940 ltt trim och öppet luftfilter eller dumpventil

Ravil
16 oktober 2018 · 92 Inlägg

Tjena har skaffat mig en 945 ltt se 98 och vill trimma den lite och få mer ljud från turbo, ska va första bilen och ha de seriöst(har atraktor som inte är så seriös)
Tänkte trimma med en justerbar wastegate och chip, tror ni dom på tradera för 500 fungerar bra? Och sen vill ja ha mer ljud från turbo, vet att dumpventil låter som fan men har läst att det är dåligt för motorn, skulle ett öppetluftfilter vara bättre? Tack i för hand 😊 är ny inom turbo
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225379/225379-15b2e4fee7b48e25f867a6f505816c92.jpg

Senast redigerat av Ravil (16 oktober 2018)

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
siiimooon Påstängd
16 oktober 2018 · 1 194 Inlägg

Försök hitta nån som säljer Viking-chip, de brukar funka bra. Sen en ställbar WG på det och köra max 1bar i ladd, över det ger de knappt mer effekt men turbon tar stryk.
Öppet filter kommer ge mycket mer dumpljud, lossa locket på luftburken från lmm och varva lite så kommer du höra skillnad.

Ravil
16 oktober 2018 · 92 Inlägg

siiimooon skrev:
Försök hitta nån som säljer Viking-chip, de brukar funka bra. Sen en ställbar WG på det och köra max 1bar i ladd, över det ger de knappt mer effekt men turbon tar stryk.
Öppet filter kommer ge mycket mer dumpljud, lossa locket på luftburken från lmm och varva lite så kommer du höra skillnad.

Ska testa, har kollat runt o läst att man kan sätta brickor på wastegate sålänge tills man skaffar justerbar. Är det dåligt o göra?

Volvo 945 "Se ltt" (1998)
Tobzter
16 oktober 2018 · 3 143 Inlägg

Funkar bra det med. Men har du köpt en ny klocka så avvakta å byt tycker ja istället

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Martin_volvo940
30 oktober 2018 · 63 Inlägg

Ang chip så visst tradera funkar men skulle dok köpa nåt annat om det ska va riktigt. Finns en del i volvo grupperna på FB som gör bra chip. Kör själv med öppet filter och blir bra pys ljud med det och mindre bök än att koppla in dump.

InTheWhite
24 november 2018 · 2 151 Inlägg

Jag kan varmt rekommendera både chip och WG-klocka från BSR.

Dumpventil sitter original på alla 7/900 turbo. Det som inte brukar funka så bra är "öppen" dump som släpper ut redan uppmätt luft och på så vis ställer till det för motorstyrningen.

Öppet filter ger riktigt härligt turbo och dumpljud, se till att köpa något seriöst som faktiskt också renar och inte bara ser "tufft" ut.

Stekpannan
28 november 2018 · 83 Inlägg

InTheWhite skrev:
Jag kan varmt rekommendera både chip och WG-klocka från BSR.

Dumpventil sitter original på alla 7/900 turbo. Det som inte brukar funka så bra är "öppen" dump som släpper ut redan uppmätt luft och på så vis ställer till det för motorstyrningen.

Öppet filter ger riktigt härligt turbo och dumpljud, se till att köpa något seriöst som faktiskt också renar och inte bara ser "tufft" ut.

Kan varmt hålla med om detta, körde BSR ställbar och 220hp chip och det rullade på fin fint i 2år tills jag sålde vidare bilen.
För mer ljud kör öppet filter/öppna upp luftburken lite.
Ladd skulle jag föreslå 0.8, har kört på både 0.5-0.6 och 1 bar och 1 bar ger inte mycket mer än 0.8 på orginal turbon.

Lycka till med bilen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang