Koppla loss batteriet eller inte när motorn vevas för hand (problem med vevaxelgivaren?)

--CHRILLE--
16 januari 2019 · 23 Inlägg

Hej!

Jag behöver rotera vevaxeln för hand för att få min vevaxelremskiva i rätt läge för att kunna låsa den (den ska bytas).

Jag funderar då på det här med vevaxelgivaren/sensorn som känner av vevaxelns position. Den bör ju inte registrera någon rörelse när batteriet har kopplats bort då den inte får någon ström. Blir inte det tokigt då om jag vevar motorn till en annan position och datorn tror att den fortfarande är kvar på senast registrerade värde? Jag har läst mig till att vissa tycker att batteriet ska kopplas ur för att inte givaren ska registrera att motorn rört sig utan att den är igång, vilket ska få bilen att vägra starta. Vad är det som gäller?

Anledningen till att jag måste rotera vevaxeln är som sagt att jag ska byta vevaxelremskivan och då måste jag rotera den till en position som gör att jag kan använda ett låsverktyg för att hålla fast remskivan medan jag skruvar ut skruvarna som håller fast den i vevaxeln.

Tips och råd mottages tacksamt då jag tänkte göra bytet i helgen, och jag vill inte bli stående med en bil som vägrar starta pga bytet.

Bilen i fråga är en BMW 320d 2012 (E90)

Xebers76
16 januari 2019 · 2 246 Inlägg

Bilen behöver inte veta vart allt var när motorn stannade senast, det tar den reda på när det är startdags. Du kan vrida på motorn helt klart.

--CHRILLE--
16 januari 2019 · 23 Inlägg

Xebers76 skrev:
Bilen behöver inte veta vart allt var när motorn stannade senast, det tar den reda på när det är startdags. Du kan vrida på motorn helt klart.

Så det spelar egentligen ingen roll om jag kopplar ur batteriet eller inte?

Catoxxo
16 januari 2019 · 324 Inlägg

--CHRILLE-- skrev:

Xebers76 skrev:
Bilen behöver inte veta vart allt var när motorn stannade senast, det tar den reda på när det är startdags. Du kan vrida på motorn helt klart.

Så det spelar egentligen ingen roll om jag kopplar ur batteriet eller inte?

Nej. smile

--CHRILLE--
18 januari 2019 · 23 Inlägg

Xebers76 skrev:
Bilen behöver inte veta vart allt var när motorn stannade senast, det tar den reda på när det är startdags. Du kan vrida på motorn helt klart.

Det är säkert som du säger, men av ren nyfikenhet undrar jag då hur det fungerar med att den tar reda på vart allt är. För ECU:n behöver väl ha koll på i vilken position vevaxeln är i samt i vilket läge kammarna roterat för att kunna bestämma i vilket läge kolvarna för respektive cylinder är i och vilka ventiler som är öppna och stängda, vilket den sedan använder för att kunna bestämma när den ska släppa på bränsle osv för att motorn ska fungera korrekt och inte tända på fel tidpunkt.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 januari 2019 · 4 917 Inlägg

Dethär ska bli intressant att följa..
Att ecun bör hålla reda på när soppan ska sprutas in och tändas verkar logiskt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Xebers76
18 januari 2019 · 2 246 Inlägg

Motorn har som oftast en vevaxelgivare och en kamaxelgivare som hela tiden berättar för datorn var på ett varv respektive axel är. Datorn minns inte läget som allt hade när den stängdes av. När man försöker starta tar den snabbt reda på lägena via sensorerna. Mer exakt hur detta fungerar rent tekniskt är nog lite överkurs för denna tråden tongue

Snurriis
18 januari 2019 · 761 Inlägg

Xebers76 skrev:
Motorn har som oftast en vevaxelgivare och en kamaxelgivare som hela tiden berättar för datorn var på ett varv respektive axel är. Datorn minns inte läget som allt hade när den stängdes av. När man försöker starta tar den snabbt reda på lägena via sensorerna. Mer exakt hur detta fungerar rent tekniskt är nog lite överkurs för denna tråden tongue

Jo du förklara för oss nu! tongue du har ju förklarat en gång i caprice tråden så ta det för alla andra nu!! big_smile

Xebers76
18 januari 2019 · 2 246 Inlägg

Snurriis skrev:

Xebers76 skrev:
Motorn har som oftast en vevaxelgivare och en kamaxelgivare som hela tiden berättar för datorn var på ett varv respektive axel är. Datorn minns inte läget som allt hade när den stängdes av. När man försöker starta tar den snabbt reda på lägena via sensorerna. Mer exakt hur detta fungerar rent tekniskt är nog lite överkurs för denna tråden tongue

Jo du förklara för oss nu! tongue du har ju förklarat en gång i caprice tråden så ta det för alla andra nu!! big_smile

Dem kan läsa min tråd tycker jag lollol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang