Byta högtalare fram xc90?

Akos
1 november 2018 · 20 Inlägg

Tja!

Jag har problem med mellanregister/bas i min xc90 -07 med dynaudio Premium (tror det är rätt, stora ljudpaketet).

Först försvann mellanregister/bas på passagerarsidan, idag upptäckte jag att det lagt av på förarsidan också.

Efter lite googlande så har jag kommit fram till att det inte bör va slutsteget då diskant fungerar i båda dörrarna och då signal kommer fram till dem så ligger problemet således i högtalarna.

Tydligen är detta ett inte helt okänt fel på xc90, allt från kablar som lossnat till att elementen helt enkelt ”bränns ut” för att citera något forum på engelska.

Jag utgår från att det inte är någon poäng i att försöka rädda högtalarna och bestämde mig för att det enklaste antagligen är att byta ut dem. Nu till min fråga.

Vad ska jag använda för högtalare?
Då Volvo är allmänt griniga med att sätta in något som är eftermarknad så antar jag behöver något som motsvarar original.

Watt? Effekt? Storlek?
Har för mig att det ska va 5,25”

De ser ut såhär:
https://dalys.lt/en/autoparts/volvo/xc9 … er/3107398

All hjälp uppskattas då jag inte kan så mycket om ljud.

Senast redigerat av Akos (1 november 2018)

Bassiehof
2 november 2018 · 1 777 Inlägg

Googla Dynaudio Esotec. Det är nåt liknande i din bil.

Akos
1 december 2018 · 20 Inlägg

Uppdate.
Konstaterat att det är högtalarna som är paj.
Byta till eftermarknad verkar ett jävla projekt då ohm och watt osv är specialare. För att inte tala om att man måste tillverka nya fästen.

Premium dynaudio högtalare verkar närmast omöjliga att få tag i.
Så någon som vet ifall High Performance högtalarna funkar rakt av?

ohm verkar stämma men en polare påpekade att de är lägre watt och jag kan därför riskera att spela sönder dem då mitt slutsteg är för kraftigt.

Någon som vet hur många watt premium och high performance högtalarna är på? Skiljer det sig mellan årsmodeller?

Bassiehof
1 december 2018 · 1 777 Inlägg

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo … -30752352/

Du: men de ser inte exakt likadana ut. Basen i länken har en större dammkåpa.

Jag: förmodligen en senare modell, men bättre (större diameter på talspolen).

Senast redigerat av Bassiehof (1 december 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang