Pysventil laddtrycks omfång

olle94
9 september 2018 · 19 Inlägg

Tjena, har precis monterat biltemas pysventil på min volvo 945 ftt -98a. Undrar lite om det är något speciellt laddtrycks omfång det går att ställa den på t.ex. går att ställa mellan 0,5-1,5 bar. Eller är det wastegaten som sätter dom gränserna?

BMW 323i E46 "isbilen" (1999)
Volvo V60 D5 AWD "Sambons" (2013)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2018 · 17 483 Inlägg

Bra fråga men över 1.2-1.3 är väl inte att rekommendera. I synnerhet inte på lägre växlar. Ni som kan Volvo..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
olle94
9 september 2018 · 19 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bra fråga men över 1.2-1.3 är väl inte att rekommendera. I synnerhet inte på lägre växlar. Ni som kan Volvo..?

Mena mer vilket omfång den går att ställa in på typ t.ex. justerbar mellan 0.3-2.0 bar.

Volvo V60 D5 AWD "Sambons" (2013)
BMW 323i E46 "isbilen" (1999)
Mack Forum- och sitemoderator
9 september 2018 · 26 149 Inlägg

olle94 skrev:

Hybrid_ skrev:
Bra fråga men över 1.2-1.3 är väl inte att rekommendera. I synnerhet inte på lägre växlar. Ni som kan Volvo..?

Mena mer vilket omfång den går att ställa in på typ t.ex. justerbar mellan 0.3-2.0 bar.

Vilket "område" den går att ställa in i står väl i den medföljande broschyren?
För övrigt rekommenderar jag inte pysventil över huvudtaget. Det är att leka med motorns hållbarhet i längden.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
olle94
9 september 2018 · 19 Inlägg

Mack skrev:

olle94 skrev:

Hybrid_ skrev:
Bra fråga men över 1.2-1.3 är väl inte att rekommendera. I synnerhet inte på lägre växlar. Ni som kan Volvo..?

Mena mer vilket omfång den går att ställa in på typ t.ex. justerbar mellan 0.3-2.0 bar.

Vilket "område" den går att ställa in i står väl i den medföljande broschyren?
För övrigt rekommenderar jag inte pysventil över huvudtaget. Det är att leka med motorns hållbarhet i längden.

Stod tyvärr ingenting på den. Givetvis kommer bilen bli chippad i bränsle å tändning innan jag höjjer laddtrycket just för att inte riskera något.

Volvo V60 D5 AWD "Sambons" (2013)
BMW 323i E46 "isbilen" (1999)
Stekpannan
10 september 2018 · 83 Inlägg

Rekommenderar att du kastar pysventilen all världens väg och skaffar en ställbar WG istället, mycket bättre för bilen i längden och stabilare ladd.
Särskilt om du ska chippa den och bygga lite mer.

tewo22
10 september 2018 · 118 Inlägg

olle94 skrev:

Mack skrev:

olle94 skrev:

Mena mer vilket omfång den går att ställa in på typ t.ex. justerbar mellan 0.3-2.0 bar.

Vilket "område" den går att ställa in i står väl i den medföljande broschyren?
För övrigt rekommenderar jag inte pysventil över huvudtaget. Det är att leka med motorns hållbarhet i längden.

Stod tyvärr ingenting på den. Givetvis kommer bilen bli chippad i bränsle å tändning innan jag höjjer laddtrycket just för att inte riskera något.

Det handlar inte om att högre tryck utan chip kommer att göra påverkan, det handlar om att pysventiler inte är regelbundna och inte lika säkra som en ställbar wastegate från t.ex. kl racing.

olle94
10 september 2018 · 19 Inlägg

tewo22 skrev:

olle94 skrev:

Mack skrev:

Vilket "område" den går att ställa in i står väl i den medföljande broschyren?
För övrigt rekommenderar jag inte pysventil över huvudtaget. Det är att leka med motorns hållbarhet i längden.

Stod tyvärr ingenting på den. Givetvis kommer bilen bli chippad i bränsle å tändning innan jag höjjer laddtrycket just för att inte riskera något.

Det handlar inte om att högre tryck utan chip kommer att göra påverkan, det handlar om att pysventiler inte är regelbundna och inte lika säkra som en ställbar wastegate från t.ex. kl racing.

Okej förstår, ingen som möjligen har en sån liggandes till salu?

Volvo V60 D5 AWD "Sambons" (2013)
BMW 323i E46 "isbilen" (1999)
tewo22
11 september 2018 · 118 Inlägg

olle94 skrev:

tewo22 skrev:

olle94 skrev:
Stod tyvärr ingenting på den. Givetvis kommer bilen bli chippad i bränsle å tändning innan jag höjjer laddtrycket just för att inte riskera något.

Det handlar inte om att högre tryck utan chip kommer att göra påverkan, det handlar om att pysventiler inte är regelbundna och inte lika säkra som en ställbar wastegate från t.ex. kl racing.

Okej förstår, ingen som möjligen har en sån liggandes till salu?

Kostar ca 995kr ny till en B230FK/FT. Jag har tyvärr ingen (min sitter på smile )
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wa … turbo.html

Kanske bör lägga till att dessa är väldigt svåra att justera på grund av hårdheten i fjädern, lättast att göra under bilen.

Senast redigerat av tewo22 (11 september 2018)

olle94
11 september 2018 · 19 Inlägg

tewo22 skrev:

olle94 skrev:

tewo22 skrev:

Det handlar inte om att högre tryck utan chip kommer att göra påverkan, det handlar om att pysventiler inte är regelbundna och inte lika säkra som en ställbar wastegate från t.ex. kl racing.

Okej förstår, ingen som möjligen har en sån liggandes till salu?

Kostar ca 995kr ny till en B230FK/FT. Jag har tyvärr ingen (min sitter på smile )
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wa … turbo.html

Kanske bör lägga till att dessa är väldigt svåra att justera på grund av hårdheten i fjädern, lättast att göra under bilen.

Fått tag på en ställbar wastegate nu, en som sålde en oanvänd. Hur menar du då med att den är svår att ställa in, att man inte kommer åt tillräckligt bra uppifrån för att få kraft å vrida på den?

BMW 323i E46 "isbilen" (1999)
Volvo V60 D5 AWD "Sambons" (2013)
tewo22
11 september 2018 · 118 Inlägg

olle94 skrev:

tewo22 skrev:

olle94 skrev:

Okej förstår, ingen som möjligen har en sån liggandes till salu?

Kostar ca 995kr ny till en B230FK/FT. Jag har tyvärr ingen (min sitter på smile )
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wa … turbo.html

Kanske bör lägga till att dessa är väldigt svåra att justera på grund av hårdheten i fjädern, lättast att göra under bilen.

Fått tag på en ställbar wastegate nu, en som sålde en oanvänd. Hur menar du då med att den är svår att ställa in, att man inte kommer åt tillräckligt bra uppifrån för att få kraft å vrida på den?

Precis så menade jag! Dom är jävlans hårda, iaf min smile (Är inte att jag är svag, har andra som fått känna och inte lyckas), hjälper om man kör upp den på lyft eller något och drar)

Lite tips, Kortare stag = mer tryck krävs för att öppna wastegaten (mer laddtryck går in i motorn)
Längre stag = mindre tryck går in i motorn.

När du ska ta av den gamla wastegaten, kolla så att clipsen som håller i staget är hel, kan gå sönder annars om du monterar tillbaka den med nya staget. Det finns olika lösningar för att hålla uppe den, allt från "spårryttare" från biltema. Låsringar. Jag testade med stålvajer, gick skitbra, men inget att rekommendera i längden ifall bilen skulle överhetta eller om du kör hårt så att turbon går upp i sådan värme så att den smälter fast kanske det inte blir så snyggt big_smile.  Tror jag hörde saxsprint, men är lite osäker på hur den skulle fungera i det här fallet.

olle94
12 september 2018 · 19 Inlägg

tewo22 skrev:

olle94 skrev:

tewo22 skrev:

Kostar ca 995kr ny till en B230FK/FT. Jag har tyvärr ingen (min sitter på smile )
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/wa … turbo.html

Kanske bör lägga till att dessa är väldigt svåra att justera på grund av hårdheten i fjädern, lättast att göra under bilen.

Fått tag på en ställbar wastegate nu, en som sålde en oanvänd. Hur menar du då med att den är svår att ställa in, att man inte kommer åt tillräckligt bra uppifrån för att få kraft å vrida på den?

Precis så menade jag! Dom är jävlans hårda, iaf min smile (Är inte att jag är svag, har andra som fått känna och inte lyckas), hjälper om man kör upp den på lyft eller något och drar)

Lite tips, Kortare stag = mer tryck krävs för att öppna wastegaten (mer laddtryck går in i motorn)
Längre stag = mindre tryck går in i motorn.

När du ska ta av den gamla wastegaten, kolla så att clipsen som håller i staget är hel, kan gå sönder annars om du monterar tillbaka den med nya staget. Det finns olika lösningar för att hålla uppe den, allt från "spårryttare" från biltema. Låsringar. Jag testade med stålvajer, gick skitbra, men inget att rekommendera i längden ifall bilen skulle överhetta eller om du kör hårt så att turbon går upp i sådan värme så att den smälter fast kanske det inte blir så snyggt big_smile.  Tror jag hörde saxsprint, men är lite osäker på hur den skulle fungera i det här fallet.

Okej, ska testa detta! Tack för tipsen smile

Volvo V60 D5 AWD "Sambons" (2013)
BMW 323i E46 "isbilen" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang