Passat -11 Dör vid start

9 739 Inlägg
Skrivet 9 januari #21

Hejeh skrev:

Cuefa skrev:
Jag vet att på äldre Audi A3 kunde man förstöra styrdonet till vindrutetorkarna om man monterade i Xenonkit av tvivelaktig kvalitet, så att motorstyrdonet får fnatt av LED-lampor är kanske inte det mest osannolika.

Det händer dessutom att motorstyrdon helt enkelt ger upp. Elektronik är lynnigt dessvärre.

Jodå, har tänkt det också att lamporna spökar, men kopplade ur all led igår och provade utan förbättrat resultat

Problemet är att OM (jag säger OM även om jag lite smått är inne på samma tanke som Cuefa) LED-lamporna blåst ECU:n, så är den körd även om man kopplar ur dom.
Min tidigare tanke om att koppla ur dom var mer om de skapade någon störning i systemet som kunde avvärjas genom att koppla ur dom. Vilket inte verkar vara fallet då iofs.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
23 Inlägg
Skrivet 9 januari · Inlägg av trådskaparen #22

it_mutt skrev:

Hejeh skrev:

Cuefa skrev:
Jag vet att på äldre Audi A3 kunde man förstöra styrdonet till vindrutetorkarna om man monterade i Xenonkit av tvivelaktig kvalitet, så att motorstyrdonet får fnatt av LED-lampor är kanske inte det mest osannolika.

Det händer dessutom att motorstyrdon helt enkelt ger upp. Elektronik är lynnigt dessvärre.

Jodå, har tänkt det också att lamporna spökar, men kopplade ur all led igår och provade utan förbättrat resultat

Problemet är att OM (jag säger OM även om jag lite smått är inne på samma tanke som Cuefa) LED-lamporna blåst ECU:n, så är den körd även om man kopplar ur dom.
Min tidigare tanke om att koppla ur dom var mer om de skapade någon störning i systemet som kunde avvärjas genom att koppla ur dom. Vilket inte verkar vara fallet då iofs.

Ajdå,  kanske får bärga bilen till vw-verkstad o be dom kolla upp det isåfall, är väl inget man gör hemma?

Kungen av dagspendlande. · 1 189 Inlägg
Skrivet 9 januari #23

Känns inte riktigt så...

The drive...
2 738 Inlägg
Skrivet 9 januari #24

ska ge lite dumma tips och hoppas på nått hjälper, folk stylar väl sina bilar hit o dit eller hur, hur kan lite lampor o sånt fucka upp bilen ? pröva koppla bort batteriet så att skiten nollställer? funkar det så undrar ja, sen har du en extranyckel du kan pröva starta me? se till så att allt sitter som det ska, den där skiten du påpeka som du rörde är luftburken, visst kan den jävlas om den inte sitter ordentligt som det ska, se till att den sitter som det ska med kablarna på rätt plats. Hoppas nått hjälper??

9 739 Inlägg
Skrivet 9 januari #25

panda666 skrev:
ska ge lite dumma tips och hoppas på nått hjälper, folk stylar väl sina bilar hit o dit eller hur, hur kan lite lampor o sånt fucka upp bilen ? pröva koppla bort batteriet så att skiten nollställer? funkar det så undrar ja, sen har du en extranyckel du kan pröva starta me? se till så att allt sitter som det ska, den där skiten du påpeka som du rörde är luftburken, visst kan den jävlas om den inte sitter ordentligt som det ska, se till att den sitter som det ska med kablarna på rätt plats. Hoppas nått hjälper??

Med tanke på hur invävda systemen är med varandra, så kan "en sunkig lampa" ställa till det mer än du tror.
Har som sagt själv fått "motorelektronikstörningsfel" (7000000 miljoner poäng i Alfapet) pga lampor som varit canbusanpassade och modellanpassade på min ena kärra. Där var det visserligen lätt åtgärdat.
Fukt i ett relä, som inte hade NÅGOT alls med drivlinan eller någon annan "driftavgörande" elektronik att göra, fick en annan av bilarna att gå in i Limp-mode

Norsk reset fungerar tyvärr inte på "moderna" bilar. Antingen är koder "självläkande" (så tillvida att bilen inte påverkas efter att felet är åtgärdat, ABS-givare är ett perfekt exempel) och fungerar fint efter åtgärdat fel. Eller så MÅSTE felkoderna plockas bort "manuellt".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
23 Inlägg
Skrivet 9 januari · Inlägg av trådskaparen #26

panda666 skrev:
ska ge lite dumma tips och hoppas på nått hjälper, folk stylar väl sina bilar hit o dit eller hur, hur kan lite lampor o sånt fucka upp bilen ? pröva koppla bort batteriet så att skiten nollställer? funkar det så undrar ja, sen har du en extranyckel du kan pröva starta me? se till så att allt sitter som det ska, den där skiten du påpeka som du rörde är luftburken, visst kan den jävlas om den inte sitter ordentligt som det ska, se till att den sitter som det ska med kablarna på rätt plats. Hoppas nått hjälper??

it_mutt skrev:

panda666 skrev:
ska ge lite dumma tips och hoppas på nått hjälper, folk stylar väl sina bilar hit o dit eller hur, hur kan lite lampor o sånt fucka upp bilen ? pröva koppla bort batteriet så att skiten nollställer? funkar det så undrar ja, sen har du en extranyckel du kan pröva starta me? se till så att allt sitter som det ska, den där skiten du påpeka som du rörde är luftburken, visst kan den jävlas om den inte sitter ordentligt som det ska, se till att den sitter som det ska med kablarna på rätt plats. Hoppas nått hjälper??

Med tanke på hur invävda systemen är med varandra, så kan "en sunkig lampa" ställa till det mer än du tror.
Har som sagt själv fått "motorelektronikstörningsfel" (7000000 miljoner poäng i Alfapet) pga lampor som varit canbusanpassade och modellanpassade på min ena kärra. Där var det visserligen lätt åtgärdat.
Fukt i ett relä, som inte hade NÅGOT alls med drivlinan eller någon annan "driftavgörande" elektronik att göra, fick en annan av bilarna att gå in i Limp-mode

Norsk reset fungerar tyvärr inte på "moderna" bilar. Antingen är koder "självläkande" (så tillvida att bilen inte påverkas efter att felet är åtgärdat, ABS-givare är ett perfekt exempel) och fungerar fint efter åtgärdat fel. Eller så MÅSTE felkoderna plockas bort "manuellt".

Bärgade fanskapet till verkstad nu, får se vad som händer härnäst...hoppas på en billig lösning iallafall neutral

Kungen av dagspendlande. · 1 189 Inlägg
Skrivet 10 januari #27

Håll oss gärna uppdaterade i ärendet!

The drive...
23 Inlägg
Skrivet 10 januari · Inlägg av trådskaparen #28

Cuefa skrev:
Håll oss gärna uppdaterade i ärendet!

Absolut!

23 Inlägg
Skrivet måndag 18:54 · Inlägg av trådskaparen #29

Var o hämtade bilen på verkstan idag. 2000kr för att konstatera att dom "tror" det kommit in fukt i ECUn. Efter dom haft den inne i verkstaden hela helgen så verkar den funka igen. Dom rekommenderar att jag skickar in den på reparation till företag som sysslar med sånt ifall det skulle hända igen, vilket jag tror det kommer göra..

Frågan är då ifall man kan täta ECUn själv, eller om man måste skicka in den till nån reparation? Tycker ju att en bil ska tåla vatten...

I och med att jag köpt bilen nyligen har jag blocketförsäkring på den, så ska väl ta o ringa till IF och höra med dom ifall dom ersätter för byte av ECUn på verkstadens rekommendation, dom tar trots allt 17000 för att göra det på verkstaden

9 739 Inlägg
Skrivet måndag 20:35 #30

Hejeh skrev:
Var o hämtade bilen på verkstan idag. 2000kr för att konstatera att dom "tror" det kommit in fukt i ECUn. Efter dom haft den inne i verkstaden hela helgen så verkar den funka igen. Dom rekommenderar att jag skickar in den på reparation till företag som sysslar med sånt ifall det skulle hända igen, vilket jag tror det kommer göra..

Frågan är då ifall man kan täta ECUn själv, eller om man måste skicka in den till nån reparation? Tycker ju att en bil ska tåla vatten...

I och med att jag köpt bilen nyligen har jag blocketförsäkring på den, så ska väl ta o ringa till IF och höra med dom ifall dom ersätter för byte av ECUn på verkstadens rekommendation, dom tar trots allt 17000 för att göra det på verkstaden

Problemet är ju inte ECU:n i sig. Eller jo, men problemet är ju att det kommit in fukt i ECU:ns låda. Så är det något som ska tätas är det den.

OM du ska skicka in den hade jag, när du får tillbaka den,  lagt en silikonsträng innan lådan skruvas ihop igen.

Räcker att någon dragit en kabel det hållet (vilket på vissa bilar är väldigt vanligt) och inte skruvat åt skruvarna ordentligt, eller brutit ett öra.
Har haft bilar där folk brutit sönder lådan, för att "innersta skruven varit för svår att komma åt".

Ja, och sen rensa alla avrinningshål osv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Kungen av dagspendlande. · 1 189 Inlägg
Skrivet måndag 20:38 #31

Hejeh skrev:
Var o hämtade bilen på verkstan idag. 2000kr för att konstatera att dom "tror" det kommit in fukt i ECUn. Efter dom haft den inne i verkstaden hela helgen så verkar den funka igen. Dom rekommenderar att jag skickar in den på reparation till företag som sysslar med sånt ifall det skulle hända igen, vilket jag tror det kommer göra..

Frågan är då ifall man kan täta ECUn själv, eller om man måste skicka in den till nån reparation? Tycker ju att en bil ska tåla vatten...

I och med att jag köpt bilen nyligen har jag blocketförsäkring på den, så ska väl ta o ringa till IF och höra med dom ifall dom ersätter för byte av ECUn på verkstadens rekommendation, dom tar trots allt 17000 för att göra det på verkstaden

Om ECUn fått vatten i sig så bör den ju åtgärdas om det är något fel.
Täta den borde du kunna göra själv, precis som it_mutt säger.

Finns ett flertal firmor i landet som fixar ECUs. I vilken landsända håller du hus?

The drive...
23 Inlägg
Skrivet måndag 20:43 · Inlägg av trådskaparen #32

it_mutt skrev:

Hejeh skrev:
Var o hämtade bilen på verkstan idag. 2000kr för att konstatera att dom "tror" det kommit in fukt i ECUn. Efter dom haft den inne i verkstaden hela helgen så verkar den funka igen. Dom rekommenderar att jag skickar in den på reparation till företag som sysslar med sånt ifall det skulle hända igen, vilket jag tror det kommer göra..

Frågan är då ifall man kan täta ECUn själv, eller om man måste skicka in den till nån reparation? Tycker ju att en bil ska tåla vatten...

I och med att jag köpt bilen nyligen har jag blocketförsäkring på den, så ska väl ta o ringa till IF och höra med dom ifall dom ersätter för byte av ECUn på verkstadens rekommendation, dom tar trots allt 17000 för att göra det på verkstaden

Problemet är ju inte ECU:n i sig. Eller jo, men problemet är ju att det kommit in fukt i ECU:ns låda. Så är det något som ska tätas är det den.

OM du ska skicka in den hade jag, när du får tillbaka den,  lagt en silikonsträng innan lådan skruvas ihop igen.

Räcker att någon dragit en kabel det hållet (vilket på vissa bilar är väldigt vanligt) och inte skruvat åt skruvarna ordentligt, eller brutit ett öra.
Har haft bilar där folk brutit sönder lådan, för att "innersta skruven varit för svår att komma åt".

Ja, och sen rensa alla avrinningshål osv.

Okej, det får bli helgprojektet att öppna upp där o kika. Vart hittar man dessa avrinningshål? Är dom lätta att upptäcka?

9 739 Inlägg
Skrivet måndag 20:47 #33

Hejeh skrev:

it_mutt skrev:

Hejeh skrev:
Var o hämtade bilen på verkstan idag. 2000kr för att konstatera att dom "tror" det kommit in fukt i ECUn. Efter dom haft den inne i verkstaden hela helgen så verkar den funka igen. Dom rekommenderar att jag skickar in den på reparation till företag som sysslar med sånt ifall det skulle hända igen, vilket jag tror det kommer göra..

Frågan är då ifall man kan täta ECUn själv, eller om man måste skicka in den till nån reparation? Tycker ju att en bil ska tåla vatten...

I och med att jag köpt bilen nyligen har jag blocketförsäkring på den, så ska väl ta o ringa till IF och höra med dom ifall dom ersätter för byte av ECUn på verkstadens rekommendation, dom tar trots allt 17000 för att göra det på verkstaden

Problemet är ju inte ECU:n i sig. Eller jo, men problemet är ju att det kommit in fukt i ECU:ns låda. Så är det något som ska tätas är det den.

OM du ska skicka in den hade jag, när du får tillbaka den,  lagt en silikonsträng innan lådan skruvas ihop igen.

Räcker att någon dragit en kabel det hållet (vilket på vissa bilar är väldigt vanligt) och inte skruvat åt skruvarna ordentligt, eller brutit ett öra.
Har haft bilar där folk brutit sönder lådan, för att "innersta skruven varit för svår att komma åt".

Ja, och sen rensa alla avrinningshål osv.

Okej, det får bli helgprojektet att öppna upp där o kika. Vart hittar man dessa avrinningshål? Är dom lätta att upptäcka?

Vågar inte rakt av säga var dom är placerade på en Passat, så där får någon annan fylla i. Annars går det säkert att googla. BORDE rimligen vara lägsta punkten i krokarna där ECU:n sitter

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Forum- och sitemoderator · 11 377 Inlägg
Skrivet måndag 20:53 #34

Misstänkte det:


"5.2 Försäkringen ersätter inte skada:

• som beror på slitage, stöld, brand, trafikolycka, väta, korrosion,
frysning eller annan yttre olyckshändelse.

Plus massa annat givetvis.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
9 739 Inlägg
Skrivet måndag 21:12 #35

Hybrid_ skrev:
Misstänkte det:


"5.2 Försäkringen ersätter inte skada:

• som beror på slitage, stöld, brand, trafikolycka, väta, korrosion,
frysning eller annan yttre olyckshändelse.

Plus massa annat givetvis.

Vad...täcker den? tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Forum- och sitemoderator · 11 377 Inlägg
Skrivet måndag 21:19 #36

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:
Misstänkte det:


"5.2 Försäkringen ersätter inte skada:

• som beror på slitage, stöld, brand, trafikolycka, väta, korrosion,
frysning eller annan yttre olyckshändelse.

Plus massa annat givetvis.

Vad...täcker den? tongue

I TS fall: Ingenting. Bilen är modifierad med LED-ljus. Den gäller inte heller om bilen inte servats enligt bok och enbart med originaldelar. Osv...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
9 739 Inlägg
Skrivet måndag 21:29 #37

Hybrid_ skrev:

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:
Misstänkte det:


"5.2 Försäkringen ersätter inte skada:

• som beror på slitage, stöld, brand, trafikolycka, väta, korrosion,
frysning eller annan yttre olyckshändelse.

Plus massa annat givetvis.

Vad...täcker den? tongue

I TS fall: Ingenting. Bilen är modifierad med LED-ljus. Den gäller inte heller om bilen inte servats enligt bok och enbart med originaldelar. Osv...

Tyckte den var rätt utspädd redan innan dess wink
En väldigt "hård" försäkring får man väl då konstatera. Trist. Även om TS givetvis kan slå IF (eller var det inte IF?) en signal och prata med dom. Men nej, det ser väl inte så vidare muntert ut =/

Senast redigerat av it_mutt (måndag 21:29)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
23 Inlägg
Skrivet måndag 21:44 · Inlägg av trådskaparen #38

Hybrid_ skrev:

it_mutt skrev:

Hybrid_ skrev:
Misstänkte det:


"5.2 Försäkringen ersätter inte skada:

• som beror på slitage, stöld, brand, trafikolycka, väta, korrosion,
frysning eller annan yttre olyckshändelse.

Plus massa annat givetvis.

Vad...täcker den? tongue

I TS fall: Ingenting. Bilen är modifierad med LED-ljus. Den gäller inte heller om bilen inte servats enligt bok och enbart med originaldelar. Osv...

Modifierad o modifierad...tar inte mer än ett par minuter att byta ut till dom gamla halogenlamporna, hur ska dom bevisa att det suttit led i den?

23 Inlägg
Skrivet måndag 21:45 · Inlägg av trådskaparen #39

Cuefa skrev:

Hejeh skrev:
Var o hämtade bilen på verkstan idag. 2000kr för att konstatera att dom "tror" det kommit in fukt i ECUn. Efter dom haft den inne i verkstaden hela helgen så verkar den funka igen. Dom rekommenderar att jag skickar in den på reparation till företag som sysslar med sånt ifall det skulle hända igen, vilket jag tror det kommer göra..

Frågan är då ifall man kan täta ECUn själv, eller om man måste skicka in den till nån reparation? Tycker ju att en bil ska tåla vatten...

I och med att jag köpt bilen nyligen har jag blocketförsäkring på den, så ska väl ta o ringa till IF och höra med dom ifall dom ersätter för byte av ECUn på verkstadens rekommendation, dom tar trots allt 17000 för att göra det på verkstaden

Om ECUn fått vatten i sig så bör den ju åtgärdas om det är något fel.
Täta den borde du kunna göra själv, precis som it_mutt säger.

Finns ett flertal firmor i landet som fixar ECUs. I vilken landsända håller du hus?

Södermanland

Kungen av dagspendlande. · 1 189 Inlägg
Skrivet Igår 10:35 #40

Hejeh skrev:

Cuefa skrev:

Hejeh skrev:
Var o hämtade bilen på verkstan idag. 2000kr för att konstatera att dom "tror" det kommit in fukt i ECUn. Efter dom haft den inne i verkstaden hela helgen så verkar den funka igen. Dom rekommenderar att jag skickar in den på reparation till företag som sysslar med sånt ifall det skulle hända igen, vilket jag tror det kommer göra..

Frågan är då ifall man kan täta ECUn själv, eller om man måste skicka in den till nån reparation? Tycker ju att en bil ska tåla vatten...

I och med att jag köpt bilen nyligen har jag blocketförsäkring på den, så ska väl ta o ringa till IF och höra med dom ifall dom ersätter för byte av ECUn på verkstadens rekommendation, dom tar trots allt 17000 för att göra det på verkstaden

Om ECUn fått vatten i sig så bör den ju åtgärdas om det är något fel.
Täta den borde du kunna göra själv, precis som it_mutt säger.

Finns ett flertal firmor i landet som fixar ECUs. I vilken landsända håller du hus?

Södermanland

Ok. Finns firmor lite här o var, bl.a i Uppsala som kan kolla boxen åt Dig.

The drive...

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang