Audi A4 1.8t (b5) hackar vid laddtryck

engdahl94
7 november 2018 · 19 Inlägg

Hejsan alla kunniga Audi Freaks!

Har precis köpt en Audi A4 1.8t (b5) årsmodell -99.

Har ett problem som stör mig utav bara h...te !!

Bilen startar och går jämt och fin på tomgång. Inga lampor ellerså lyser eller indikerar något fel. Bilen går kanon tills jag trycker på med högerfoten och laddtrycket överstiger 0.5 bar. Då börjar bilen hacka och det känns som det är något stryper effekten i princip. Det gäller alla växlar.  Min tempmätare går aldrig upp till 90• och håller på att halka lite upp och ner. Har rejäl värme i coupen. Står den länge på tomgång så stiger den till 90• , men såfort jag kör sjunker den igen.

Undrar om det in vara något sammanhängande fel att bilen går som den gör vis gaspådrag.

Behöver lite hjälp att klura ut vad felet kan vara.

Har bytt tempgivare och gav inga resultat även tändstift. Har felsökt bilen med obd2 och även där finns inga felkoder.

Någon som har tips på hur jag kan bli av med problemen.

Tacksam för hjälp 😀

Senast redigerat av engdahl94 (7 november 2018)

it_mutt Avstängd
7 november 2018 · 10 388 Inlägg

Om tempen sjunker vid körning, så skulle jag titta på att byta temostatet

Vad har bilen för trim? För, annars ska den inte ladda över 0.5 nämligen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
engdahl94
7 november 2018 · 19 Inlägg

Okej så det kan vara termostaten. Brukar det vara att man får värme i coupen om den krånglar ?? Det aka vara bsr chip.

it_mutt Avstängd
7 november 2018 · 10 388 Inlägg

engdahl94 skrev:
Okej så det kan vara termostaten. Brukar det vara att man får värme i coupen om den krånglar ?? Det aka vara bsr chip.

Värmen i kupén kommer ju "ordentligt" långt innan 90c, så kan vi väl säga iaf.

Jag baserade det dock på att den trillar ner när du kör. Hade samma fenomen när jag körde kermit utan termostat under en period nämligen. Fine. den letade sig upp till 90c "så småningom"...men det handlade ju om efter 4-5-6 mil körning (typ...jag kommer inte ihåg exakt, värre än en modern diesel utan hjälpvärmare iaf)

Möjlighet att få felkoderna utlästa? Och då menar jag med något bättre än ELM327 + Torque

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Nybergrobin
7 november 2018 · 2 377 Inlägg

Byt termostat!    Hur är bilen servad innan?  Tändstift, luftfilter, bränslefilter samt olja/filter gör susen!

engdahl94
8 november 2018 · 19 Inlägg

Okej får nog ta och testa att byta termostat. Tyvär har jag bara Elm327 att felsöka med. Men förhoppningsvis kanske boven i dramat med tempen kan vara termostaten.

Men undra vad det är som gör att bilen går som den gör? Kan de va LLM ?

it_mutt Avstängd
8 november 2018 · 10 388 Inlägg

engdahl94 skrev:
Okej får nog ta och testa att byta termostat. Tyvär har jag bara Elm327 att felsöka med. Men förhoppningsvis kanske boven i dramat med tempen kan vara termostaten.

Men undra vad det är som gör att bilen går som den gör? Kan de va LLM ?

Ja du kan ju givetvis testa med ELM:en, även om jag inte skulle se den som helt tillförlitlig. Men, gör en efterlysning här i rätt forumdel efter någon som har vcds/vagcom smile

Kan vara. Kan vara tändspole också iofs, kan vara...kan vara...kan vara lite för mycket för att gissa "säkert", tyvärr.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
engdahl94
8 november 2018 · 19 Inlägg

Får göra det !! Hoppas det löser sig. Når jag ändå håller på att fråga så kanske någon kan berätta för mig hur jag kan ställa ner laddet en aning 🤟

Nybergrobin
8 november 2018 · 2 377 Inlägg

Du ställer inte ner laddet....det är ingen 940 vi pratar om........Chip avgör allt.    Gör som jag sade....börja med en riktig felsökning, tändstiftbyte, olja/filter, tändstift, luftfilter samt bränslefilter.     Börja i rätt ände!!!!!!

engdahl94
8 november 2018 · 19 Inlägg

Japp får bli att göra det ! Tack för tips

Greenhorn
8 november 2018 · 399 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Du ställer inte ner laddet....det är ingen 940 vi pratar om........Chip avgör allt.    Gör som jag sade....börja med en riktig felsökning, tändstiftbyte, olja/filter, tändstift, luftfilter samt bränslefilter.     Börja i rätt ände!!!!!!

Gör som Nybergrobin säger först, dock kan du lägga till en grej till.
Ta och kolla i fel ände... nämligen avgasröret, be någon gasa upp och kolla om det kommer ut svart
trassel liknande rök, kan var då att någon spridare som har blivit dålig och bilen går för fett.
Detta är sällsynt, men det har hänt mig engång.

engdahl94
8 november 2018 · 19 Inlägg

Har kollat det ! Ingen svart rök. Dock tyckte jag stiftens va torra och sotiga? Funderar på om den får förlite soppa? Kan man kolla det på något sett?

Nybergrobin
8 november 2018 · 2 377 Inlägg

Får den för lite så är dom vita....KOLLA FELKODER

Greenhorn
8 november 2018 · 399 Inlägg

engdahl94 skrev:
Har kollat det ! Ingen svart rök. Dock tyckte jag stiftens va torra och sotiga? Funderar på om den får förlite soppa? Kan man kolla det på något sett?

Är bilen chippad? Om så kan bilen gå lite för tunn bränslen blandning och stiften är slut,
men ta och gör som Nybergrobin säger först, bilen har några år på nacken och kan behövas gås igenom.
Tilllägg: kan vara att bensinpumpen inte hänger med längre.

Senast redigerat av Greenhorn (8 november 2018)

engdahl94
8 november 2018 · 19 Inlägg

Japp börjar imorgon och boka av. Tack gör tips

Zerpa
9 november 2018 · 79 Inlägg

Kolla felkoder, verkar vara tändspolen.
Min audi var  också så, tändspole.
Så funkar bilen igen.

Audi A4 avant 1,8ts "Zerpa" (2004)
engdahl94
9 november 2018 · 19 Inlägg

Har S4 tändspolar på min. Får kanske prova att byta. Finns det något sätt och se om dem är kassa?smile

Richard-R
9 november 2018 · 340 Inlägg

min uppträdde likadant, bytte alla spolar men visade sig vara tändmodulen (sitter på luftburken)

engdahl94
9 november 2018 · 19 Inlägg

Okej ! Tack för tipset börja att byta den innan spolarna tänker jag så får vi se om problemet löser sig eller inte 🤟

Snurriis
9 november 2018 · 761 Inlägg

Tror faktiskt att det är termostaten som är det huvudsakliga felet då ECU:n tror att bilen är "kall" när tenpmätaren sjunker vid körning och skjuter på mer bränsle än vad den behöver! Men alltid bra å göra en ordentlig service som beskrivet ovan och även kolla felkoder

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang