Baslåda spelar lägre än vad den borde

Peugeot_Power
19 september 2018 · 59 Inlägg

Tjena! Har köpt begagnade troligtvis äldre grejer för att slänga in i vinterbilen/klassbil. Slutade med en låda med 2x10" MDS Dynamic DA-1080 (400w rms vad jag hittat) i en helt ok portad låda (troligtvis hemmabyggd) med ett MDS Fanatic GTI-3002, 2-kanalssteg som ska ge 2x300w rms (vid x ohm), allt kopplat med biltemas 21mm kabelkit.

Felet är att basarna inte spelar så högt som jag förväntat mig, samt att de inte klarar frekvenser under 50hz (ren uppskattning, spelat med dem ca 5 min än). Hade tidigare ett 2x12" system med 4-500w rms effekt som flåsade bra mycket bättre. Högtalarna var varken parallell eller seriekopplade, utan dom körs rakt in i varsin kanal. Pillat på steget och visst sätter man boost på max och likaså med level blir det lite drag, men det känns sådär tycker jag..

Så felsökning; jag tror själv att batteriet är för gammalt och slitet, men har ni några andra tips man kan testa först och främst? Är ingen guru alls när det kommer till olika kopplingar och vad som påverkar effekten men lite kan jag, därav att jag frågar här smile

Tack på förhand!

Utmarks-Loke
19 september 2018 · 5 809 Inlägg

Har du kopplat plus och minus på högtalarna likadant? Om den ena står fel slår den inåt istället och det tar ut mycket av ljudet från den andra, speciellt vid basslag

Fjong
19 september 2018 · 1 494 Inlägg

Finns massa grejer som det skulle kunna vara, första tanken är felinställt eller väldigt dålig signal från stereon kanske, biltemas har inte varit så bra signal på. Lådan avgör också mycket för resultatet, skulle också förklara varför den inte kan spela så djupt. Mät spänningen så ser du om det har med batteriet att göra men det tvivlar jag på i detta fallet. Kolla så att båda basarna verkligen spelar med så inte en är bränd.

Bassiehof
19 september 2018 · 1 777 Inlägg

Brygga steget, kolla upp basens känslighet som jag misstänker är låg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang