torsen
29 november 2018
· 7 238 Inlägg
Eftersom vi nu är o t och långt från trådskaparens ursprungliga fråga, och hamnat i SAAB-träsket, där det finns många entusiaster och hatare, vill jag påstå att SAAB:s bästa modell var 95/96-64.
Första modellen med 4-växlad låda.
Sista modellen med tennspacklad och "hand-"sprutad kaross.
Har själv följt SAAB från 92(utan prefix) via 93, 93B, 95, 96, 97 samt slutligen 99.
För mig är det en gåta hur man kunde marknadsföra en bil vars bagageutrymme inte tillät en normalstor barnvagn i skuffen - jag syftar på 99:an.(eller 2000 resp Gudmund som den hette under utvecklingsfasen)
Redan 1964 fanns SAAB 2000 som "mockup" i Linköping.
Rullande provexemplaren kallades Gudmund och bestod av en 96:a som delats i 4 delar och därefter skarvats med drygt dm-breda plåtremsor.
Att det var en Gudmund tog man på att den hade 4 hjulmuttrar i stället för 5 hjulskruvar.
Nyare SAAB:ar har jag hyrt och provkört för att hålla mig á jour.
För mig är "Opel Vectra"-SAAB:en den snyggaste.
Men den bästa vidhåller jag -64 4-petad vara.
Ursäkta o t.