Vad är "kortast lämpliga väg" till bilbesiktningen? (aka, kommer jag undan? ) samt "är detta startmotor strul? (video)

Timoat
7 november 2018 · 59 Inlägg

Halloj! Jo det är så här att jag befinner mig i Stockholm. Jag har en Renault master som jag byggt om till en mobil studio. När jag var på besiktningen senast så fick jag nedslag  för dålig verkan i handbroms (fixad) samt  omregistreringsbesiktning/karroserikodsändring. Detta kostar 2000 kr, en utgift jag inte riktigt haft råd med. För att göra en reg. Besiktning så måste man dessutom tömma vanen på allt som finns innuti (för vägningen) , så jag har avvaktat, eftersom jag inte haft någonstans att göra detta. Jag är folkbokförd nere i Skåne, och tänkte köra ner dit så jag kan stjälpa av allt innanmäte där.

Dessutom verkar det som att startmotorn kärvar, ibland tar det ett tiotal staetförsök innan den går igång, men nu har jag märkt att  om man ger den lite gas i startögonblicket så går den igång. (här är en länk till en video med motorljudet, jag TROR iallfall det är startmotorn) så jag är orolig att bilbesiktningen ger nån sorts nedslag för det.

https://youtu.be/x3QnY0iFPcA

I vilket fall som, vanen har numera körförbud pga av utebliven besiktning, men är påställd och försäkrad. Om jag bokar tid för besiktning på eftermiddagen, samma dag jag kör ner till Skåne, hur ser polisen på detta vid en kontroll? GIVETVIS ska ju polisen ha nån sorts jäkla insatsvecka exakt nu när jag kör ner, så sannolikheten att jag blir stoppad är stor. Beror det helt på polis till polis, eller får jag 1500kr i böter direkt? Kan de beslagta den eller ta mina nycklar?

https://www.expressen.se/motor/trafik/f … riminella/

Sista frågan, nu har jag ju körförbud, men om jag besiktar bilen, och det fortfarande finns saker att fixa, tex då karroserikodsbyte, har jag en ny månad på Mig där jag kan köra omkring, eller fortsätter gällande körförbud?

Senast redigerat av Timoat (7 november 2018)

Meaganeowner
7 november 2018 · 2 250 Inlägg

Bör väl vara, som så att du kan köra en månad för åtgärd av fel som upptäcks vid ny besiktning, såvida du kan visa att du åtgärdat det som det anmärktes på första gången.
Och att du inte får direkt körförbud vid den nya besiktningen.

Förstår din tanke, så kanske går det att göra en ny besiktning ändå.
Kanske går att hävda att du misstänker nya fel, typ rostiga bromskivor, då fordonet stått stilla och att du vill kolla innan du ev går vidare.
Vet dessvörre inte om det lönars sig att besikta hos något annat företag. Tror de har en gemensam databas.

Meaganeowner
7 november 2018 · 2 250 Inlägg

Bör väl vara, som så att du kan köra en månad för åtgärd av fel som upptäcks vid ny besiktning, såvida du kan visa att du åtgärdat det som det anmärktes på första gången.
Och att du inte får direkt körförbud vid den nya besiktningen.

Förstår din tanke, så kanske går det att göra en ny besiktning ändå.
Kanske går att hävda att du misstänker nya fel, typ rostiga bromskivor, då fordonet stått stilla och att du vill kolla innan du ev går vidare.
Vet dessvörre inte om det lönars sig att besikta hos något annat företag. Tror de har en gemensam databas.

jaka54
7 november 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Att startmotorn inte drar igång motorn beror på att envägslagret framtill i startmotorn är trasigt och måste bytas ut. Kort sagt så håller inte solenoiden fast drevet mot startkransen på svänghjulet vilket får till följd att motorn inte dras runt.
Antingen byter du startmotor eller tar du och byter kullagret. Startmotorn sitter fast med två skruvar i motorblocket.

Timoat
7 november 2018 · 59 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Att startmotorn inte drar igång motorn beror på att envägslagret framtill i startmotorn är trasigt och måste bytas ut. Kort sagt så håller inte solenoiden fast drevet mot startkransen på svänghjulet vilket får till följd att motorn inte dras runt.
Antingen byter du startmotor eller tar du och byter kullagret. Startmotorn sitter fast med två skruvar i motorblocket.

Grymt tack  för förklaringen! Men att man ger lite gas, precis när man startar, hjälper i korta loppet? Jag försöker hitta startmotorn, men har ej lyckats lokalisera den ännu!

Senast redigerat av Timoat (7 november 2018)

Meaganeowner
7 november 2018 · 2 250 Inlägg

Startmotorn, en cylindrisk större fet typ korvburk. Oftast 20  - 25 cm lång, med en mindre burk på sidan, ca 15 cm lång.

Till den mindre burken, startreläet  / solenoiden är kopplad en grövre kabel från batteriets pluspol och en eller flera klenare.

Innan du börjar skruva, så lossa batteriets polsko för minus först!

Om du lossar polkskon för plus först och råkar stöta bakänden på ringnyckel elker vad du använder, mot nåt som har kontakt med bilens chassie, motor e t c, så är risken stor att du skadar dig. Typ bränner bort någon finger, orsakar explosion eller brand.

När allt ska återmonteras, så svslutar du med att montera batteriets polsko för minus sist.

O visst, Jaka kan ha rätt.

- Men det kanske kan vara dålig elektrisk kontakt, vid batteriet, vid chassiet / motorblocket, på minussidan, eller vid batteriet, startmotorn / startreläet  / solenoiden på plussidan.

Eller rentav ett batteri som är sopslut.

Senast redigerat av Meaganeowner (7 november 2018)

JN1975
7 november 2018 · 234 Inlägg

Ska du köra till Skåne så boka en tid, då har du iaf en förklaring om de stoppar dig. Jag körde Malmö-Falkenberg en gång för att byta en Jeep med körförbud mot en Volvo som var besiktad. Tror det var en söndag em och bokade första tiden på Bilprovningen i Falkenberg måndag morgon, tänkte säga typ "det var enda lediga tiden i hela södra Sverige, jag tänkte köra upp idag och besikta direkt imorgon bitti".  Men blev inte stoppad, så körde hem Volvon i lugn och ro och avbokade tiden för Jeepen när jag kom hem söndagkväll. Sen om det hade hållt om jag blev stoppad på motorvägen är en annan sak smile

Senast redigerat av JN1975 (7 november 2018)

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 november 2018 · 17 470 Inlägg

Kan även vara så att bilen är på väg att starta och börjar tända och då slutar startmotorn att gå på order av bilens dator. Inte startmotorns fel tror jag i alla fall.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Timoat
7 november 2018 · 59 Inlägg

JN1975 skrev:
Ska du köra till Skåne så boka en tid, då har du iaf en förklaring om de stoppar dig. Jag körde Malmö-Falkenberg en gång för att byta en Jeep med körförbud mot en Volvo som var besiktad. Tror det var en söndag em och bokade första tiden på Bilprovningen i Falkenberg måndag morgon, tänkte säga typ "det var enda lediga tiden i hela södra Sverige, jag tänkte köra upp idag och besikta direkt imorgon bitti".  Men blev inte stoppad, så körde hem Volvon i lugn och ro och avbokade tiden för Jeepen när jag kom hem söndagkväll. Sen om det hade hållt om jag blev stoppad på motorvägen är en annan sak smile

Ja, jag hittade detta, samt att jag bokat 2 tider jag kan visa, en i Nässjö och en i Ängelholm. Så visar jag en av dem, beroende på vart jag är på sträckan. Chansen att jag blir stoppad är ju ganska stor iom den här jävla insatsveckan...

https://www.expressen.se/motor/hur-lang … esiktigat/

Köra obesiktigat - i 60 mil
Hej. Jag har körförbud på min bil och den behöver några reparationer innan den kan bli aktuellt att kontrollbesiktiga den. Får jag köra med bilen till mitt sommarställe där jag har en mekaniker som gärna hjälper mig att repararera bilen. Tanken är att också besiktiga bilen på den orten. Sommarstället ligger 60 mil från där jag bor.

Olle

TRAFIKPOLISEN: Uttrycket ”kortaste lämpliga väg” innebär inte att kontrollbesiktning måste göras hos det närmast belägna besiktningsorganet eller att besöka en lämplig verkstad. Valfrihet råder härvidlag. Uttrycket torde också innebära att om viss från framkomlighetssynpunkt bättre färdväg skulle vara något längre än en kortare men sämre sådan, så är föraren berättigad att välja den längre vägen. Vid en eventuell kontroll utefter färdvägen måste föraren emellertid vara beredd att kunna styrka att han eller hon är på väg att ställa in fordonet till kontrollbesiktning eller verkstad.

Senast redigerat av Timoat (7 november 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 november 2018 · 14 042 Inlägg

Timoat skrev:
Halloj! Jo det är så här att jag befinner mig i Stockholm. Jag har en Renault master som jag byggt om till en mobil studio. När jag var på besiktningen senast så fick jag nedslag  för dålig verkan i handbroms (fixad) samt  omregistreringsbesiktning/karroserikodsändring. Detta kostar 2000 kr, en utgift jag inte riktigt haft råd med. För att göra en reg. Besiktning så måste man dessutom tömma vanen på allt som finns innuti (för vägningen) , så jag har avvaktat, eftersom jag inte haft någonstans att göra detta. Jag är folkbokförd nere i Skåne, och tänkte köra ner dit så jag kan stjälpa av allt innanmäte där.

Dessutom verkar det som att startmotorn kärvar, ibland tar det ett tiotal staetförsök innan den går igång, men nu har jag märkt att  om man ger den lite gas i startögonblicket så går den igång. (här är en länk till en video med motorljudet, jag TROR iallfall det är startmotorn) så jag är orolig att bilbesiktningen ger nån sorts nedslag för det.

https://youtu.be/x3QnY0iFPcA

I vilket fall som, vanen har numera körförbud pga av utebliven besiktning, men är påställd och försäkrad. Om jag bokar tid för besiktning på eftermiddagen, samma dag jag kör ner till Skåne, hur ser polisen på detta vid en kontroll? GIVETVIS ska ju polisen ha nån sorts jäkla insatsvecka exakt nu när jag kör ner, så sannolikheten att jag blir stoppad är stor. Beror det helt på polis till polis, eller får jag 1500kr i böter direkt? Kan de beslagta den eller ta mina nycklar?

https://www.expressen.se/motor/trafik/f … riminella/

Sista frågan, nu har jag ju körförbud, men om jag besiktar bilen, och det fortfarande finns saker att fixa, tex då karroserikodsbyte, har jag en ny månad på Mig där jag kan köra omkring, eller fortsätter gällande körförbud?

Jag personligen anser inte att 50-60 mil är "kortast lämpliga väg" till ett bilprovningsorgan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Meaganeowner
7 november 2018 · 2 250 Inlägg

Då blir det väl att ta med tältet och boka typ fem besiktningar på vägen.

"Jag ska bara 7 mil till typ..."

Timoat
7 november 2018 · 59 Inlägg

Vettemannen skrev:

Timoat skrev:
Halloj! Jo det är så här att jag befinner mig i Stockholm. Jag har en Renault master som jag byggt om till en mobil studio. När jag var på besiktningen senast så fick jag nedslag  för dålig verkan i handbroms (fixad) samt  omregistreringsbesiktning/karroserikodsändring. Detta kostar 2000 kr, en utgift jag inte riktigt haft råd med. För att göra en reg. Besiktning så måste man dessutom tömma vanen på allt som finns innuti (för vägningen) , så jag har avvaktat, eftersom jag inte haft någonstans att göra detta. Jag är folkbokförd nere i Skåne, och tänkte köra ner dit så jag kan stjälpa av allt innanmäte där.

Dessutom verkar det som att startmotorn kärvar, ibland tar det ett tiotal staetförsök innan den går igång, men nu har jag märkt att  om man ger den lite gas i startögonblicket så går den igång. (här är en länk till en video med motorljudet, jag TROR iallfall det är startmotorn) så jag är orolig att bilbesiktningen ger nån sorts nedslag för det.

https://youtu.be/x3QnY0iFPcA

I vilket fall som, vanen har numera körförbud pga av utebliven besiktning, men är påställd och försäkrad. Om jag bokar tid för besiktning på eftermiddagen, samma dag jag kör ner till Skåne, hur ser polisen på detta vid en kontroll? GIVETVIS ska ju polisen ha nån sorts jäkla insatsvecka exakt nu när jag kör ner, så sannolikheten att jag blir stoppad är stor. Beror det helt på polis till polis, eller får jag 1500kr i böter direkt? Kan de beslagta den eller ta mina nycklar?

https://www.expressen.se/motor/trafik/f … riminella/

Sista frågan, nu har jag ju körförbud, men om jag besiktar bilen, och det fortfarande finns saker att fixa, tex då karroserikodsbyte, har jag en ny månad på Mig där jag kan köra omkring, eller fortsätter gällande körförbud?

Jag personligen anser inte att 50-60 mil är "kortast lämpliga väg" till ett bilprovningsorgan.

/Benny

Är du trafikpolisen?

Läs här.

https://www.expressen.se/motor/hur-lang … esiktigat/

Köra obesiktigat - i 60 mil
Hej. Jag har körförbud på min bil och den behöver några reparationer innan den kan bli aktuellt att kontrollbesiktiga den. Får jag köra med bilen till mitt sommarställe där jag har en mekaniker som gärna hjälper mig att repararera bilen. Tanken är att också besiktiga bilen på den orten. Sommarstället ligger 60 mil från där jag bor.

Olle

TRAFIKPOLISEN: Uttrycket ”kortaste lämpliga väg” innebär inte att kontrollbesiktning måste göras hos det närmast belägna besiktningsorganet eller att besöka en lämplig verkstad. Valfrihet råder härvidlag. Uttrycket torde också innebära att om viss från framkomlighetssynpunkt bättre färdväg skulle vara något längre än en kortare men sämre sådan, så är föraren berättigad att välja den längre vägen. Vid en eventuell kontroll utefter färdvägen måste föraren emellertid vara beredd att kunna styrka att han eller hon är på väg att ställa in fordonet till kontrollbesiktning eller verkstad.

Timoat
7 november 2018 · 59 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Då blir det väl att ta med tältet och boka typ fem besiktningar på vägen.

"Jag ska bara 7 mil till typ..."

Hehe, det låter som en plan!

Senast redigerat av Timoat (7 november 2018)

it_mutt Avstängd
7 november 2018 · 10 388 Inlägg

Om inte annat lär försäkringsbolagen inte vara helt överlyckliga om man skulle orsaka en olycka (eller köra av vägen vid helförsäkring) om man vill försöka övertyga dessa om att "jo...det fanns verkligen ingen närmare besiktningsmöjlighet än 60 mil bort"...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Timoat
7 november 2018 · 59 Inlägg

it_mutt skrev:
Om inte annat lär försäkringsbolagen inte vara helt överlyckliga om man skulle orsaka en olycka (eller köra av vägen vid helförsäkring) om man vill försöka övertyga dessa om att "jo...det fanns verkligen ingen närmare besiktningsmöjlighet än 60 mil bort"...

En olycka kan hända på väg till vilken besiktningsstation som helst, även om den ligger 500.meter bort. Så länge bilen är påställd och försäkrad är det inga problem.

it_mutt Avstängd
7 november 2018 · 10 388 Inlägg

Timoat skrev:

it_mutt skrev:
Om inte annat lär försäkringsbolagen inte vara helt överlyckliga om man skulle orsaka en olycka (eller köra av vägen vid helförsäkring) om man vill försöka övertyga dessa om att "jo...det fanns verkligen ingen närmare besiktningsmöjlighet än 60 mil bort"...

En olycka kan hända på väg till vilken besiktningsstation som helst, även om den ligger 500.meter bort. Så länge bilen är påställd och försäkrad är det inga problem.

Det ÄR inget problem?

Du talar för alla försäkringsbolag nu förstår jag.

Du menar på fullaste allvar att du tror att försäkringsbolag, som i många "solklara" fall sätter sig på tvären, skulle anse att "ja men det är väl klart att vi tycker det är ok att du är ute och kör med en bil som är belagd med körförbud...gärna i 60 mil"

Det är upp till varje försäkringsbolag helt enkelt. Hos if gäller;

Gäller bilförsäkringen om bilen inte är besiktigad?
Trafikförsäkringen gäller även om bilen inte besiktigats i tid och därmed har fått körförbud. Men övriga delar i bilförsäkringen gäller normalt inte när bilen har körförbud.



Länsförsäkringar;

4.5.2 Försäkringen gäller inte för skada
a) som skett när fordonet använts trots att körförbud meddelats. Kan försäkringstagaren
göra sannolikt att skada hänt oberoende av det som föranleder ett automatiskt
körförbud, gäller försäkringen.

5.1.5 Försäkringen gäller inte

b) om händelsen inträffat när fordonet har använts trots körförbud (se även 4.5.2 a)

Men, nej nej, det blir garanterat inga problem. . .



Fordonsförordningen 2002:925

6. Kap
14§ Ett körförbud som avses i detta kapitel gäller till dess en ny registreringsbesiktning har genomförts.

Trots att körförbud gäller får fordonet användas för färd kortaste lämpliga väg från den plats där reparation har utförts till ett besiktningsorgan för besiktning. I fråga om andra körförbud än enligt 12 § får fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation. Detsamma gäller för en olastad släpvagn, som har meddelats körförbud enligt 12 § på grund av bristfällighet i bromssystemet, om den framförs med en hastighet av högst 30 kilometer i timmen.

15§
Om körförbud meddelas vid en registreringsbesiktning skall besiktningsorganet förse fordonet med ett körförbudsmärke.


Att sen enskild polis ser mellan fingrarna i vissa fall, är en annan femma.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Timoat
7 november 2018 · 59 Inlägg

it_mutt skrev:

Timoat skrev:

it_mutt skrev:
Om inte annat lär försäkringsbolagen inte vara helt överlyckliga om man skulle orsaka en olycka (eller köra av vägen vid helförsäkring) om man vill försöka övertyga dessa om att "jo...det fanns verkligen ingen närmare besiktningsmöjlighet än 60 mil bort"...

En olycka kan hända på väg till vilken besiktningsstation som helst, även om den ligger 500.meter bort. Så länge bilen är påställd och försäkrad är det inga problem.

Det ÄR inget problem?

Du talar för alla försäkringsbolag nu förstår jag.

Du menar på fullaste allvar att du tror att försäkringsbolag, som i många "solklara" fall sätter sig på tvären, skulle anse att "ja men det är väl klart att vi tycker det är ok att du är ute och kör med en bil som är belagd med körförbud...gärna i 60 mil"

Det är upp till varje försäkringsbolag helt enkelt. Hos if gäller;

Gäller bilförsäkringen om bilen inte är besiktigad?
Trafikförsäkringen gäller även om bilen inte besiktigats i tid och därmed har fått körförbud. Men övriga delar i bilförsäkringen gäller normalt inte när bilen har körförbud.



Länsförsäkringar;

4.5.2 Försäkringen gäller inte för skada
a) som skett när fordonet använts trots att körförbud meddelats. Kan försäkringstagaren
göra sannolikt att skada hänt oberoende av det som föranleder ett automatiskt
körförbud, gäller försäkringen.

5.1.5 Försäkringen gäller inte

b) om händelsen inträffat när fordonet har använts trots körförbud (se även 4.5.2 a)

Men, nej nej, det blir garanterat inga problem. . .



Fordonsförordningen 2002:925

6. Kap
14§ Ett körförbud som avses i detta kapitel gäller till dess en ny registreringsbesiktning har genomförts.

Trots att körförbud gäller får fordonet användas för färd kortaste lämpliga väg från den plats där reparation har utförts till ett besiktningsorgan för besiktning. I fråga om andra körförbud än enligt 12 § får fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation. Detsamma gäller för en olastad släpvagn, som har meddelats körförbud enligt 12 § på grund av bristfällighet i bromssystemet, om den framförs med en hastighet av högst 30 kilometer i timmen.

15§
Om körförbud meddelas vid en registreringsbesiktning skall besiktningsorganet förse fordonet med ett körförbudsmärke.


Att sen enskild polis ser mellan fingrarna i vissa fall, är en annan femma.

Handbromsvajern behövde spännas, och karroserikodsbyte. Blir svårt att orsaka en olycka med slapp  Handbromsvajern. Det finns olika grader av körförbud fö. Jag har den milda graden. Klrförbudsmärke hade jag inte puttrat omkring med! Som sagt, kortast lämpliga väg, är enligt trafikpolisen valfritt, men man ska kunna styrka det.

I vilket fall som helst kommer jag att försöka reparera startmotorn imorgon, och om det går, besiktiga  på fredag här i krokarna så jag inte behöver köra ner med körförbud.

Senast redigerat av Timoat (7 november 2018)

it_mutt Avstängd
7 november 2018 · 10 388 Inlägg

Timoat skrev:

it_mutt skrev:

Timoat skrev:
En olycka kan hända på väg till vilken besiktningsstation som helst, även om den ligger 500.meter bort. Så länge bilen är påställd och försäkrad är det inga problem.

Det ÄR inget problem?

Du talar för alla försäkringsbolag nu förstår jag.

Du menar på fullaste allvar att du tror att försäkringsbolag, som i många "solklara" fall sätter sig på tvären, skulle anse att "ja men det är väl klart att vi tycker det är ok att du är ute och kör med en bil som är belagd med körförbud...gärna i 60 mil"

Det är upp till varje försäkringsbolag helt enkelt. Hos if gäller;

Gäller bilförsäkringen om bilen inte är besiktigad?
Trafikförsäkringen gäller även om bilen inte besiktigats i tid och därmed har fått körförbud. Men övriga delar i bilförsäkringen gäller normalt inte när bilen har körförbud.



Länsförsäkringar;

4.5.2 Försäkringen gäller inte för skada
a) som skett när fordonet använts trots att körförbud meddelats. Kan försäkringstagaren
göra sannolikt att skada hänt oberoende av det som föranleder ett automatiskt
körförbud, gäller försäkringen.

5.1.5 Försäkringen gäller inte

b) om händelsen inträffat när fordonet har använts trots körförbud (se även 4.5.2 a)

Men, nej nej, det blir garanterat inga problem. . .



Fordonsförordningen 2002:925

6. Kap
14§ Ett körförbud som avses i detta kapitel gäller till dess en ny registreringsbesiktning har genomförts.

Trots att körförbud gäller får fordonet användas för färd kortaste lämpliga väg från den plats där reparation har utförts till ett besiktningsorgan för besiktning. I fråga om andra körförbud än enligt 12 § får fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation. Detsamma gäller för en olastad släpvagn, som har meddelats körförbud enligt 12 § på grund av bristfällighet i bromssystemet, om den framförs med en hastighet av högst 30 kilometer i timmen.

15§
Om körförbud meddelas vid en registreringsbesiktning skall besiktningsorganet förse fordonet med ett körförbudsmärke.


Att sen enskild polis ser mellan fingrarna i vissa fall, är en annan femma.

Handbromsvajern behövde spännas, och karroserikodsbyte. Blir svårt att orsaka en olycka med slapp  Handbromsvajern. Det finns olika grader av körförbud fö. Jag har den milda graden. Klrförbudsmärke hade jag inte puttrat omkring med! Som sagt, kortast lämpliga väg, är enligt trafikpolisen valfritt, men man ska kunna styrka det.

Enligt EN trafikpolis som gjort en tolkning av lagen. Helt rätt och riktigt.

Jag sa aldrig att anledningen till körförbudet skulle vara anledningen till olyckan. eller gjorde jag det?

Du svarade nyss för ALLA försäkringsbolag. If säger att inget mer än trafikförsäkring gäller ex.vis.
Folksam å andra sidan säger;

"Försäkringen gäller även under direkt färd till och från närmaste bilprovningsstation eller
annan behörig anläggning för besiktning.
I dessa fall gäller också trafik- och räddningsförsäkring. Observera att begränsningen i vagnskadeförsäkringen fortfarande gäller."

Men nej då, aldrig några problem givetvis, det är precis som en bil som  är helförsäkrad, påställd och helförsäkrad.


- - - - - Edit - - - - -

Hur gick nu detta till efter polisens uppenbarligen generellt liberala syn? Borde ju vara omöjligt?

"Enligt tingsrätten får en obesiktigad bil endast köras kortast lämpliga väg till besiktning eller verkstad."

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/lys … -1.1936773

http://www.sydostran.se/ronneby/kopte-f … ill-boter/

https://www.dalademokraten.se/artikel/d … -korforbud

http://www.dagensjuridik.se/2014/05/kor … till-boter

Ja...och så vidare och så vidare.

Senast redigerat av it_mutt (7 november 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Timoat
7 november 2018 · 59 Inlägg

it_mutt skrev:

Timoat skrev:

it_mutt skrev:
Det ÄR inget problem?

Du talar för alla försäkringsbolag nu förstår jag.

Du menar på fullaste allvar att du tror att försäkringsbolag, som i många "solklara" fall sätter sig på tvären, skulle anse att "ja men det är väl klart att vi tycker det är ok att du är ute och kör med en bil som är belagd med körförbud...gärna i 60 mil"

Det är upp till varje försäkringsbolag helt enkelt. Hos if gäller;

Gäller bilförsäkringen om bilen inte är besiktigad?
Trafikförsäkringen gäller även om bilen inte besiktigats i tid och därmed har fått körförbud. Men övriga delar i bilförsäkringen gäller normalt inte när bilen har körförbud.



Länsförsäkringar;

4.5.2 Försäkringen gäller inte för skada
a) som skett när fordonet använts trots att körförbud meddelats. Kan försäkringstagaren
göra sannolikt att skada hänt oberoende av det som föranleder ett automatiskt
körförbud, gäller försäkringen.

5.1.5 Försäkringen gäller inte

b) om händelsen inträffat när fordonet har använts trots körförbud (se även 4.5.2 a)

Men, nej nej, det blir garanterat inga problem. . .



Fordonsförordningen 2002:925

6. Kap
14§ Ett körförbud som avses i detta kapitel gäller till dess en ny registreringsbesiktning har genomförts.

Trots att körförbud gäller får fordonet användas för färd kortaste lämpliga väg från den plats där reparation har utförts till ett besiktningsorgan för besiktning. I fråga om andra körförbud än enligt 12 § får fordonet också användas för färd kortaste lämpliga väg till en reparationsverkstad för reparation. Detsamma gäller för en olastad släpvagn, som har meddelats körförbud enligt 12 § på grund av bristfällighet i bromssystemet, om den framförs med en hastighet av högst 30 kilometer i timmen.

15§
Om körförbud meddelas vid en registreringsbesiktning skall besiktningsorganet förse fordonet med ett körförbudsmärke.


Att sen enskild polis ser mellan fingrarna i vissa fall, är en annan femma.

Handbromsvajern behövde spännas, och karroserikodsbyte. Blir svårt att orsaka en olycka med slapp  Handbromsvajern. Det finns olika grader av körförbud fö. Jag har den milda graden. Klrförbudsmärke hade jag inte puttrat omkring med! Som sagt, kortast lämpliga väg, är enligt trafikpolisen valfritt, men man ska kunna styrka det.

Enligt EN trafikpolis som gjort en tolkning av lagen. Helt rätt och riktigt.

Jag sa aldrig att anledningen till körförbudet skulle vara anledningen till olyckan. eller gjorde jag det?

Du svarade nyss för ALLA försäkringsbolag. If säger att inget mer än trafikförsäkring gäller ex.vis.
Folksam å andra sidan säger;

"Försäkringen gäller även under direkt färd till och från närmaste bilprovningsstation eller
annan behörig anläggning för besiktning.
I dessa fall gäller också trafik- och räddningsförsäkring. Observera att begränsningen i vagnskadeförsäkringen fortfarande gäller."

Men nej då, aldrig några problem givetvis, det är precis som en bil som  är helförsäkrad, påställd och helförsäkrad.


- - - - - Edit - - - - -

Hur gick nu detta till efter polisens uppenbarligen generellt liberala syn? Borde ju vara omöjligt?

"Enligt tingsrätten får en obesiktigad bil endast köras kortast lämpliga väg till besiktning eller verkstad."

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/lys … -1.1936773

http://www.sydostran.se/ronneby/kopte-f … ill-boter/

https://www.dalademokraten.se/artikel/d … -korforbud

http://www.dagensjuridik.se/2014/05/kor … till-boter

Ja...och så vidare och så vidare.

INGEN av de exemplen du länkade till hade bokat besiktningstid, de var alla "på väg", alltså tvärtemot vad trafikpolisen i mitt exempel säger att man måste kunna uppvisa. Så det är inte "osv osv"

Ingenstans har jag sagt att jag talar för alla eller ens ett enda försäkringsbolag, förutom mitt., det är du som påstår det fö.

Senast redigerat av Timoat (7 november 2018)

it_mutt Avstängd
7 november 2018 · 10 388 Inlägg

Timoat skrev:

it_mutt skrev:

Timoat skrev:
Handbromsvajern behövde spännas, och karroserikodsbyte. Blir svårt att orsaka en olycka med slapp  Handbromsvajern. Det finns olika grader av körförbud fö. Jag har den milda graden. Klrförbudsmärke hade jag inte puttrat omkring med! Som sagt, kortast lämpliga väg, är enligt trafikpolisen valfritt, men man ska kunna styrka det.

Enligt EN trafikpolis som gjort en tolkning av lagen. Helt rätt och riktigt.

Jag sa aldrig att anledningen till körförbudet skulle vara anledningen till olyckan. eller gjorde jag det?

Du svarade nyss för ALLA försäkringsbolag. If säger att inget mer än trafikförsäkring gäller ex.vis.
Folksam å andra sidan säger;

"Försäkringen gäller även under direkt färd till och från närmaste bilprovningsstation eller
annan behörig anläggning för besiktning.
I dessa fall gäller också trafik- och räddningsförsäkring. Observera att begränsningen i vagnskadeförsäkringen fortfarande gäller."

Men nej då, aldrig några problem givetvis, det är precis som en bil som  är helförsäkrad, påställd och helförsäkrad.


- - - - - Edit - - - - -

Hur gick nu detta till efter polisens uppenbarligen generellt liberala syn? Borde ju vara omöjligt?

"Enligt tingsrätten får en obesiktigad bil endast köras kortast lämpliga väg till besiktning eller verkstad."

http://www.bohuslaningen.se/nyheter/lys … -1.1936773

http://www.sydostran.se/ronneby/kopte-f … ill-boter/

https://www.dalademokraten.se/artikel/d … -korforbud

http://www.dagensjuridik.se/2014/05/kor … till-boter

Ja...och så vidare och så vidare.

INGEN av de exemplen du länkade till hade bokat besiktningstid, de var alla "på väg", alltså tvärtemot vad trafikpolisen i mitt exempel säger att man måste kunna uppvisa. Så det är inte "osv osv"

Ingenstans har jag sagt att jag talar för alla eller ens ett enda försäkringsbolag, det är du som påstår det fö.

Du missade bland annat; "Enligt tingsrätten får en obesiktigad bil endast köras kortast lämpliga väg till besiktning eller verkstad."

eller för all del;

"En 39-årig man från Borås som kört lastbil med körförbud till besiktningen döms nu att betala 1 500 kronor i penningböter. Anledningen är att han inte tog den kortaste vägen dit.

[...]
Tingsrätten konstaterar att en bil med körförbud endast får användas för färd kortast lämpliga väg till besiktningen. Och då mannen inte valde kortast lämpliga väg till besiktningen har han, enligt tingsrätten, åtminstone av oaktsamhet använt lastbilen i strid med körförbudet."

eller ytterligare för all del;

"Enligt lag får man framföra en avställd bil för att ta sig till en kontrollbesiktning. Men då krävs att man tar ”kortast och lämpligast väg” dit."



Det har du absolut gjort. Du har sagt att det inte ÄR ett problem

"Så länge bilen är påställd och försäkrad är det inga problem." för att vara lite mer exakt. Du har alltså gjort ett uttalande å alla försäkringsbolags vägnar genom att säga att det "är inga problem". Det är inte vidare öppet för någon tolkning.

Igen...lagen är väldigt tydlig. Vad enskild polis anser om det är ganska ointressant så länge du inte träffar på samma polis och på något vis skulle lyckas hålla honom fast vid sitt ord.

Senast redigerat av it_mutt (7 november 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang