Internet lägger av i 7 dagar. Vad tror ni händer?

jompazx
1 december 2018 · 291 Inlägg

På nån nivå måste väl ett världskrig varit större katastrof än om internet försvann så att alla skulle löpa amok har jag svårt att tro. Vet man när det försvinner att det kommer tillbaka om 7 dagar? isåfall tror jag inte det skulle ske särskilt mycket

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 december 2018 · 14 038 Inlägg

jompazx skrev:
På nån nivå måste väl ett världskrig varit större katastrof än om internet försvann så att alla skulle löpa amok har jag svårt att tro. Vet man när det försvinner att det kommer tillbaka om 7 dagar? isåfall tror jag inte det skulle ske särskilt mycket

Tror nog att det bara stanna upp på skärmarna. Ingen sport om man vet i förväg.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2018 · 17 448 Inlägg

jompazx skrev:
På nån nivå måste väl ett världskrig varit större katastrof än om internet försvann så att alla skulle löpa amok har jag svårt att tro. Vet man när det försvinner att det kommer tillbaka om 7 dagar? isåfall tror jag inte det skulle ske särskilt mycket

Får man ett meddelande om att nätet går off-line i 7 dagar så visst: Då kanske skadan blir minimal. Men hypotesen är att det sker en attack och det bara dör utan förvarning (Den mest troliga)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
1 december 2018 · 7 230 Inlägg

Södertälje var för några decennier sedan helt utan nätström i 3 - 4 dagar.
Totalt kaos.
Man fick åka till Strängnäs eller Stockholm för att köpa mat eller tanka bilen.
Inga kassaaparater, kylar eller frysar fungerade.
Pendeln kunde inte ta sig till Södertälje hela vägen.
Bussarna överbelastades.
Broar och slussar kunde varken öppnas eller stängas.
Inga trafikljus fungerade.
De som bodde i höghus fick kånka på barn och mat.
Kaos - och ändå var det bara 3 - 4 dagar, och det gick att åka bil till angränsande städer.
Orsaken var att ställverket nere på "södra" exploderat.

Via "nätet" övervakas och styrs VA-systemet, fjärrvärmen samt eldistributionen i dag.
Gjorde det inte på "Södertäljes tid".
Ändå kaos - trots att man visste att "det skulle lösa sig" på några dagar.
Numera har Södertälje ett triangelsystem tillsammans med Nykvarn och Järna.
En av de tre kan fallera utan att det blir strömlöst.
Men styrningen och övervakningen sker via internet så...……………………………...

torsen
1 december 2018 · 7 230 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Skönt? Nja, all kommunikation slås ju ut omedelbart. Ringa och sms:a är bara att glömma. Vill man någon något så får man snällt sätta sig i bilen och köra dit personligen. Det gäller dock att köra lugnt för tanka den kan man glömma. Efter något dygn är offline-läget på stationerna överbelastade. Ingen soppa till folket. (Det är nu som elbilsägarna vädrar morgonluft, de kan ladda hemma)

Handla mat? Samma som ovan. Dessutom får butikerna ingen påfyllning av varor för de kan inte beställa.

Jobba? Nej, hur då? Titta var ni jobbar själva. Skulle ni kunna fortsätta utan nät? I mitt fall så är det nej. Säg att vi får en beställning på en ny bil som ska utrustas med bensinvärmare och en dragkrok. Först och främst ska vi få beställningen, den kommer aldrig... Sen ska jag hitta bilfan som står parkerad utanför. Problemet är att det står 14000 bilar parkerade på samma yta och var står min? Ingen aning. Det tar flera dagar att leta upp den. Sen ska den ha frakt till kunden, hur beställer jag den?

Elförsörjning? Lite osäker här hur mycket av stamnätet som är automatiserat men en vild gissning är att det kan bli snedbelastat och slås ut per automatik. Då måste en tekniker skickas ut för att sköta detta manuellt och hur får man tag på den personen?

Vatten/avlopp? Tja. vad tror ni...

Världsekonomi? Utan kommunikation så faller den nog rakt ner i ett djupt hål. Fartyg med varor på väg kan inte meddela var de är eller vart deras prylar ska någonstans.

Hur ska dom ladda elbilarna?
Med bränsledrivna generatorer?

Presidento Of World
1 december 2018 · 3 321 Inlägg

Helvete jag är oförberedd ser jag nu. Skaffa sig lite höns och grisar samt en kossa eller två så är man hemma tror jag.. Vatten är väl på listan

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 december 2018 · 14 038 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
Skönt? Nja, all kommunikation slås ju ut omedelbart. Ringa och sms:a är bara att glömma. Vill man någon något så får man snällt sätta sig i bilen och köra dit personligen. Det gäller dock att köra lugnt för tanka den kan man glömma. Efter något dygn är offline-läget på stationerna överbelastade. Ingen soppa till folket. (Det är nu som elbilsägarna vädrar morgonluft, de kan ladda hemma)

Handla mat? Samma som ovan. Dessutom får butikerna ingen påfyllning av varor för de kan inte beställa.

Jobba? Nej, hur då? Titta var ni jobbar själva. Skulle ni kunna fortsätta utan nät? I mitt fall så är det nej. Säg att vi får en beställning på en ny bil som ska utrustas med bensinvärmare och en dragkrok. Först och främst ska vi få beställningen, den kommer aldrig... Sen ska jag hitta bilfan som står parkerad utanför. Problemet är att det står 14000 bilar parkerade på samma yta och var står min? Ingen aning. Det tar flera dagar att leta upp den. Sen ska den ha frakt till kunden, hur beställer jag den?

Elförsörjning? Lite osäker här hur mycket av stamnätet som är automatiserat men en vild gissning är att det kan bli snedbelastat och slås ut per automatik. Då måste en tekniker skickas ut för att sköta detta manuellt och hur får man tag på den personen?

Vatten/avlopp? Tja. vad tror ni...

Världsekonomi? Utan kommunikation så faller den nog rakt ner i ett djupt hål. Fartyg med varor på väg kan inte meddela var de är eller vart deras prylar ska någonstans.

Hur ska dom ladda elbilarna?
Med bränsledrivna generatorer?

Ja, typ elverk. Men då får man köpa på sig en hel del bränsle om det ska räcka till både billaddning och elförsörjning i huset.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
1 december 2018 · 5 833 Inlägg

Det blir nog en babyboom nio månader senare.

caromania Forummoderator
1 december 2018 · 9 296 Inlägg

Jag ger mig tusan på att Torsen har en gengasbil i ett av skjulen...

Men för att vara seriös så är jag fullt medveten om att vi här hemma skulle få det ganska tufft. Ingen öppen spis eller kamin t ex vilket egentligen är en stor brist. Man kanske borde köpa en gammal lumpenkamin...

Såg förövrigt den svenska filmen ”Den blomstertid nu kommer” igår så konspirationsradarn går på högtryck! Haha

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
JN1975
1 december 2018 · 234 Inlägg

Själva nätet skulle man klara sig utan, blir ju lite problem med betalning i butik om man inte har kontanter ute. Dessutom svårt att tanka i automat. Visste inte att vatten och el kan slås ut om nätet ligger nere? Finns det inte något sätt att distribuera de livsnödvändiga tjänsterna ändå i nödfall? Själv har vi brunn på tomten med elpump för vattning, biltvätt mm men som är tjänligt dricksvatten. Och i garaget har jag ett mindre, bensindrivet elverk, så vatten till husbehov hade nog löst sig.

Vaknade i veckan till fullständigt strömavbrott i området, men var tvungen att få morgonkaffe: yikes

https://www1.garaget.org/archive/1/725/414834/414834-3907512.jpg

Senast redigerat av JN1975 (1 december 2018)

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Nybergrobin
1 december 2018 · 2 378 Inlägg

Vet inte hur beroende elen är av internet men så länge bara internet försvinner så överlever jag....värre som strömmen försvinner!  Min villa drivs enbart med hjälp av bergvärme....så den fryser sönder rätt så omgående utan el yikes
Ska absolut fixa en braskamin för att ha som backup framöver smile

JN1975
1 december 2018 · 234 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Ska absolut fixa en braskamin för att ha som backup framöver smile

En riktig järnkamin är grymt, speciellt en med liten kokplatta så man skulle kunna laga mat i nödfall. cool

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
trubbelturbo
1 december 2018 · 1 457 Inlägg

När kommunen testade "hesa Fredrik" i början av kvartalet en gång så skämtade jag med en kompis att "nu ligger Internet nere...", då skrattade man. Men när man tänker efter över hur beroende man själv och samhället är utav Internet så... smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2018 · 17 448 Inlägg

Low skrev:
Men ringa och smsa går väl utan "INTERNET?

Är nog en vanlig uppfattning. De sista stationerna med analog telefoni släcktes ner nu i våras så: Nej. Telia garanterar att mobilnätet ska fungera i 2 timmar i storstäder och 4 timmar på landsbygden om elen försvinner. I verkligheten kanske 30-40 minuter. Fast försvinner nätet så går allt ner direkt.

En sak som faktiskt kan fungera ett bra tag är Radion. I synnerhet då lokalradio. Så länge sändarmasten har kräm så kan man sända ut nyheter. Dock krävs det att man har en gammal vanlig radio hemma... Mobilen med hörlurar inkopplade brukar fungera det med då de flesta lurarna idag har FM-radio. Och givetvis kan man lyssna på denna i bilen med. Misstänker att de flesta på Gorg äger en bil...

I storstäder finns reservgeneratorer med stora bränslemagasin som kan startas manuellt och då förser Blåljus, sjukhus och sambandscentraler med el. Var själv med om att uppgradera det kraftverk som ska driva Göteborg för några år sedan. En mycket oansenlig industribyggnad i sig själv. På en neutral plats i utkanten av staden. Problemet är att när denna levererar full kraft så går motorerna på högvarv och väsnas rätt mycket. Vid provkörning kunde vi inte vara i hallen ens med hörselkåpor på... Lär dra till sig uppmärksamhet när allt annat är tyst. Det är inte en liten dieselmotor direkt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Low
2 december 2018 · 3 304 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Low skrev:
Men ringa och smsa går väl utan "INTERNET?

Är nog en vanlig uppfattning. De sista stationerna med analog telefoni släcktes ner nu i våras så: Nej. Telia garanterar att mobilnätet ska fungera i 2 timmar i storstäder och 4 timmar på landsbygden om elen försvinner. I verkligheten kanske 30-40 minuter. Fast försvinner nätet så går allt ner direkt.

En sak som faktiskt kan fungera ett bra tag är Radion. I synnerhet då lokalradio. Så länge sändarmasten har kräm så kan man sända ut nyheter. Dock krävs det att man har en gammal vanlig radio hemma... Mobilen med hörlurar inkopplade brukar fungera det med då de flesta lurarna idag har FM-radio. Och givetvis kan man lyssna på denna i bilen med. Misstänker att de flesta på Gorg äger en bil...

I storstäder finns reservgeneratorer med stora bränslemagasin som kan startas manuellt och då förser Blåljus, sjukhus och sambandscentraler med el. Var själv med om att uppgradera det kraftverk som ska driva Göteborg för några år sedan. En mycket oansenlig industribyggnad i sig själv. På en neutral plats i utkanten av staden. Problemet är att när denna levererar full kraft så går motorerna på högvarv och väsnas rätt mycket. Vid provkörning kunde vi inte vara i hallen ens med hörselkåpor på... Lär dra till sig uppmärksamhet när allt annat är tyst. Det är inte en liten dieselmotor direkt...

Haha teknik är jag inte så jätte bra på även om man är 26 år.

För 10 år sedan typ hade man oftas inte internet på mig mobilen om jag minns rätt? Då fungerade det.
Men visst om allt styrs av internett så kanske  man förstår.

Det är väl en fråga för Miljöpartiet sen, släck ner allt när alla har el bilar. Haha.

torsen
2 december 2018 · 7 230 Inlägg

För 20 - 30 år sedan var jag ABC-handläggare i en medelstor stad/kommun.
Vi hade i enorma bergrum (fartygs-)dieslar som skulle driva generatorer som i sin tur skulle förse sjukvården och räddningstjänsten m fl samhällstjänster med ström i nödfall = nätströmbortfall.
Men då dyker en avhängig fråga upp: Hur länge kan man lagra dieselbränsle?
Vatten har jag hört kan lagras ½ - 1 år om det sker mörkt och svalt.
Frystorkad mat kan, under vissa förhållanden, lagras upp till 25 år, enligt vissa säljare på "nätet" = Blocket.
När, var och hur får jag tag på ett gengasaggregat? Bör vara av typen pivåvagnsaggregat med plats för ved?
Många frågor, förhoppningsvis i onödan.
Men min "Grabb and Go"-ryggsäck står laddad.
Gå in på SMB så får ni mera tips i ämnet.

torsen
2 december 2018 · 7 230 Inlägg

Vi som gjort "lumpen på riktigt" tror jag har en stor fördel jämfört med dem "i vattnet" eller "i luften".
Mest förberedda är nog de som legat i jägarförband.
Själv gjorde jag lumpen som MC-ordonnans inom artilleriet hos ett infss-batteri.
Hade alltid ett eget tält/vindskydd bak på MC:n.
D v s vi for land och rike runt och lärde infanteriet att samarbeta med artilleriet.
Vi tältade nästan hela tiden, utom grundutbildningen.
Man fick en del kunskap om livet i naturen då.
Kombinerat med erfarenheten att ta sig fram med 4x4 och 6x4 med en pjäs bakom.
Lärdomen hur man winschar har jag nytta av i min bilhobby terrängkörning.

Men ni som inte gjort lumpen - hur kommer ni att klara er?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 december 2018 · 14 038 Inlägg

torsen skrev:
Vi som gjort "lumpen på riktigt" tror jag har en stor fördel jämfört med dem "i vattnet" eller "i luften".
Mest förberedda är nog de som legat i jägarförband.
Själv gjorde jag lumpen som MC-ordonnans inom artilleriet hos ett infss-batteri.
Hade alltid ett eget tält/vindskydd bak på MC:n.
D v s vi for land och rike runt och lärde infanteriet att samarbeta med artilleriet.
Vi tältade nästan hela tiden, utom grundutbildningen.
Man fick en del kunskap om livet i naturen då.
Kombinerat med erfarenheten att ta sig fram med 4x4 och 6x4 med en pjäs bakom.
Lärdomen hur man winschar har jag nytta av i min bilhobby terrängkörning.

Men ni som inte gjort lumpen - hur kommer ni att klara er?

Skönt att man gjort lumpen då alltså! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
2 december 2018 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

torsen skrev:
Vi som gjort "lumpen på riktigt" tror jag har en stor fördel jämfört med dem "i vattnet" eller "i luften".
Mest förberedda är nog de som legat i jägarförband.
Själv gjorde jag lumpen som MC-ordonnans inom artilleriet hos ett infss-batteri.
Hade alltid ett eget tält/vindskydd bak på MC:n.
D v s vi for land och rike runt och lärde infanteriet att samarbeta med artilleriet.
Vi tältade nästan hela tiden, utom grundutbildningen.
Man fick en del kunskap om livet i naturen då.
Kombinerat med erfarenheten att ta sig fram med 4x4 och 6x4 med en pjäs bakom.
Lärdomen hur man winschar har jag nytta av i min bilhobby terrängkörning.

Men ni som inte gjort lumpen - hur kommer ni att klara er?

Skönt att man gjort lumpen då alltså! smile

/Benny

Ja alltså det är 30år sedan jag gjorde lumpen och ärligt talat så tror jag inte det hjälper speciellt mycket.  Nej om man är seriös kring det där med att ryssen kommer så gäller det att kunna leva självhushållande. Dvs ha möjlighet att odla, ha tillgång till ved och kamin. Då är vatten det största problemet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Knugcab
2 december 2018 · 5 111 Inlägg

Var inte en av tankarna när man utvecklade ARPAnet (som sedan blev Internet) att det skulle vara ganska svårt att slå ut dock? I stället för att ha en enstaka huvudserver som alla var kopplade mot och skulle vara lätt att slå ut så var alla desto mer hopkopplade med varandra? Det var ju trots allt militärt bruk som var syftet från början. Nu är ju så klart ingenting omöjligt men......

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang