Är batteriet slut?? Megane

Smurfen40
26 september 2018 · 689 Inlägg

Ibland är det som startmotorn hugger/inte orkar för att sen starta utan bekymmer.
Körde ifrån jobb hem ca 4km
Mätte batteriet utan belastning 12.7
Satte på tändningen och ca 10 sekunder senare var den nere på 11.75.
Kollade nu  efter någon timme igen utan tändningen på 12.46
Vad kan man dra dör slutsats av detta??

Senast redigerat av Smurfen40 (26 september 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 september 2018 · 4 917 Inlägg

Beroende på åldern så kan man med gott samvete köpa nytt om den är mer än 6-8 år gammal och den visar sånahär tendenser..
Vintern lär inte bättra på batteriets kapasitet direkt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zleepy Trucker
26 september 2018 · 1 391 Inlägg

Du verkar köra för lite för att batteriet ska laddas upp (4km), drar mer att starta bilen än du får tillbaka av generatorn på så korta svängar, när laddade du batteriet senast?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Smurfen40
26 september 2018 · 689 Inlägg

zleepy skrev:
Du verkar köra för lite för att batteriet ska laddas upp (4km), drar mer att starta bilen än du får tillbaka av generatorn på så korta svängar, när laddade du batteriet senast?

Ja där håller jag med att jag kör mycket korta sträckor.
Men kör även ibland 5-10 mil och den hugger ibland ändå.kan även vara något annat fel förutom batteriet ju.
Batteriet vet jag inte hur gammalt det är då jag bara ägt bilen ca 4mån
Men det är ett varta silver dynamic 61ah och säljs även idag iallafall

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 september 2018 · 4 917 Inlägg

Jag är inte böjd att hålla med ovanstående av den anledningen att jag själv kör mindre än 2 km per dag och gjort så i flera år utan problem..
Så TS kan gott sikta in sig på batteribyte, men han kan gärna ladda upp det först REJÄLT så får vi se..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Smurfen40
26 september 2018 · 689 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Jag är inte böjd att hålla med ovanstående av den anledningen att jag själv kör mindre än 2 km per dag och gjort så i flera år utan problem..
Så TS kan gott sikta in sig på batteribyte, men han kan gärna ladda upp det först REJÄLT så får vi se..

Okej så in med batteriet i helgen på laddning jag har någon liten smart laddare här hemma som borde fungera.
rengöra alla polerna så kanske det räcker??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
zleepy Trucker
26 september 2018 · 1 391 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Jag är inte böjd att hålla med ovanstående av den anledningen att jag själv kör mindre än 2 km per dag och gjort så i flera år utan problem..
Så TS kan gott sikta in sig på batteribyte, men han kan gärna ladda upp det först REJÄLT så får vi se..

fast ditt namn säger ju allt wink

Men det är ju så, ett batteri mår bra av att laddas, och kör man mycket korta sträckor så tar batteriet stryk för det sällan hinner laddas, jag laddar t.om lastbilens batterier här hemma varannan/tredje vecka på helgen, trots att jag kör ungefär 30-50mil/dag... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang