Mercedes w210 bromsljus tänds ej.

Jiiimmie
20 december 2018 · 1 799 Inlägg
#1

Tja!

Har försökt få ordning på ett problem jag har med min bil utan vidare framgång..
Har en w210 e430.
Bromsljuset kommer och går lite som det vill..
Ibland fungerar det felfritt och ibland tänds det inte alls.

När bromsljuset inte tänds så får jag felmeddelande. (ABS, BAS och ESP)
Men de systemen fungerar så länge bromsljuset fungerar som det ska.
När bromsljuset väl slutat fungera så slås de av typ.
Men även om bromsljuset väl inte tänts vid ett tillfälle så kan de fungera som det ska fem minuter senare..

Har kollat med 3 olika datorer i bilen men varje dator har gett samma resultat.
Får ej upp felkoder / kan inte kommunicera med bilen.
Så jag måste nog få tag i en Mercedes original dator eller va man ska säga.

Finns det någon som vart med om liknande och vart ska jag börja?
Har bytt bromsljuskontakt två gånger. Samma resultat på båda. Ja jag har justerat bägge med samma utgång.
Fick förslag om att det kunde vara jordfel men vart är den jorden i sådana fall?`

Ska ta in bilen på felsökning med dator i januari är tanken, bara de att jag måste få bilen igenom besiktningen..
Bromsljuset fungerade felfritt på besiktning förutom vid ett tillfälle och abs, bas, esp lamporna tändes precis när de var färdigt ... min vanliga tur typ.

Vet ej om jag lägger i rätt del av forumet men jag hoppas någon kunnig där ute kan hjälpa mig!

jaka54
20 december 2018 · 2 828 Inlägg
#2

Hej!
Har du lossat bromsljuslampan och sprutat in  elspray på kontaktytorna?

Jiiimmie
20 december 2018 · 1 799 Inlägg
#3

Nej har inte gjort något sådant.
Kan prova däremot. Men är ju tre stycken som inte tänds.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2018 · 11 612 Inlägg
#4

Eftersom ESP, ABS osv får frispel när du bromsar så luktar det ändå som bromsljuskontaktfel. Men den har du bytt 2 ggr läste jag. Fast det verkar ju som bilens dator inte får besked om att bromsen trycks ner. Då ballar ju allt ur.

Har du mätt upp om kontakten får spänning? Den kan vara både plus och minusstyrd.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Jiiimmie
20 december 2018 · 1 799 Inlägg
#5

nej har inte hunnit mäta än, skulle ha gjort det idag men blev tvungen att jobba istället.. Så blir imorgon kväll som jag tänkt mäta lite.
Men skulle det vara som så att det inte matar ström fram vad är det för fel då?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang