Min drömprojekt Pontiac firebird 1968 med Pontiac 400.

Min drömbil ska blir verklighet. Utsidan och interiören ska blir i orginialutförande. Drivlinan är Pontiac 400:a och Automatik TH400. Det ska inte bli en äkta ram air bil utan en "hyllning" till den fräna Firebird RA II -68. Välkomna till min projekttråd och detta roliga projekt!
  • 56 Följare
  • 31 545 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 19:34
colamange
18 mars 2019 · 5 Inlägg
#21

Jag googlade ”autumn bronze metallic pontiac” och enligt mig är den färgen riktigt läcker! Tänk också på att värdet på bilen blir mycket högre om den har orginalfärgen ( i de flesta fall)

blazerturbo
18 mars 2019 · 255 Inlägg
#22

colamange skrev:
Jag googlade ”autumn bronze metallic pontiac” och enligt mig är den färgen riktigt läcker! Tänk också på att värdet på bilen blir mycket högre om den har orginalfärgen ( i de flesta fall)

Det är en ovanlig färg och lackades bara 1968.
Jag har inget intresse av att snacka hur mycket bilen värd.
Jag vill bara ha roligt, renovera bilen och köra med den.
Kan hända att jag blir sugen att ha den färgen på bilen ändå.
Måste hitta en bra lackare som kan ta fram receptet på originalfärgen.

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
colamange
19 mars 2019 · 5 Inlägg
#23

blazerturbo skrev:

colamange skrev:
Jag googlade ”autumn bronze metallic pontiac” och enligt mig är den färgen riktigt läcker! Tänk också på att värdet på bilen blir mycket högre om den har orginalfärgen ( i de flesta fall)

Det är en ovanlig färg och lackades bara 1968.
Jag har inget intresse av att snacka hur mycket bilen värd.
Jag vill bara ha roligt, renovera bilen och köra med den.
Kan hända att jag blir sugen att ha den färgen på bilen ändå.
Måste hitta en bra lackare som kan ta fram receptet på originalfärgen.

Det behövs ingen ”bra” lackerare till det😆det finns färdiga recept på alla färger

blazerturbo
19 mars 2019 · 255 Inlägg
#24

Äntligen är ratten klar , klarlacken och ska bara torka över natten. 
Kommer bild imorgon.

Jag har provat att anpassa framskärmar och häftig det blir när bilen är klar.
Nu närmar det sig att börja jobba med bakskärmar.
Förra ägare har börjat att ta bort den gamla högra bakskärmen.
Jag lägger upp en bild på det.
Det är underbart att det finns nästan ingen rosten på bilen utom bakskärmarna men det är vanligt att det rostar där.
Jag vet inte varför men det är ganska vanligt hos usa bilar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-64ca8c7676050679808865206cc5aad3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-ae91cd22e0437ff12aeb05d43be05e80.jpg

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
19 mars 2019 · 12 476 Inlägg
#25

blazerturbo skrev:
Äntligen är ratten klar , klarlacken och ska bara torka över natten. 
Kommer bild imorgon.

Jag har provat att anpassa framskärmar och häftig det blir när bilen är klar.
Nu närmar det sig att börja jobba med bakskärmar.
Förra ägare har börjat att ta bort den gamla högra bakskärmen.
Jag lägger upp en bild på det.
Det är underbart att det finns nästan ingen rosten på bilen utom bakskärmarna men det är vanligt att det rostar där.
Jag vet inte varför men det är ganska vanligt hos usa bilar.


https://www1.garaget.org/gallery/images … c5aad3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … e05e80.jpg

Det är väl alla ställen med dubbel och trippelplåtar som jänkarna kör med. Där emellan rostar det kopiöst mycket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
blazerturbo
19 mars 2019 · 255 Inlägg
#26

Vettemannen skrev:

blazerturbo skrev:
Äntligen är ratten klar , klarlacken och ska bara torka över natten. 
Kommer bild imorgon.

Jag har provat att anpassa framskärmar och häftig det blir när bilen är klar.
Nu närmar det sig att börja jobba med bakskärmar.
Förra ägare har börjat att ta bort den gamla högra bakskärmen.
Jag lägger upp en bild på det.
Det är underbart att det finns nästan ingen rosten på bilen utom bakskärmarna men det är vanligt att det rostar där.
Jag vet inte varför men det är ganska vanligt hos usa bilar.


https://www1.garaget.org/gallery/images … c5aad3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … e05e80.jpg

Det är väl alla ställen med dubbel och trippelplåtar som jänkarna kör med. Där emellan rostar det kopiöst mycket.

/Benny

Ja.

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
20 mars 2019 · 255 Inlägg
#27

Äntligen klar med deluxe ratten!
Den är nyrenoverad och ser ut som ny igen!
Jag har även köpt en bok som handlar om firebirdar och en brochyr för firebird 1969 men bara för det snygga omslaget!

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-de52f5675ce853f28e44d03bb756159b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-a8dc4b04d0c1d2f6ca8bd662846a3a94.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-bd4ff362668a3d0fc471d9becd14c437.jpg

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
20 mars 2019 · 12 476 Inlägg
#28

blazerturbo skrev:
Äntligen klar med deluxe ratten!
Den är nyrenoverad och ser ut som ny igen!
Jag har även köpt en bok som handlar om firebirdar och en brochyr för firebird 1969 men bara för det snygga omslaget!

https://www1.garaget.org/gallery/images … 56159b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images … 6a3a94.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … 14c437.jpg

Va snygg ratten blev! Får du plats med krockkudden i den? wink

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (20 mars 2019)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
blazerturbo
20 mars 2019 · 255 Inlägg
#29

Vettemannen skrev:

blazerturbo skrev:
Äntligen klar med deluxe ratten!
Den är nyrenoverad och ser ut som ny igen!
Jag har även köpt en bok som handlar om firebirdar och en brochyr för firebird 1969 men bara för det snygga omslaget!

https://www1.garaget.org/gallery/images … 56159b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images … 6a3a94.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … 14c437.jpg

Va snygg ratten blev! Får du plats med krockkudden i den? wink

/Benny

Hehehe..

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
20 mars 2019 · 255 Inlägg
#31

Tumbleweed skrev:
O jävlar vad snygg den blev!!!

Tackar!!!

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
2 maj 2019 · 255 Inlägg
#32

Det är ett litet tag sedan som jag var här och skrev.
Jag har varit upptagen med andra grejer.

Ny uppdatering!

Äntligen börjat med renovering av firebirden.
Jag har börjat med plåtjobb.
Det är ett enormt jobb och jag har aldrig jobbat med plåt förut bara med mindre plåtjobb.
Gamla höger yttre hjulhus var dålig och hade märkliga fusklagningar..
Jag har tagit bort höger yttre hjulhusplåt. Det blev mycket att borra ut  massor av svetspunkter och bända loss.
Det var gick bra.
Jag har satt dit nytt yttre hjulhus och det blev mycket anpassning och såga. Det var inte konstigt eftersom hjulhuset är eftermarknad; Taiwan. Rejäl dålig passform men inga problem.  Har inte svetsat fast den för jag måste prova ihop den med bakskärmen så jag vet vad jag ska göra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-a49e333d33f55cda5394de36297e6f6d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-179f8043516c4332381f36ff74bd4e8c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-b2d07db476a32a564e23ea5922cb1d4f.jpg

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Pontiac_firebird72
2 maj 2019 · 925 Inlägg
#33

Fint arbete mycket jobb.

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
blazerturbo
5 juli 2019 · 255 Inlägg
#34

Det var länge sen jag skrev här.
Så nu blir det en stor uppdatering.

Det var mycket jobb med hjulhuset. Men nu är det färdigt!
Svetsat, karosskitt och special färg (kemiska 2k) för chassit.
Största plåtjobbet var höger bakskärm!
Det var mycket att anpassa, justera och slipa.
Prova och prova igen tills jag var nöjd med bakskärmen
och sedan börja svetsa långsamt för att undvika att blev skevt eller för varmt.
Jag fick punktsvets på olika platser så inte plåten blev för varm och ojämn.
Snart ska jag ta tag i vänster bakskärm men där är lite mer jobb.
Jag har hört om PHS ( Pontiac Historic Services)
Jag beställde det och det är värt alla pengar!
Det var spännande att få.
Jag trodde inte att bilen var en 400:a tills nu.
Bilen är en äkta 400 med scoop plus varvräknare på huven!
(Jag har kvar orginalhuven)
Jag är riktig glad att jag har den huven kvar. Självklart ska den användas igen på bilen!
Men tyvärr finns inte 400 motorn eller manuell 4-speed kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-0c76b9e38a3f70e28d4c1784d204eb8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-7429b5238882ee22beeb248a71abb141.jpg[/url]
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-865c356add23c52708b8a46d1ca6ca5a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-4389fc527102f58fe9d1c9f25103a365.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-a5cb75dc01789e3574170702c41bc275.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-5a092e0cd9547523bfc06e5bdc745ee3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-6908fe05dbe9af242b4b261ba87347c3.jpg

Senast redigerat av blazerturbo (5 juli 2019)

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Pontiac_firebird72
6 juli 2019 · 925 Inlägg
#35

Trevligt arbete utfört.

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
blazerturbo
9 juli 2019 · 255 Inlägg
#36

Pontiac_firebird72 skrev:
Trevligt arbete utfört.

Tackar!

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
blazerturbo
12 maj · 255 Inlägg
#37

Äntligen kan jag fortsätta med renoveringen igen!
Förra året blev mycket händelserik av många orsaker och därför blev renoveringen avstannad.
Den var nästan färdig svetsad. Det var bara små saker som behöver svetsas klart.
Så snart kan jag lackera bilen och självklart lämnar jag det till lackproffs .

Ett genombrott skedde iallafall nu för ett par dagar sedan.
Jag slösurfade på blocket och hittade en annons på ett grenrör till big block 396.
Den fanns kvar och jag köpte den.
Den är sällsynt och har en speciell form.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-a75aefa7d8b3e1c8d5e91ccf4d2d84f3.jpg


September 2019:

Jag  åkte till Camaroskroten i Mölndal för att hämta delar till 68:an.
Väl där såg jag en svart Pontiac Trans am 1978 med en guld fågelflamma på huven som stod på gården.
Den var så grym,  jag har aldrig sett en sådan i verkligheten bara sett  en sådan i filmen ’Nu blåser vi snuten’.
Jag frågade Björn om den var till salu och han sa nej. Han skulle ha den själv.
Jag sa bara; ”attans”!
Björn sa att han hade en till som på väg till Sverige från Kalifornien i USA.
Den var helsvart och  med svart klädsel och 350/350 drivlina.
Jag var bara väntade på att den skulle komma till Sverige.

24 November 2019:

Vänta var över...
Jag fick vet att bilen hade landat på Camaroskroten.
Jag åkte dit och kollade på den.
Där stod en Pontiac firebird Esprit 1977 oskruvad.
Den var i gott skick men det fanns små saker som behövdes fixas till.
Den startade direkt och gött ljud från V8 motorn.
Jag köpte den.
Men först skulle det göras en ursprungskontroll, registreringsbesiktning och en vanlig kontrollbesiktning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-f767fc249208b15d9d6892a8fe43548c.jpg


17 December 2019:

Björn på Camaroskroten ringde och sa att bilen nu var godkänd och klar på registreringsbesiktningen och vanlig kontrollbesiktning. Blankt papper! Otroligt, den har kommit direkt USA och varit i en container i  2 mån.

19 December 2019:

Jag hämtade bilen och körde hem.
Allt var bra och fungerade perfekt. 
Jag ska kanske starta en tråd om den i framtiden.

Senast redigerat av blazerturbo (12 maj )

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Pontiac_firebird72
13 maj · 925 Inlägg
#38

Trevligt 77erna är fräcka

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
Pontiac_firebird72
13 maj · 925 Inlägg
#39

blazerturbo skrev:
Det var länge sen jag skrev här.
Så nu blir det en stor uppdatering.

Det var mycket jobb med hjulhuset. Men nu är det färdigt!
Svetsat, karosskitt och special färg (kemiska 2k) för chassit.
Största plåtjobbet var höger bakskärm!
Det var mycket att anpassa, justera och slipa.
Prova och prova igen tills jag var nöjd med bakskärmen
och sedan börja svetsa långsamt för att undvika att blev skevt eller för varmt.
Jag fick punktsvets på olika platser så inte plåten blev för varm och ojämn.
Snart ska jag ta tag i vänster bakskärm men där är lite mer jobb.
Jag har hört om PHS ( Pontiac Historic Services)
Jag beställde det och det är värt alla pengar!
Det var spännande att få.
Jag trodde inte att bilen var en 400:a tills nu.
Bilen är en äkta 400 med scoop plus varvräknare på huven!
(Jag har kvar orginalhuven)
Jag är riktig glad att jag har den huven kvar. Självklart ska den användas igen på bilen!
Men tyvärr finns inte 400 motorn eller manuell 4-speed kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images … 04eb8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images … abb141.jpg[/url]
https://www1.garaget.org/gallery/images … a6ca5a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images … 03a365.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images … 1bc275.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images … 745ee3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images … 7347c3.jpg

Hur gjorde du så att du fick fram historiken på bilen.

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
blazerturbo
13 maj · 255 Inlägg
#40

Pontiac_firebird72 skrev:
Hur gjorde du så att du fick fram historiken på bilen.

PHS (Pontiac Historic Service)  http://www.phs-online.com/index.html

Tyvärr krånglar det lite med betalningen och man är tvungen att använda Fax som nästan ingen använder nuförtiden.
Jag betalde 80$ och jag fick papperskopior.
Det var understruket med gult som visade saker och option i bilen.
Jag fick ingen info om vem ägare var  i Usa. Jag vet att den var svensksåld och  intagen 1972. 
Jag fick veta att bilen stått i ett showroom i en affär  i San Francisco sedan fanns ingen mer info.
Ibland  har man tur att kunna se vem första ägaren var på pappret.

Senast redigerat av blazerturbo (13 maj )

☆Firebird 68 400 "RA II"☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Project 1: Min drömprojekt Pontiac firebird 1968
Project 2: Min Pontiac Firebird Esprit `77
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang