1 min.... plockade ut de och samma resultat där igen!
Svarta som natten alla 4. Det jag förstår är att den får alldeles för mycket bränsle.
Min uppfattning är att det borde vara ngt med spridarna men har ändå svårt att tro att alla spridarna ska ha get upp samtidigt.
Måste även tillägga att det finns absolut inga felkoder! inga lampor som tänds heller!     

Så ja uppskattar alla tips och råd ang om vad det kan vara!


OBS det är en Flexifuel men körs endast på bensin!  så det med etanol problemen som man läser om dessa bilar borde inte vara problemet.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 september 2018 · 4 917 Inlägg

Jag satsar på lambdan eftersom det är den som är med och reglerar bränslemängden..
Det kan vara oren LMM men det får bli i andra hand..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
90foba
6 september 2018 · 11 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Jag satsar på lambdan eftersom det är den som är med och reglerar bränslemängden..
Det kan vara oren LMM men det får bli i andra hand..

Tack för svar! Ja lambdan  har jag med tänkt på men borde den inte ge felkod? Och lmm finns inte på den modellen bara map smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 september 2018 · 4 917 Inlägg

En halvdålig lambda kanske inte genererar felkod. .

Och då blir det map och inte lmm i andra hand..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
90foba
6 september 2018 · 11 Inlägg

bilknuffaren skrev:
En halvdålig lambda kanske inte genererar felkod. .

Och då blir det map och inte lmm i andra hand..smile

Aha okej då vet jag smile trodde det skulle ge felkod direkt hehe big_smile men då får jag väl införskaffa en lambda då o testa smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 september 2018 · 4 917 Inlägg

Det rätta vore att realtidsövervaka med dator för att vara säker på att det är lambdan som bråkar.
Men det kostar ju lite pengar det också..

Senast redigerat av bilknuffaren (6 september 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
90foba
6 september 2018 · 11 Inlägg

ja så är det! men får väl chansa lite iaf big_smile

leffe
6 september 2018 · 25 Inlägg

byt tempgivaren  om inte den ger rätt värde till styrdonet kan motorn gå mycket fett.  ger inga felkoder. lambdan tror jag inte den börjar fungera först när motorn är varm

90foba
6 september 2018 · 11 Inlägg

leffe skrev:
byt tempgivaren  om inte den ger rätt värde till styrdonet kan motorn gå mycket fett.  ger inga felkoder. lambdan tror jag inte den börjar fungera först när motorn är varm

Hej och tack för svaret!
Men min tanke är att om temp givaren skulle vara trasig så skulle väll inte mätaren visa rätt heller i bilen? Eller har jag fel? smile

leffe
6 september 2018 · 25 Inlägg

jag kan inte den motorn exakt men måna bilar har separata tempgivare

90foba
6 september 2018 · 11 Inlägg

leffe skrev:
jag kan inte den motorn exakt men måna bilar har separata tempgivare

Okej då förstår jag! Värt att kolla upp det med iaf smile tack för svaret ännu en gång smile

90foba
7 september 2018 · 11 Inlägg

Lambdan o tempgivaren är bytt men tyvärr fortfarande samma fel. Tar gärna emot fler tips smile

leffe
7 september 2018 · 25 Inlägg

bytte du rätt temppgivre? det fins två

90foba
7 september 2018 · 11 Inlägg

leffe skrev:
bytte du rätt temppgivre? det fins två

finns tydligen bara en till denna bilen enligt de på Mekonomen

jaka54
7 september 2018 · 5 719 Inlägg

Hej.
Lita inte alltid på vad de säger på Mekonomen. Kontakta Ford!

xXSammy
8 september 2018 · 6 569 Inlägg

Vad för lambda monterade du och vilken av dem bytte du?

De/Dem
90foba
8 september 2018 · 11 Inlägg

xXSammy skrev:
Vad för lambda monterade du och vilken av dem bytte du?

Bytte den främre lambdasonden

qazse
8 september 2018 · 178 Inlägg

Jag skulle gissa att du har en eller flera tändspolar som missar.

dålig förbränning gör så lambda blir blockerad och bilen blandar ännu mera fel

Sen lite beroende på hur länge och hur kraftigt den har missat kan även bakre lambdan vara blockerad och i värsta fall kan du ha bränt sönder katalysatorn.

tändspolar ligger på typ 400kr st och efterson det kan vara riktigt svårt att ta reda på vilken/vilka som missar är det inte dumt att byta alla samtidigt, sen om du frågar snällt kan du säkert få kolla dina avgasvärden på bilprovningen för att säkerställa att katalysatorn mår bra.

90foba
8 september 2018 · 11 Inlägg

Tack för svar!
Jag var lite slarvig och glömde skriva att samtliga tändspolarna år bytta! så troligen inget fel där. ber om ursäkt då jag glömde att skriva det tidigare smile

qazse
8 september 2018 · 178 Inlägg

Då skulle jag råda dig att fortsätta med stegen efter. Kolla katalysator och bakre lambda.

Styrdonet lär sig även hur motorn går så du kan behöva nolla inlärda värden när du är säker på att alla fysiska delar är helt ok.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang