Passat -11 Dör vid start

Hejeh
7 januari · 24 Inlägg
#1

Tjenare

När jag skulle till jobbet imorse startade bilen i någon sekund och dog sedan, provade ett par gånger till men fick meddelandet: ERROR ESP på displayen. Efter en snabb sökning på google så kom jag fram till att batteriet kanske är dåligt, så jag bytte det med en annan bil. Detta hjälpte dock inte, ingen ERROR ESP-kod längre, provade köra en felkodssökning och fick fram att den säger att styrdonet är defekt, vilket jag är skeptisk till, det går väl inte bara sönder sådär?

Bilen i fråga är en Passat av årsmodell 2011 (B7). Vet inte om det kan vara värt att tillägga men bilen har varit sparsamt körd sedan innan jul, och det ända jag gjort med bilen är att jag har bytt till LED-lampor, kanske har jag kommit åt något som orsakat detta? Batteriet jag bytte med var inte heller fullladdat, så kommer prova ladda upp batteriet ikväll, men kanske någon har idéer om vad jag kan prova ifall det inte skulle hjälpa?

Vid närmare eftertanke kommer jag ihåg att jag demonterade den inringade boxen
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230315/230315-8366753fc9ffcdb322469dcd656ac1ad.jpg
Finns det någon sensor eller något som tar in luft jag glömt sätta tillbaks eller något annat knas som orsakar detta? tänker att motorn kanske dör pga något luftfel

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari · 11 911 Inlägg
#2

Vilka lampor är bytta till LED?

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Hejeh
7 januari · 24 Inlägg
#3

Hybrid_ skrev:
Vilka lampor är bytta till LED?

H7 halvljus bytte jag innan nyår och har varit ute och kört efter det, igår bytte jag parkeringsljus till t10 led med canbus inköpta från biltema

Hejeh
7 januari · 24 Inlägg
#4

Gick ut för o kolla säkringar, efter att ha kollat dom jag tror det är (jäkligt svårt att hitta ett bra kopplingschema) så vill tändningen inte ens gå igång...säkringarna jag tagit ur sitter på samma plats som innan

Hejeh
7 januari · 24 Inlägg
#5

Liten uppdatering: Kopplade ur säkringarna igen o satte i, nu funkar det med tändningen igen iallfall.

Gjorde en felkodsläsning och får följande under Motor:

01 Motorelektronik

    Systembeskrivning: R4 2,0L EDC 
    Mjukvaruversion: 03L906018BF
    Mjukvaruversion: 7852
    Hårdvarunummer: 03L907309N
    Hårdvaruversion: H24
    Serienummer: 00000000000000
    ODX namn: EV_ECM20TDI01103L906018BF
    ODX version: 003005
    Lång kodning: 0019001A043401080000

    felkoder:
        P164000 - Styrdonet är defekt
            sporadiskt
                Date: 2089-12-06 00:14:37
                Mileage: 143635 km
                Prioritet: 2
                Felräknare: 1
                Felfördröjningsräknare: 255
                Motorvarvtal: 0.00 r/min
                Normerat lastvärde: 0.0 %
                Fordonshastighet: 0 km/h
                Kylvätsketemperatur: 56 °C
                Insugningslufttemperatur: 7 °C
                Omgivningens lufttryck: 1020 mbar
                Spänning klämma 30: 11.340 V
                Dynamiska omgivningsdata: 209628102A0000106B000011B80012D5200012FB0AA6106C01
        P068A00 - huvudrelä Öppnas för tidigt
            sporadiskt
                Prioritet: 2
                Felräknare: 1
                Felfördröjningsräknare: 255
                Motorvarvtal: 0.00 r/min
                Normerat lastvärde: 0.0 %
                Fordonshastighet: 0 km/h
                Kylvätsketemperatur: -40 °C
                Insugningslufttemperatur: -40 °C
                Omgivningens lufttryck: 0 mbar
                Spänning klämma 30: 0.000 V
                Dynamiska omgivningsdata: 209628102A000011EA00106C0011C60011F800117600100D00

Vet inte hur jag ska tolka det, kanske är styrdonet helt enkelt ur funktion? Men vad är det undre? Står ju att den inte får ström?

Provade återigen att starta bilen, efter ett par försök gick den faktiskt igång! Dock inte bra, när man gasade så varvar den max 2500 varv och när varvtalsmätarn går ner så hackar den, samt så börjar lampor lysa. Följande lampor lyser vid gaspådrag:
Partikelfilter
Glödtrådslampan
Motorlampan

Efter att ha försökt gasa mer med den dog motorn igen, nu får vi inte igång den

Kanske detta gör någon klokare till vad felet kan vara?

Senast redigerat av Hejeh (7 januari )

it_mutt
8 januari · 9 995 Inlägg
#6

Att byta lampor hej vilt kan ge spännande fenomen. När jag bytte baklampor (hela huset) till C-style på min, resulterade det i att glödningslampan/motorelektronikfel-lampan började blinka. Och jodå, det var de nya lampornas fel.


Dina koder säger iaf;

18048/P1640/005696 - Internal Control Module: EEPROM Error


Possible Causes

Engine Control Module modified (e.g. Chip Tuning)
Engine Control Module faulty


Possible Solutions

Contact your Tuner wink
Replace Engine Control Module



P068A/001674 - ECM Power Relay Load Circuit: De-Energized Performance Too Early


Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) ON


Possible Causes

Fuse(s) faulty
Ignition Switch faulty
Wiring and/or Connector(s) from/to Power Supply Relay (J271/J317) faulty
Power Supply Relay (J271/J317) faulty


Possible Solutions

Check Fuse(s)
Check Wiring and/or Connector(s) from/to Power Supply Relay (J271/J317)
Check/Replace Power Supply Relay (J271/J317)

Note: A weak Battery may set this fault code. Insure the Battery voltage is at least 11.5v.



Skulle spontant säga;

Läs ut och radera felkoder.
I med ett friskt batteri, koppla bort allt eftermonterat led-bråte. Och se hur bilen beter sig. (vad jag tycker om led i halvljuset...låter jag någon annan påpeka...ex.vis Farbror Blå)
Läs ut felkoder igen.

Senast redigerat av it_mutt (8 januari )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hejeh
8 januari · 24 Inlägg
#7

it_mutt skrev:
Att byta lampor hej vilt kan ge spännande fenomen. När jag bytte baklampor (hela huset) till C-style på min, resulterade det i att glödningslampan/motorelektronikfel-lampan började blinka. Och jodå, det var de nya lampornas fel.


Dina koder säger iaf;

18048/P1640/005696 - Internal Control Module: EEPROM Error


Possible Causes

Engine Control Module modified (e.g. Chip Tuning)
Engine Control Module faulty


Possible Solutions

Contact your Tuner wink
Replace Engine Control Module



P068A/001674 - ECM Power Relay Load Circuit: De-Energized Performance Too Early


Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) ON


Possible Causes

Fuse(s) faulty
Ignition Switch faulty
Wiring and/or Connector(s) from/to Power Supply Relay (J271/J317) faulty
Power Supply Relay (J271/J317) faulty


Possible Solutions

Check Fuse(s)
Check Wiring and/or Connector(s) from/to Power Supply Relay (J271/J317)
Check/Replace Power Supply Relay (J271/J317)

Note: A weak Battery may set this fault code. Insure the Battery voltage is at least 11.5v.



Skulle spontant säga;

Läs ut och radera felkoder.
I med ett friskt batteri, koppla bort allt eftermonterat led-bråte. Och se hur bilen beter sig. (vad jag tycker om led i halvljuset...låter jag någon annan påpeka...ex.vis Farbror Blå)
Läs ut felkoder igen.

Tack för svar! Jag provar koppla bort lamporna ikväll och ser ifall det blir skillnad. Har provat tre olika batterier, varav ett väldigt friskt, utan att det hjälpt. Återkommer med hur det går smile

it_mutt
8 januari · 9 995 Inlägg
#8

Hejeh skrev:

it_mutt skrev:
Att byta lampor hej vilt kan ge spännande fenomen. När jag bytte baklampor (hela huset) till C-style på min, resulterade det i att glödningslampan/motorelektronikfel-lampan började blinka. Och jodå, det var de nya lampornas fel.


Dina koder säger iaf;

18048/P1640/005696 - Internal Control Module: EEPROM Error


Possible Causes

Engine Control Module modified (e.g. Chip Tuning)
Engine Control Module faulty


Possible Solutions

Contact your Tuner wink
Replace Engine Control Module



P068A/001674 - ECM Power Relay Load Circuit: De-Energized Performance Too Early


Possible Symptoms

Malfunction Indicator Light (MIL) ON


Possible Causes

Fuse(s) faulty
Ignition Switch faulty
Wiring and/or Connector(s) from/to Power Supply Relay (J271/J317) faulty
Power Supply Relay (J271/J317) faulty


Possible Solutions

Check Fuse(s)
Check Wiring and/or Connector(s) from/to Power Supply Relay (J271/J317)
Check/Replace Power Supply Relay (J271/J317)

Note: A weak Battery may set this fault code. Insure the Battery voltage is at least 11.5v.



Skulle spontant säga;

Läs ut och radera felkoder.
I med ett friskt batteri, koppla bort allt eftermonterat led-bråte. Och se hur bilen beter sig. (vad jag tycker om led i halvljuset...låter jag någon annan påpeka...ex.vis Farbror Blå)
Läs ut felkoder igen.

Tack för svar! Jag provar koppla bort lamporna ikväll och ser ifall det blir skillnad. Har provat tre olika batterier, varav ett väldigt friskt, utan att det hjälpt. Återkommer med hur det går smile

Säger inte ATT det är lamporna. Men då jag vet, av egen erfarenhet, hur märkligt bilar kan bete sig när något inte är helt som det ska i systemet, så är det en rätt enkel grej att "återställa" bilen och sen testa smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hejeh
8 januari · 24 Inlägg
#9

Provat koppla ur lamporna, verkar inte hjälpa. Tror nog att det spökar i ECUn, bland får man faktiskt igång bilen, gasar på för o varva motorn etc, men sen lyckas den dö lite random efter man gasar på igen.

https://www.youtube.com/watch?v=O4Q0a1g … e=youtu.be
video på hur bilen reagerar, jäkligt dålig kvalite, men filmade o la upp från en iphone8+ så vettifan. lamporna som lyser när motorn dör är partikelfilterslampan, glödtrådslampan, batterilampan, motorlampa, esp

Presidento Of World
8 januari · 2 530 Inlägg
#10

Startspärr? Låter som den stryper bränslet.

Presidento saknar signatur
Hejeh
8 januari · 24 Inlägg
#11

Presidento skrev:
Startspärr? Låter som den stryper bränslet.

Det tror jag inte...bilen startar ju ibland och dör ibland om man gasar, sen så lyser ju en massa lampor också, gör det det vid startspärr också? finns det inte en lampa för startspärr som borde lysa, eller finns det något jag kan prova för att utesluta startspärr?

Presidento Of World
8 januari · 2 530 Inlägg
#12

Hejeh skrev:

Presidento skrev:
Startspärr? Låter som den stryper bränslet.

Det tror jag inte...bilen startar ju ibland och dör ibland om man gasar, sen så lyser ju en massa lampor också, gör det det vid startspärr också? finns det inte en lampa för startspärr som borde lysa, eller finns det något jag kan prova för att utesluta startspärr?

Startpärr kan bete sig så. Jag hade det problemet i en octavia 2012 där den startade 1 sek sen dog.

Presidento saknar signatur
Presidento Of World
8 januari · 2 530 Inlägg
#13

Presidento skrev:

Hejeh skrev:

Presidento skrev:
Startspärr? Låter som den stryper bränslet.

Det tror jag inte...bilen startar ju ibland och dör ibland om man gasar, sen så lyser ju en massa lampor också, gör det det vid startspärr också? finns det inte en lampa för startspärr som borde lysa, eller finns det något jag kan prova för att utesluta startspärr?

Startpärr kan bete sig så. Jag hade det problemet i en octavia 2012 där den startade 1 sek sen dog.

https://youtu.be/xfQevsyarAw

Typ så?

Presidento saknar signatur
Hejeh
8 januari · 24 Inlägg
#14

Presidento skrev:

Presidento skrev:

Hejeh skrev:

Det tror jag inte...bilen startar ju ibland och dör ibland om man gasar, sen så lyser ju en massa lampor också, gör det det vid startspärr också? finns det inte en lampa för startspärr som borde lysa, eller finns det något jag kan prova för att utesluta startspärr?

Startpärr kan bete sig så. Jag hade det problemet i en octavia 2012 där den startade 1 sek sen dog.

https://youtu.be/xfQevsyarAw

Typ så?

Hmm, ja den dör ju på samma sätt, men finns ingen lampa som har en bil+nyckel, samt säger inte färddatorn något om startspärr tyvärr.

-m
8 januari · 125 Inlägg
#15

Bränslefilter?

Hejeh
8 januari · 24 Inlägg
#16

-m skrev:
Bränslefilter?

Borde man inte få någon felkod om det isåfall?

it_mutt
8 januari · 9 995 Inlägg
#17

Hejeh skrev:

-m skrev:
Bränslefilter?

Borde man inte få någon felkod om det isåfall?

Nope

- - - Edit - - -

Men, det förklarar inte koderna som bilen kastar iaf.

Bara för att stilla min egen nyfikenhet....vad var det för LED-lampor? Märke?

Senast redigerat av it_mutt (8 januari )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hejeh
8 januari · 24 Inlägg
#18

it_mutt skrev:

Hejeh skrev:

-m skrev:
Bränslefilter?

Borde man inte få någon felkod om det isåfall?

Nope

- - - Edit - - -

Men, det förklarar inte koderna som bilen kastar iaf.

Bara för att stilla min egen nyfikenhet....vad var det för LED-lampor? Märke?

https://www.xenonkungen.com/se/article. … =161854049
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese … 2000035632

Cuefa Kungen av dagspendlande.
9 januari · 1 495 Inlägg
#19

Jag vet att på äldre Audi A3 kunde man förstöra styrdonet till vindrutetorkarna om man monterade i Xenonkit av tvivelaktig kvalitet, så att motorstyrdonet får fnatt av LED-lampor är kanske inte det mest osannolika.

Det händer dessutom att motorstyrdon helt enkelt ger upp. Elektronik är lynnigt dessvärre.

Autopilot: På.
Hejeh
9 januari · 24 Inlägg
#20

Cuefa skrev:
Jag vet att på äldre Audi A3 kunde man förstöra styrdonet till vindrutetorkarna om man monterade i Xenonkit av tvivelaktig kvalitet, så att motorstyrdonet får fnatt av LED-lampor är kanske inte det mest osannolika.

Det händer dessutom att motorstyrdon helt enkelt ger upp. Elektronik är lynnigt dessvärre.

Jodå, har tänkt det också att lamporna spökar, men kopplade ur all led igår och provade utan förbättrat resultat

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang