Är det härifrån som jag tar ström till extraljus?

12 Inlägg
Skrivet 21 november · Inlägg av trådskaparen #1

Ska installera en del extraljus på min 2018 Skoda Fabia och det ser ut såhär under locket till säkringsboxen i motorrummet. Är det här som jag helst ska ta ström för både plus, minus och signal? Hur vet jag varifrån? Hittar inget diagram varken i bilens instruktionsbok eller på nätet som visar vad som är vad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-dcefe1554ce9861a9482624fc063b8ce.jpg

2 318 Inlägg
Skrivet 21 november #2

Du får prova dig fram med en testmejsel,svårare är det inte...

802 Inlägg
Skrivet 22 november #3

Ström och jord tar du från respektive plus och minus direkt från batteriet, ström måste ha en säkring mellan batteriet och ditt relä.
Signal tar du från bilens original helljus.

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
1 422 Inlägg
Skrivet 22 november #4

Det ser ju ut som om du skulle kunna pressa på ringkabelskor på kablarna och bara sätta på de där skruvplintarna. Styrkabeln brukar kopplas på ledning till helljusen och det hittar du nog inte där. Men var du skall hitta det på en modern bil med xenon/Led vågar jag inte svara på.

2 680 Inlägg
Skrivet 22 november #5

Börja med att skaffa  ett vanligt litet 4-poligt relä.
Köp därefter en adapter för H7 eller H4, beroende på vad din bil har för helljuslampa.
Diverse kabel och kabelskor plus ev säkringshållare och strömställare
Är det fråga om att montera LED-lampor/-ramp  eller Halogenlampor behövs  olika kabelareor mellan relä och extraljus(lampor/ramp).
Om du ska montera LED räcker det med 0,5 kvadratmilimeterkablar över allt.
Vid halogen bör du ha 1,5 - 2,5 kvadratmilimeterkablar mellan batteri & relä samt mellan relä och extraljus.
F ö (manöverkretsen) räcker det med den klenare kabelarean.

Lägg av batteriets minuskabel.
Montera relä på lämplig plats = lättåtkomligt och utan risk för vattenstänk el dyl(spolarvätska).
Från 30 på relä drar du kabel till plus på batteri(alt annat strömuttag i närheten), ev över säkring.
Från 87 på relä drar du kabel till extraljus.
Från 86 på relä drar du kabel till adapter på helljus(H7 eller H4). 
Från 85 på relä drar du endera kabel till jord direkt eller indirekt till strömställare i kupé.
I det senare fallet kan du välja helljus med eller utan extraljus.
Återmontera batterikabeln.
Var nöjd med att du själv klarat den elektriska inkopplingen.
Den fysiska monteringen av extrabelysningen beror på om du ska separata lampor eller LED-ramp.
Vid separata lampor vill jag rekommendera JULA´s aluminiumramp á 299:- som monteras bakom regskylt.
Ge dig inte in och pilla i bilens avsäkringssystem om du inte är helt säker på vad du gör.
Kan kosta dig tusentals kronor att göra fel.

Lycka till.

9 572 Inlägg
Skrivet 22 november #6

torsen skrev:
Börja med att skaffa  ett vanligt litet 4-poligt relä.
Köp därefter en adapter för H7 eller H4, beroende på vad din bil har för helljuslampa.
Diverse kabel och kabelskor plus ev säkringshållare och strömställare
Är det fråga om att montera LED-lampor/-ramp  eller Halogenlampor behövs  olika kabelareor mellan relä och extraljus(lampor/ramp).
Om du ska montera LED räcker det med 0,5 kvadratmilimeterkablar över allt.
Vid halogen bör du ha 1,5 - 2,5 kvadratmilimeterkablar mellan batteri & relä samt mellan relä och extraljus.
F ö (manöverkretsen) räcker det med den klenare kabelarean.

Lägg av batteriets minuskabel.
Montera relä på lämplig plats = lättåtkomligt och utan risk för vattenstänk el dyl(spolarvätska).
Från 30 på relä drar du kabel till plus på batteri(alt annat strömuttag i närheten), ev över säkring.
Från 87 på relä drar du kabel till extraljus.
Från 86 på relä drar du kabel till adapter på helljus(H7 eller H4). 
Från 85 på relä drar du endera kabel till jord direkt eller indirekt till strömställare i kupé.
I det senare fallet kan du välja helljus med eller utan extraljus.
Återmontera batterikabeln.
Var nöjd med att du själv klarat den elektriska inkopplingen.
Den fysiska monteringen av extrabelysningen beror på om du ska separata lampor eller LED-ramp.
Vid separata lampor vill jag rekommendera JULA´s aluminiumramp á 299:- som monteras bakom regskylt.
Ge dig inte in och pilla i bilens avsäkringssystem om du inte är helt säker på vad du gör.
Kan kosta dig tusentals kronor att göra fel.

Lycka till.

Ptja...fast...det beror ju lite på vad som ska monteras i LED-väg...120w är 120w oavsett källa (sen att 120Kina-W inte är 120w är en annan femma wink  )

Skulle aldrig rekommendera någon att sätta mindre än 1.5mm2 iaf.

Min grundlista ser ut såhär;

0-10A - min. 1,5 mm2
11-16A - min. 2,5 mm2
17-20A - min. 4 mm2
21-25A - min. 6 mm2
26-35A - min. 10 mm2

Och sen då med viss variation beroende på kabellängd ex.vis. Men, vi behöver inte göra det till enorm överkurs för stackarn' wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
1 879 Inlägg
Skrivet 22 november #7

Såhär gjorde jag på Clion:

Negativ -  2st 2,5mm2 från DT-kontakter som sammanförs med en lödhylsa till gemensam 4mm2 till jord via befintlig jord M8 Bult
Positiv + från strömskena i säkringsbox 2,5mm2 via 50A relä och säkringshållare ut via lödhylsa till 2st  1,5mm2 ut till DT-kontakter

Styrledning via knapp AWG20 (0,5mm2)  tjuvad styrsignal via säkringsbox lödning
avsäkrat med 7,5A,  dom tar ca 4A tillsammans Led-stråkastarna


Återledarna bör vara realtivt grova för att leda ned evt. radiostörning till jord så dessa planar ut sig i fordonets kaross

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
2 680 Inlägg
Skrivet 22 november #8

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Börja med att skaffa  ett vanligt litet 4-poligt relä.
Köp därefter en adapter för H7 eller H4, beroende på vad din bil har för helljuslampa.
Diverse kabel och kabelskor plus ev säkringshållare och strömställare
Är det fråga om att montera LED-lampor/-ramp  eller Halogenlampor behövs  olika kabelareor mellan relä och extraljus(lampor/ramp).
Om du ska montera LED räcker det med 0,5 kvadratmilimeterkablar över allt.
Vid halogen bör du ha 1,5 - 2,5 kvadratmilimeterkablar mellan batteri & relä samt mellan relä och extraljus.
F ö (manöverkretsen) räcker det med den klenare kabelarean.

Lägg av batteriets minuskabel.
Montera relä på lämplig plats = lättåtkomligt och utan risk för vattenstänk el dyl(spolarvätska).
Från 30 på relä drar du kabel till plus på batteri(alt annat strömuttag i närheten), ev över säkring.
Från 87 på relä drar du kabel till extraljus.
Från 86 på relä drar du kabel till adapter på helljus(H7 eller H4). 
Från 85 på relä drar du endera kabel till jord direkt eller indirekt till strömställare i kupé.
I det senare fallet kan du välja helljus med eller utan extraljus.
Återmontera batterikabeln.
Var nöjd med att du själv klarat den elektriska inkopplingen.
Den fysiska monteringen av extrabelysningen beror på om du ska separata lampor eller LED-ramp.
Vid separata lampor vill jag rekommendera JULA´s aluminiumramp á 299:- som monteras bakom regskylt.
Ge dig inte in och pilla i bilens avsäkringssystem om du inte är helt säker på vad du gör.
Kan kosta dig tusentals kronor att göra fel.

Lycka till.

Ptja...fast...det beror ju lite på vad som ska monteras i LED-väg...120w är 120w oavsett källa (sen att 120Kina-W inte är 120w är en annan femma wink  )

Skulle aldrig rekommendera någon att sätta mindre än 1.5mm2 iaf.

Min grundlista ser ut såhär;

0-10A - min. 1,5 mm2
11-16A - min. 2,5 mm2
17-20A - min. 4 mm2
21-25A - min. 6 mm2
26-35A - min. 10 mm2

Och sen då med viss variation beroende på kabellängd ex.vis. Men, vi behöver inte göra det till enorm överkurs för stackarn' wink

2 680 Inlägg
Skrivet 22 november #9

torsen skrev:

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Börja med att skaffa  ett vanligt litet 4-poligt relä.
Köp därefter en adapter för H7 eller H4, beroende på vad din bil har för helljuslampa.
Diverse kabel och kabelskor plus ev säkringshållare och strömställare
Är det fråga om att montera LED-lampor/-ramp  eller Halogenlampor behövs  olika kabelareor mellan relä och extraljus(lampor/ramp).
Om du ska montera LED räcker det med 0,5 kvadratmilimeterkablar över allt.
Vid halogen bör du ha 1,5 - 2,5 kvadratmilimeterkablar mellan batteri & relä samt mellan relä och extraljus.
F ö (manöverkretsen) räcker det med den klenare kabelarean.

Lägg av batteriets minuskabel.
Montera relä på lämplig plats = lättåtkomligt och utan risk för vattenstänk el dyl(spolarvätska).
Från 30 på relä drar du kabel till plus på batteri(alt annat strömuttag i närheten), ev över säkring.
Från 87 på relä drar du kabel till extraljus.
Från 86 på relä drar du kabel till adapter på helljus(H7 eller H4). 
Från 85 på relä drar du endera kabel till jord direkt eller indirekt till strömställare i kupé.
I det senare fallet kan du välja helljus med eller utan extraljus.
Återmontera batterikabeln.
Var nöjd med att du själv klarat den elektriska inkopplingen.
Den fysiska monteringen av extrabelysningen beror på om du ska separata lampor eller LED-ramp.
Vid separata lampor vill jag rekommendera JULA´s aluminiumramp á 299:- som monteras bakom regskylt.
Ge dig inte in och pilla i bilens avsäkringssystem om du inte är helt säker på vad du gör.
Kan kosta dig tusentals kronor att göra fel.

Lycka till.

Ptja...fast...det beror ju lite på vad som ska monteras i LED-väg...120w är 120w oavsett källa (sen att 120Kina-W inte är 120w är en annan femma wink  )

Skulle aldrig rekommendera någon att sätta mindre än 1.5mm2 iaf.

Min grundlista ser ut såhär;

0-10A - min. 1,5 mm2
11-16A - min. 2,5 mm2
17-20A - min. 4 mm2
21-25A - min. 6 mm2
26-35A - min. 10 mm2

Och sen då med viss variation beroende på kabellängd ex.vis. Men, vi behöver inte göra det till enorm överkurs för stackarn' wink

Min rekommendation är grundad på uppmätning av strömförbrukningen hos 2 st LED-ramper med 12 ljuspunkter vardera. Tillverkningslandet är/var okänt. Kanske China. Vet inte. Vet bara att de förbrukade 3,5 A vardera = 7 A totalt. För 7 A och totalt max 1,5 m matarkabel (B+ till 30 på relä & vidare till ramper) räcker 0,5 kvadratmm enligt ett nomogram i en Bosch-handbok för bilelektriker.

Men visst, inte alls fel att överdimensionerakablarna.
LED är ju inte känsliga för spänningsfall på samma sätt som halogenlampor.
Därför jag rekommenderade grövre kabel för halogenlampor.

B t w så blev jag så besviken på LED-ramperna att jag förmodligen aldrig mer kommer att köpa LED-ramper.
De jag monterade lyste så intensivt i närområdet att det nästan bländade.
Men förlängde upplysningen ytterst lite längre än vanliga helljuset.
Mina LED-ramper kostade ungefär 2.000:- inkl frakt från svensk firma.
Priset vet jag har inget med effekten att göra, men det var inga superbilliga LED-ramper.

9 572 Inlägg
Skrivet 22 november #10

torsen skrev:

torsen skrev:

it_mutt skrev:

Ptja...fast...det beror ju lite på vad som ska monteras i LED-väg...120w är 120w oavsett källa (sen att 120Kina-W inte är 120w är en annan femma wink  )

Skulle aldrig rekommendera någon att sätta mindre än 1.5mm2 iaf.

Min grundlista ser ut såhär;

0-10A - min. 1,5 mm2
11-16A - min. 2,5 mm2
17-20A - min. 4 mm2
21-25A - min. 6 mm2
26-35A - min. 10 mm2

Och sen då med viss variation beroende på kabellängd ex.vis. Men, vi behöver inte göra det till enorm överkurs för stackarn' wink

Min rekommendation är grundad på uppmätning av strömförbrukningen hos 2 st LED-ramper med 12 ljuspunkter vardera. Tillverkningslandet är/var okänt. Kanske China. Vet inte. Vet bara att de förbrukade 3,5 A vardera = 7 A totalt. För 7 A och totalt max 1,5 m matarkabel (B+ till 30 på relä & vidare till ramper) räcker 0,5 kvadratmm enligt ett nomogram i en Bosch-handbok för bilelektriker.

Men visst, inte alls fel att överdimensionerakablarna.
LED är ju inte känsliga för spänningsfall på samma sätt som halogenlampor.
Därför jag rekommenderade grövre kabel för halogenlampor.

B t w så blev jag så besviken på LED-ramperna att jag förmodligen aldrig mer kommer att köpa LED-ramper.
De jag monterade lyste så intensivt i närområdet att det nästan bländade.
Men förlängde upplysningen ytterst lite längre än vanliga helljuset.
Mina LED-ramper kostade ungefär 2.000:- inkl frakt från svensk firma.
Priset vet jag har inget med effekten att göra, men det var inga superbilliga LED-ramper.

Nu riskerar vi väl att hamna lite smått off topic, men, ledramper ser jag som komplement till annat. Högst personligen då. Har bara min(a) för att "täcka upp" i ljusväg medan xenonet i helljuset når full styrka (nu är det visserligen speedstart, men iaf).

Tror, notera tror, att man får upp till välkända märken för att faktiskt få ut den effekt som utlovas, eller åtminstone för att hamna i närheten av det. Men, då lär priserna också bli därefter.

Enda jag egentligen kan säga som går att tillämpa rent generellt gällande led är ju att en högre effekt per diod ger längre kastlängd. 10W/diod lyser helt enkelt längre än 5W/diod...som lyser längre än 3W/diod osv. Kanske inget konstigt med det visserligen, men, det kan väl ändock nämnas i sammanhanget smile

Men, att 120Kinawatt ofta inte är mer än kanske 30-40 "riktiga" watt är nog bara att konstatera och se som faktum. Sen finns det givetvis variation även där. Har sett "300kr-ramper" som knappt lyser 20m, men jag har också sett "300kr-ramper" som lyser förvånansvärt bra, än mer så sett till priset. Men inga av dessa har hållit några utlovade 120w iaf, det är ett som är säkert.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
1 879 Inlägg
Skrivet 22 november #11

När jag köpte dessa, så kopplade jag in dom och mätte strömförbrukningen:
https://www.aliexpress.com/item/120W-le … 4c4d1kY30M

jag varierade spänningen mellan 12-30 V, vid ca 13 Volt gav dom den starkaste skenet och dom drog då ca 2A stycket

när det gäller led så är det varje led-chips märkeffekt man angiver enligt "datablad", i själva verket kör man inte full sula på dessa chip, är det mer seriöst så anges strömförbrukningen för enheten

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
9 572 Inlägg
Skrivet 22 november #12

spillolja skrev:
När jag köpte dessa, så kopplade jag in dom och mätte strömförbrukningen:
https://www.aliexpress.com/item/120W-le … 4c4d1kY30M

jag varierade spänningen mellan 12-30 V, vid ca 13 Volt gav dom den starkaste skenet och dom drog då ca 2A stycket

när det gäller led så är det varje led-chips märkeffekt man angiver enligt "datablad", i själva verket kör man inte full sula på dessa chip, är det mer seriöst så anges strömförbrukningen för enheten

Att man inte kör "full sula" är visserligen inte så mycket att säga om. Men, när en 120w-ramp levererar 30-40w istället (eller; "på riktigt" om man så vill), så är det mer än lite felaktig information anser jag.

Men visst, absolut. I många fall anges just strömförbrukningen, och utifrån den kan många räkna ut vad man får ut. Men långt ifrån alla

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
12 Inlägg
Skrivet 22 november · Inlägg av trådskaparen #13

En del menar att det kan få allvarliga konsekvenser på hela bilens elsystem ifall man monterar en strömtjuv på en såhär modern bils helljuskabel - ligger det någon sanning i det?

1 879 Inlägg
Skrivet 22 november #14

Jag har gjort det på golfen, men inte med strömtjuv utan genom att skala ledaren ca 8mm  och löda fast styrledningen och sedan trä över en bit krymslang med lim efter att petat ut kontakthylsan

några konsekvenser efter över 4år har ej uppstått, men den har vanliga halogenlampor (H15)

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Forum- och sitemoderator · 11 285 Inlägg
Skrivet 22 november #15

Radare skrev:
En del menar att det kan få allvarliga konsekvenser på hela bilens elsystem ifall man monterar en strömtjuv på en såhär modern bils helljuskabel - ligger det någon sanning i det?

Den kan mycket väl få ett spel och varna för trasiga ljus osv. Men det kan också gå utmärkt.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
12 Inlägg
Skrivet 22 november · Inlägg av trådskaparen #16

Jag har halogenljus på både hel- och halvljus. Bara varselljusen som är LED.
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-33594eaef115ffad54b4e19eed0440d6.jpg

12 Inlägg
Skrivet 22 november · Inlägg av trådskaparen #17

Om det här kopplingsschemat stämmer, är det väl en...

- Vit kabel
- Som går genom säkring 10 och 9

...som jag ska ta signalström ifrån?
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-8145eefadb4b90d8560cade6a5465f0b.jpg

9 572 Inlägg
Skrivet 22 november #18

Ja, en av dessa iaf

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
2 680 Inlägg
Skrivet 23 november #19

Hybrid_ skrev:

Radare skrev:
En del menar att det kan få allvarliga konsekvenser på hela bilens elsystem ifall man monterar en strömtjuv på en såhär modern bils helljuskabel - ligger det någon sanning i det?

Den kan mycket väl få ett spel och varna för trasiga ljus osv. Men det kan också gå utmärkt.

Jag har på flera bilar tjuvat för extraljus fram och extra backlampor bak utan problem med glödtrådsvarnaren.
Men har då endast tjuvat för manöverström till relä.

1 879 Inlägg
Skrivet 23 november #20

Finns det någon bra bild på säkringsboxen ?, evt. ser det u som det finns plats för ett relä av normalstorlek men närmast nere till Vänster ser ut att vara plats för ett sådant relä:
https://www.tme.eu/en/details/frc7c-s-d … strial-co/

vilket skulle kunna räcka för en Led-planka

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang