Kamkedjan rasslar saab 9-3

Smurfen40
20 december 2018 · 689 Inlägg

Märkte idag att kedjan rasslar lite.
Låter som om den ligger emot och skaver på en kåpa i toppen typ.inte högt men lägger man örat emot så hör man det.
Bilen är bara en skrotbil som jag tänkte ha över sommaren då den gått 34000 mil
Finns det något fuskknep att göra då jag inte vill lägga en massa pengar på den?? För den har ändå gjort sitt snart ju
Hörde nåt om att bara byta kedjan och övre styrning eller vad det

https://m.youtube.com/watch?v=nLancf4SMpY

https://m.youtube.com/watch?v=MfFexOHsKcU
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223108/223108-84261ecac26ec73d52297beb9bdbf5ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223108/223108-67f1567bb516e05f6684668d39f5d34e.jpg

Senast redigerat av Smurfen40 (10 februari 2019)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
22 december 2018 · 689 Inlägg

Byte olja och filter idag och tänkte byta igen om ca 50mil så man får bort lite skit i motorn iallafall.
Hur som så märkte jag iallafall att vattnet i expansionakärlet blev varmt nu när jag körde lite längre sträcka så det var ju skönt.
Då är det bara frågan om man ska köra med den rasslande kedjan och hoppas den håller ett tag till då den bara låter lite.
Tänker ju knappast lyfta motorn för att byta kedja och styrpinnar för större summor.
Håller den över sommaren så är jag nöjd iallafall

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Snurriis
22 december 2018 · 761 Inlägg

Smurfen40 skrev:
Byte olja och filter idag och tänkte byta igen om ca 50mil så man får bort lite skit i motorn iallafall.
Hur som så märkte jag iallafall att vattnet i expansionakärlet blev varmt nu när jag körde lite längre sträcka så det var ju skönt.
Då är det bara frågan om man ska köra med den rasslande kedjan och hoppas den håller ett tag till då den bara låter lite.
Tänker ju knappast lyfta motorn för att byta kedja och styrpinnar för större summor.
Håller den över sommaren så är jag nöjd iallafall

Skruva ut kedjesträckaren, gör rent den, sen nolla den och montera. Bör hjälpa lite då den är "hydraulisk"

Smurfen40
22 december 2018 · 689 Inlägg

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:
Byte olja och filter idag och tänkte byta igen om ca 50mil så man får bort lite skit i motorn iallafall.
Hur som så märkte jag iallafall att vattnet i expansionakärlet blev varmt nu när jag körde lite längre sträcka så det var ju skönt.
Då är det bara frågan om man ska köra med den rasslande kedjan och hoppas den håller ett tag till då den bara låter lite.
Tänker ju knappast lyfta motorn för att byta kedja och styrpinnar för större summor.
Håller den över sommaren så är jag nöjd iallafall

Skruva ut kedjesträckaren, gör rent den, sen nolla den och montera. Bör hjälpa lite då den är "hydraulisk"

Ok ska in på ett nytt oljebyte den 11/1 På verkstad så ska be dom kolla spännare då.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
22 december 2018 · 689 Inlägg

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:
Byte olja och filter idag och tänkte byta igen om ca 50mil så man får bort lite skit i motorn iallafall.
Hur som så märkte jag iallafall att vattnet i expansionakärlet blev varmt nu när jag körde lite längre sträcka så det var ju skönt.
Då är det bara frågan om man ska köra med den rasslande kedjan och hoppas den håller ett tag till då den bara låter lite.
Tänker ju knappast lyfta motorn för att byta kedja och styrpinnar för större summor.
Håller den över sommaren så är jag nöjd iallafall

Skruva ut kedjesträckaren, gör rent den, sen nolla den och montera. Bör hjälpa lite då den är "hydraulisk"

En lite fråga??
Borde den inte rassla mer när den är kall??
För jag har inte hört någon skillnad
Ska kolla imorgon när den är kall men tror det låter likadant.

Senast redigerat av Smurfen40 (22 december 2018)

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Snurriis
22 december 2018 · 761 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:
Byte olja och filter idag och tänkte byta igen om ca 50mil så man får bort lite skit i motorn iallafall.
Hur som så märkte jag iallafall att vattnet i expansionakärlet blev varmt nu när jag körde lite längre sträcka så det var ju skönt.
Då är det bara frågan om man ska köra med den rasslande kedjan och hoppas den håller ett tag till då den bara låter lite.
Tänker ju knappast lyfta motorn för att byta kedja och styrpinnar för större summor.
Håller den över sommaren så är jag nöjd iallafall

Skruva ut kedjesträckaren, gör rent den, sen nolla den och montera. Bör hjälpa lite då den är "hydraulisk"

En lite fråga??
Borde den inte rassla mer när den är kall??
För jag har inte hört någon skillnad
Ska kolla imorgon när den är kall men tror det låter likadant.

Nja behöver inte göra det, den trycks ut av oljan och sedan spänner upp kedjan och fixeras sen i statiskt läge.
Skulle nog byta olja till någon billigare sort, köra 50mil å sen byta olja igen för att "spola" systemet.
Du kan ju ta av kåpan å kolla slacket på kedjan samt glidklossarna.

dan-kristian
23 december 2018 · 518 Inlägg

saab 9-3 og eller ng?

Smurfen40
23 december 2018 · 689 Inlägg

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:

Snurriis skrev:

Skruva ut kedjesträckaren, gör rent den, sen nolla den och montera. Bör hjälpa lite då den är "hydraulisk"

En lite fråga??
Borde den inte rassla mer när den är kall??
För jag har inte hört någon skillnad
Ska kolla imorgon när den är kall men tror det låter likadant.

Nja behöver inte göra det, den trycks ut av oljan och sedan spänner upp kedjan och fixeras sen i statiskt läge.
Skulle nog byta olja till någon billigare sort, köra 50mil å sen byta olja igen för att "spola" systemet.
Du kan ju ta av kåpan å kolla slacket på kedjan samt glidklossarna.

Bytade olja och filter idag till mobil 1
Ska köra till den 11 januari då den ska in på verkstad och byta olja och filter igen och då hälls Castrol helsyntet i bilen
Funderade med på att ta av ventilkåpan så ser man lite iallafall.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
23 december 2018 · 689 Inlägg

dan-kristian skrev:
saab 9-3 og eller ng?

Borde vara en og då det är en 2001a
2.0 150hk ingen jätterolig maskin men jämfört med min förra bil som var renualt megane så.är detta rena.lyxåket haha

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Smurfen40
27 december 2018 · 689 Inlägg

Ok liten fråga bara
Det låter inte mer när den är kall vilket annars verkar vara ett symptom på dålig kamkedja.
Lyssnade med stetoskop idag och det kommer typ från ventilkåpan som kedjan ligger och skaver lite i kåpan och som jag har förstått det så är där någon typ av plastsakena/styrskena som brukar bli hårda och dåliga??
Kam det vara så enkelt att den skenan i kåpan är slut???

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 december 2018 · 17 455 Inlägg

Om bilen går som den ska och allt fungerar som det ska hade jag personligen inte varit inne och rotat i något alls. Att du fixade till kylarvätskan enligt en annan tråd köper jag men du skrev själv att bilen är gammal och en nödlösning så länge. Kör som folk och varva inte över 3500 varv så håller den säkert bättre än om du ska pilla på saker som kan går sönder.

Bara en tanke om du ursäktar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smurfen40
27 december 2018 · 689 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Om bilen går som den ska och allt fungerar som det ska hade jag personligen inte varit inne och rotat i något alls. Att du fixade till kylarvätskan enligt en annan tråd köper jag men du skrev själv att bilen är gammal och en nödlösning så länge. Kör som folk och varva inte över 3500 varv så håller den säkert bättre än om du ska pilla på saker som kan går sönder.

Bara en tanke om du ursäktar.

Ja du har så rätt.
Det är ingen bil jag vill lägga onödiga pengar på då jag absolut inte har planer på att behålla den utan fungerar den i ett år så är jag nöjd.
Bilen går som den ska och man hör inget konstigt om man inte öppnar huven och lyssnar mot ventilkåpan ordentligt.
Det är bara mitt huvud som spökar.måste lära mig att släppa vissa saker
Mina vänner och min familj blir tokiga på mig då allt måste fungera och bilen ska vara städad och iordning
kvittar om det är en skrothög.

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 december 2018 · 17 455 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Hybrid_ skrev:
Om bilen går som den ska och allt fungerar som det ska hade jag personligen inte varit inne och rotat i något alls. Att du fixade till kylarvätskan enligt en annan tråd köper jag men du skrev själv att bilen är gammal och en nödlösning så länge. Kör som folk och varva inte över 3500 varv så håller den säkert bättre än om du ska pilla på saker som kan går sönder.

Bara en tanke om du ursäktar.

Ja du har så rätt.
Det är ingen bil jag vill lägga onödiga pengar på då jag absolut inte har planer på att behålla den utan fungerar den i ett år så är jag nöjd.
Bilen går som den ska och man hör inget konstigt om man inte öppnar huven och lyssnar mot ventilkåpan ordentligt.
Det är bara mitt huvud som spökar.måste lära mig att släppa vissa saker
Mina vänner och min familj blir tokiga på mig då allt måste fungera och bilen ska vara städad och iordning
kvittar om det är en skrothög.

Du har ju självinsikt min gode man! Säkerligen inget fel på bilen då förutom att den börjar bli en smula gammal...

Jag är själv en pedant av rang. Men lärt mig att det finns gränser. Min pendlarbil har tänt ABS/ESP-lampan. Den ska lämnas in i början på nästa år. Sen ska den säljas. Det blir en fabriksny bil igen. Hatar sånt.

Och ja: bilen är alltid kliniskt ren inuti big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dan-kristian
27 december 2018 · 518 Inlägg

Smurfen40 skrev:

dan-kristian skrev:
saab 9-3 og eller ng?

Borde vara en og då det är en 2001a
2.0 150hk ingen jätterolig maskin men jämfört med min förra bil som var renualt megane så.är detta rena.lyxåket haha

Ok men kan ej se var det är skrivet att det är en 2001a. varit en 9-3ng  så mycket smidigt att fixa kedjan till kam och balans axlen..

Smurfen40
1 januari 2019 · 689 Inlägg
Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Snurriis
1 januari 2019 · 761 Inlägg

Tror mer på att det är tyvärr ventilslammer sad akilleshälen på dessa motorer tyvärr sad

Smurfen40
1 januari 2019 · 689 Inlägg

Snurriis skrev:
Tror mer på att det är tyvärr ventilslammer sad akilleshälen på dessa motorer tyvärr sad

Menar du att den skulle vara full med koks??

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Snurriis
1 januari 2019 · 761 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Snurriis skrev:
Tror mer på att det är tyvärr ventilslammer sad akilleshälen på dessa motorer tyvärr sad

Menar du att den skulle vara full med koks??

Inte full med men att koka har bildats å styrningarna tagit skada. Skulle bums byta vevhusvänten/oljefällan då du ej vet vilken generation det är samt kolla glappet på turbon.

Lite svårt å höra i dina videos vart det är som högst koncentrerat med läte.
Ta gärna en video när den fått normal tomgång å inte vid kallstart

Senast redigerat av Snurriis (1 januari 2019)

Smurfen40
1 januari 2019 · 689 Inlägg

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:

Snurriis skrev:
Tror mer på att det är tyvärr ventilslammer sad akilleshälen på dessa motorer tyvärr sad

Menar du att den skulle vara full med koks??

Inte full med men att koka har bildats å styrningarna tagit skada. Skulle bums byta vevhusvänten/oljefällan då du ej vet vilken generation det är samt kolla glappet på turbon.

Lite svårt å höra i dina videos vart det är som högst koncentrerat med läte.
Ta gärna en video när den fått normal tomgång å inte vid kallstart

Har den gamla vevhusventilationen såg jag för där är inget utag på staget till oljeatickan.
Men om jag köper en sån här imorgon kan det hjälpa eller är motorn körd ändå??

https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 21341200sv

Saab 9-3 Vector "Saaben" (2006)
Snurriis
1 januari 2019 · 761 Inlägg

Smurfen40 skrev:

Snurriis skrev:

Smurfen40 skrev:
Menar du att den skulle vara full med koks??

Inte full med men att koka har bildats å styrningarna tagit skada. Skulle bums byta vevhusvänten/oljefällan då du ej vet vilken generation det är samt kolla glappet på turbon.

Lite svårt å höra i dina videos vart det är som högst koncentrerat med läte.
Ta gärna en video när den fått normal tomgång å inte vid kallstart

Har den gamla vevhusventilationen såg jag för där är inget utag på staget till oljeatickan.
Men om jag köper en sån här imorgon kan det hjälpa eller är motorn körd ändå??

https://www.mekonomen.se/bil/reservdela … 21341200sv

Jag köpte ny sats från speedparts till min og9-5 då jag upplevde lite för mycket ansamling av olja i rören ut från ventilkåpan och gamla ägaren säger att det är nyaste bla bla bla... (tummen mitt i handen) och samtliga rör var spröda som fnöske xD men vart betydligt bättre å nu hörs bara knacket från spridarna.


Underlättar nog gör den då backventilen är körd och fällan körd så blir nog inte sämre.
Ta bort röret som går ut från ventilkåpan å lys in hur det ser ut, akta nippeln till vakumslangen bara, är skör som tusan å går av av det lilla minsta!

Senast redigerat av Snurriis (1 januari 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang