Ingen luft på rutan saab 9=3

Smurfen40
15 december 2018 · 689 Inlägg

Köpte en saab 9-3 2001 igår då min renault fick växellådshaveri
Luften på benen och vanliga spjällen framfungerar som dom ska men när man tar på rutan fungerar det inte,kommer alltså ingen luft på framrutan.
Prövat kalibrera men hjälper inte och
Inga felkoder iheller.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
torsen
15 december 2018 · 7 189 Inlägg

Vet inte om SAAB:s ventilations- och värmesystem styrs med vacuum.
Om så är fallet, kolla att ingen slang hoppat av.

Smurfen40
15 december 2018 · 689 Inlägg

torsen skrev:
Vet inte om SAAB:s ventilations- och värmesystem styrs med vacuum.
Om så är fallet, kolla att ingen slang hoppat av.

Jag har själv ingen aning hur det är på saab.
Min tanke är ju i värsta fall att man skulle kunna öppna spjällen till rutan manuellt så länge tills man hittat reservdelar om det nu är nåt sånt som är fel??
Hellre luft på rutan alltid än luft vid fötterna ju speciellt nu vid vintertider

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 december 2018 · 17 345 Inlägg

Smurfen40 skrev:
Köpte en saab 9-3 2001 igår då min renault fick växellådshaveri
Luften på benen och vanliga spjällen framfungerar som dom ska men när man tar på rutan fungerar det inte,kommer alltså ingen luft på framrutan.
Prövat kalibrera men hjälper inte och
Inga felkoder iheller.

Den fick inte alls haveri. Den tog livet av sig. smile
Inte så hemma på Saab men man brukar kunna se lite om handskfack och dess omgivande ram monteras bort. Du behöver ju bara komma åt ett spjäll för att lösa problemet tills vidare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smurfen40
15 december 2018 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Smurfen40 skrev:
Köpte en saab 9-3 2001 igår då min renault fick växellådshaveri
Luften på benen och vanliga spjällen framfungerar som dom ska men när man tar på rutan fungerar det inte,kommer alltså ingen luft på framrutan.
Prövat kalibrera men hjälper inte och
Inga felkoder iheller.

Den fick inte alls haveri. Den tog livet av sig. smile
Inte så hemma på Saab men man brukar kunna se lite om handskfack och dess omgivande ram monteras bort. Du behöver ju bara komma åt ett spjäll för att lösa problemet tills vidare.

Haha
Ang meganen så hände något skumt.kom ut ifrån jobb och går inte att lägga i någon växell förutom 5an.
Detta har hänt innan men då har man rullat nån meter sen har det släppt.
Slirade igång den på 5an för tänkte att det kanske släpper så körde ett par jundra meter och kopplingrn osade men icke spaken går inte att få i spår.
Var iväg igår och köpte en billig  akutbil då ekonomin är dålig vid juletider.
Nöjd som jag var så körde jag hem sen märkte jag att den inte blåser på framrutan som är det viktigaste vid denna årstid ju.
Man borde ju kunna justera det manuellt så länge så den blåser konstant på rutan i värsta fall.
Blir helgens projekt iallafall

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 december 2018 · 17 345 Inlägg

Fördelen med Saab är att vi har ett antal gurus på modellen som säkert vaknar om en stund. De vet hur man gör. Jag som är novis på märket hade börjat med att riva ner paneler och försöka få ut ACC-enheten (den som du trycker på) Brukar sitta kul grejer där bakom.

Antar att spjällen är eldrivna. Då kan det som felar behöva ström för att öppna sig. Så man inte bryter sönder något i försök att tvinga upp det. Men du kanske löser en sådan sak?

Jag är ute och trampar runt på okänd mark här så vi får hoppas på Saab-folket. Följer tråden. Gör du något själv så ta gärna bilder!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smurfen40
15 december 2018 · 689 Inlägg

Kan meddela att problemet verkar ha löst sig själv.
Idag när jag startade bilen fungerade fläkten i alla lägen utan problem

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 december 2018 · 13 983 Inlägg

Smurfen40 skrev:
Kan meddela att problemet verkar ha löst sig själv.
Idag när jag startade bilen fungerade fläkten i alla lägen utan problem

Det var väl inte fläkten som var trasig om man läser ditt första inlägg!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Smurfen40
15 december 2018 · 689 Inlägg

Vettemannen skrev:

Smurfen40 skrev:
Kan meddela att problemet verkar ha löst sig själv.
Idag när jag startade bilen fungerade fläkten i alla lägen utan problem

Det var väl inte fläkten som var trasig om man läser ditt första inlägg!!

/Benny

Ärligt talat så vet jag inte men hur som helst så fungerar allt som det ska idag iallafall

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Slash Saabifierad
15 december 2018 · 2 023 Inlägg

Det sitter en spjällmotor en bit bakom ACC-panelen (in mot torpedväggen) som har något fäste som går av/slits förr eller senare, har du detta problem igen så kan det vara värt att ta en titt på motorn och se om armen går att laga eller om du fixar en spjällmotor på en skrot. Det är trångt och svårt att se när den ska tas loss men inte alltför svårt att fixa/byta.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 december 2018 · 17 345 Inlägg

Smurfen40 skrev:
Kan meddela att problemet verkar ha löst sig själv.
Idag när jag startade bilen fungerade fläkten i alla lägen utan problem

Gott. Du kan behöva lite tur med tanke på hur mycket du skruvat på Renaulten. Låt oss nu hoppas att Saaben fungerar ok ett tag. Jag skulle för säkerhets skull ställt luften i läge ruta/fötter och ha den inställd så tills vintern är över.

Fråga till Saabfolket: Rör sig ventilerna varje gång man startar alt. stänger av bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang