Turbodiesel. Vad släpper trycket?

Noah123
16 oktober 2018 · 1 Inlägg

Turbodieslarna har ju inga dumpar därför att de inte har något gasspjäll. Men släpper inte turbodieslarna turbotrycket till motorn när man slutar gasa? T.ex man laddar 2 bar och så släpper man gasen snabbt. Vart åker trycket? Ut genom luftfiltret? In i motorn? Skadar det inte motorn?

T.ex vad är det som gör det här ljudet när han släpper gasen. (dålig kvalite')
https://www.youtube.com/watch?v=a1UERJ2u1-0

simlar
16 oktober 2018 · 5 508 Inlägg

Eftersom du inte har något gasspjäll åker trycket ut genom motorn som resten av luften.
Dvs insugs och avgasventilerna som "släpper" på trycket.

Det som yrsakar diesel-"ylandet" är högt laddtryck, friflödande luftfilter och friflödande avgas, det du hör är dels turbon som varvar ner och dels laddtrycket som blåser ut genom avgasröret.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
xXSammy
16 oktober 2018 · 6 566 Inlägg

Noah123 skrev:
Turbodieslarna har ju inga dumpar därför att de inte har något gasspjäll

Gasspjäll finns visst och återcirkulerande dumpventiler.

De/Dem
mb_pucken
16 oktober 2018 · 5 082 Inlägg

Vissa dieselmaskiner med lite lagomt högt laddtryck kan även nysa ut lite laddtryck genom turbon när man släpper gasen. Dock oftast om varvtalet sjunker fort på motorn tex om man bränner däck och släpper av gasen fort vid högt laddtryck.
Då blir det mycket luftmassa som helt enkelt inte tar sig in i cylindrarna.

Kan även tänka mig att det kan bero på dåligt flöde i laddtryckssystemet så motståndet övervinner trycket så att säga.

Finns även dieselbilar med gasspjäll men om jag fattat det rätt så skiljer funktionen en del från på en bensinare då det använd mer för att jobba ihop med egr och skit än att reglera insugsluftsmängden och bränsleblandning.

Senast redigerat av mb_pucken (16 oktober 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
simlar
17 oktober 2018 · 5 508 Inlägg

mb_pucken skrev:
Vissa dieselmaskiner med lite lagomt högt laddtryck kan även nysa ut lite laddtryck genom turbon när man släpper gasen. Dock oftast om varvtalet sjunker fort på motorn tex om man bränner däck och släpper av gasen fort vid högt laddtryck.
Då blir det mycket luftmassa som helt enkelt inte tar sig in i cylindrarna.

Kan även tänka mig att det kan bero på dåligt flöde i laddtryckssystemet så motståndet övervinner trycket så att säga.

Finns även dieselbilar med gasspjäll men om jag fattat det rätt så skiljer funktionen en del från på en bensinare då det använd mer för att jobba ihop med egr och skit än att reglera insugsluftsmängden och bränsleblandning.

Gasspjäll på dieselmotorer heter oftast insugningsspjäll, detta är dels en säkerhetsgrejj då den stänger ifall motorvarvtalet stiger utan att man begärt det via gaspedalen, t.ex ifall motorn börjar förbränna sin egna motorolja så stängs insugningsspjället för att undvika att motorn skenar.
Spjället används även till att strypa luftflödet in i motorn för avgasvärdenas skull och även för att skapa ett visst undertryck för att EGR-systemet ska fungera korrekt.
EGR-systemet är även det för avgasvärdena, ett överskott på luft ger högre förbränningstemperatur och högre NOx-utsläpp därför ersätts en viss del av luften med syrefattiga avgaser.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang