Vad krävs för att byta till 531 topp i en B230FK?

tewo22
6 september 2018 · 118 Inlägg

Som rubriken lyder, vad är det som krävs för att byta till en 531 topp i en B230FK? är det så enkelt att listan bara innehåller 531 toppen? Och hur ser man till att en topp är nollad när man ska installera den och har köpt den lös?

simlar
6 september 2018 · 5 524 Inlägg

Du köper en sotningssats av god kvalitet och nya topplocksbultar för säkerhetsskull.
Sen är det bara skruva av den gamla och skruva på den nya.

Rekommenderar dock att flytta över avgasventilerna från FK-toppen då dessa är saltkylda = klarar högre värme.

Toppen behöver inte nollas däremot kamaxeln, men det gör du på exakt samma sätt som vid ett kamremsbyte.
Byt även kamrem och spännare när du ändå har isär allt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
tewo22
6 september 2018 · 118 Inlägg

simlar skrev:
Du köper en sotningssats av god kvalitet och nya topplocksbultar för säkerhetsskull.
Sen är det bara skruva av den gamla och skruva på den nya.

Rekommenderar dock att flytta över avgasventilerna från FK-toppen då dessa är saltkylda = klarar högre värme.

Toppen behöver inte nollas däremot kamaxeln, men det gör du på exakt samma sätt som vid ett kamremsbyte.
Byt även kamrem och spännare när du ändå har isär allt.

Okej, men jag trodde man nollade kamaxeln genom att skruva på "kugghjulet" som kamremmen sitter på? Då jag inte avmonterat det hjulet så vet jag inte heller om den bara går att sätta på på ett och samma sätt, sitter det som något spår i den som ser till att den kugghjulet endast sitter på ett sätt?

Tack så mycket för svaret!

Senast redigerat av tewo22 (6 september 2018)

Nickeboii
7 september 2018 · 762 Inlägg

tewo22 skrev:

simlar skrev:
Du köper en sotningssats av god kvalitet och nya topplocksbultar för säkerhetsskull.
Sen är det bara skruva av den gamla och skruva på den nya.

Rekommenderar dock att flytta över avgasventilerna från FK-toppen då dessa är saltkylda = klarar högre värme.

Toppen behöver inte nollas däremot kamaxeln, men det gör du på exakt samma sätt som vid ett kamremsbyte.
Byt även kamrem och spännare när du ändå har isär allt.

Okej, men jag trodde man nollade kamaxeln genom att skruva på "kugghjulet" som kamremmen sitter på? Då jag inte avmonterat det hjulet så vet jag inte heller om den bara går att sätta på på ett och samma sätt, sitter det som något spår i den som ser till att den kugghjulet endast sitter på ett sätt?

Tack så mycket för svaret!

Det finns bara ett sätt att montera kamdrevet på kamaxeln om det är originaldelar. Det finns nämligen en styrpinne som ser till att du sätter det rätt. Sen när du monterat kammen i toppen och ska sätta dit kamremmen så ser du bara till nolla kamdrevet den mot markeringen. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
tewo22
8 september 2018 · 118 Inlägg

Nickeboii skrev:

tewo22 skrev:

simlar skrev:
Du köper en sotningssats av god kvalitet och nya topplocksbultar för säkerhetsskull.
Sen är det bara skruva av den gamla och skruva på den nya.

Rekommenderar dock att flytta över avgasventilerna från FK-toppen då dessa är saltkylda = klarar högre värme.

Toppen behöver inte nollas däremot kamaxeln, men det gör du på exakt samma sätt som vid ett kamremsbyte.
Byt även kamrem och spännare när du ändå har isär allt.

Okej, men jag trodde man nollade kamaxeln genom att skruva på "kugghjulet" som kamremmen sitter på? Då jag inte avmonterat det hjulet så vet jag inte heller om den bara går att sätta på på ett och samma sätt, sitter det som något spår i den som ser till att den kugghjulet endast sitter på ett sätt?

Tack så mycket för svaret!

Det finns bara ett sätt att montera kamdrevet på kamaxeln om det är originaldelar. Det finns nämligen en styrpinne som ser till att du sätter det rätt. Sen när du monterat kammen i toppen och ska sätta dit kamremmen så ser du bara till nolla kamdrevet den mot markeringen. smile

Fan vad bra big_smile Tack så mycket för svaren!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang